Šéf Tesly rád slibuje, jenže ne vždy se daří jeho sliby dodržet. Například na prezentační akci Den autonomie v roce 2019 vydal celou řadu prohlášení, z nichž vysvítalo, že už následující rok Tesla nabídne systém, který bude řídit sám a lidský řidič (pokud se toto slovo v autonomní éře bude ještě vůbec používat) se nebude muset nejen držet volantu, ale dokonce ani dívat na cestu. Tedy autonomie páté, nejvyšší úrovně. A to navíc pouze s kamerami, protože všechna ostatní zařízení na monitorování okolí z Tesel postupně mizí (nejdřív radar, aktuálně končí ultrazvukové senzory).
Jenže skutečnost je trochu barvitější. V posledním čtvrtletí roku 2022 je systém FSD, za který Tesla nyní žádá už 200 000 Kč a který navíc není plně autonomním řízením, stále ve fázi betatestů. Ty provádějí sami zákazníci, kteří si za FSD připlatili, a je to zatím jediná cesta, jak tento systém vlastně zkoušet. Navíc se tato možnost netýká všech; Tesla si zpočátku mezi klienty dokonce vybírala podle přísného ratingu. Není pochyb, že vývoj automobilky už má v tuto chvíli ohromné množství dat, jenže praktického výsledku se svět zatím nedočkal.
Jistý posun tu je; během nedávného konferenčního hovoru stran čtvrtletních výsledků Tesly Musk uvedl, že ještě letos se všichni předplatitelé služby FSD dočkají přístupu k balíčku FSD Beta. Jinými slovy, že všichni, kteří si tuto službu koupili, dostanou možnost fungovat jako bezplatní testeři Tesly. Loajalita zákazníků je vysoká, takže jim to zatím zjevně moc nevadí, ale otázkou je, jak dlouho to tak zůstane. Ani sám Musk si totiž podle electrek.co není tak docela jistý, co a kdy bude. A tak slevil ze své někdejší světoborné rétoriky, už neslibuje milion robotických taxíků do konce roku. A když byl během konferenčního hovoru přímo dotázán na autonomii 4. nebo 5. stupně, tak sice naznačil, že bude příští rok, avšak velmi obecně a vyhýbavě.
A nakonec ještě přidal další slib, že napřesrok se FSD dočká aktualizace, která by měla regulační orgány přesvědčit, že je bezpečnější než lidský řidič. Nakolik se tomu dá v tuto chvíli ještě věřit?
Asi az nasnezi a roztaje.
(na Sahare)
Autopilotáž úplně samočinná (AP dále uváděná) je pitomost, reálie života nelze v komerční úrovni naprogramovat bezchybně, chyby jsou a budou, žádná UI je nevymítí. Koncept AP je vhodný pro pomalá donášková vozítka nebo roboty, které nezpůsobí větší škody. Pro běžný provoz je to Sci-fi na několik dalších dekád, ani legislativa není připravena. Bezpochyby AP jen tak neusne, neožere se, nemyslí na žádné pohlaví, aj. krásné lidské vlasnosti postrádá...