Tesla vám za noční řízení zdraží pojistné. Uvedla novou verzi Safety Score

1
Tesla vám za noční řízení zdraží pojistné. Uvedla novou verzi Safety Score
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Součástí komplexních služeb Tesla je i vlastní pojištění
  • Jeho výši ovlivňuje komplexní bodovací systém řidiče
  • Ten posuzuje a následně penalizuje rizikové chování za volantem

Na počátku stál další z originálních nápadů, o něž v Tesle nikdy nebyla nouze. A tak zatímco se automobilka rozhodla poskytovat vlastní pojištění, rozvinula systém bonusů a malusů do zatím nevídané šíře. Využila k tomu bohatou senzoriku i on-line připojení každého automobilu a z dat, která v reálném čase sbírá o každé jízdě každého řidiče, sestavuje profil každého pojištěného. Říká se tomu Safety Score a přes zjevné podobnosti s některými vyspělými sledovacími náčinky, například čínským systémem sociálního skóre, zatím tato metoda terčem veřejné kritiky často nebývá, zejména proto, že reálně přispívá ke zklidnění silničního provozu.

Možná by ale měla být, protože některé její aspekty jsou zjevně diskriminační a jiné zase vyznávají presumpci viny. Nemluvě samozřejmě o tom, že v rukách soukromého subjektu se hromadí potenciálně zneužitelná soukromá data. Tesla se sice snaží některé sporné momenty řešit, ovšem to se jí občas nedaří podle představ a navíc se v nových verzích objevují nové důvody k penalizaci, aniž by bylo exaktně vysvětleny všechny okolnosti, kdy a jak k ní dochází.

Aktuálně byla představena nová verze Safety Score 2.0, která nahrazuje předchozí vydání 1.2, které zavedlo vážený průměr z posledních 30 dní a ignoraci úseků, kdy řídil Autopilot. Přidalo ovšem také penalizaci za noční řízení, která se stala zatím největším sporným bodem celého systému. Zcela totiž ignoruje řidiče, kteří v noci jezdit pravidelně potřebují a mají podle toho nastavený biorytmus. Sociální sítě plní překvapené statuty uživatelů, kterým po jedné noční jízdě přišla vyšší faktura za pojistné. Automobilka má totiž v informování veřejnosti stále mezery. Nová verze 2.0 sice odstupňovala rizika podle aktuálního času a zmírnila penalizaci za jízdu krátce po 22. hodině, ale zato zvýšila postih za jízdu mezi 2. a 3. hodinou ranní.


Dalším sporným bodem jsou trestné body za prudké brzdění. Systém totiž ignoruje jeho příčinu, pokud ji sám neidentifikuje, a trestá i v situacích, kdy se řidič zachoval naopak správně. Nejspornější okamžik, tedy ostré brzdění před náhle se rozsvítivší žlutou na semaforu, sice verze 2.0 nově z penalizace vyloučila, ovšem pouze tehdy, když žluté světlo zaznamená samotný automobil. Pokud se tak nestane, například v protislunci či při nevhodně umístěném semaforu, má řidič opět smůlu. V sekci otázek a odpovědí na stránce vysvětlující fungování systému dokonce Tesla odpovídá na často kladený dotaz, proč byla penalizace udělena i při brzdění na žlutou, prostě tak, že systém není dokonalý a může ji přehlédnout...

Systém Safety Score je vázán na konkrétní vozidlo a majitele, při prodeji se na nového majitele nepřevádí. Sleduje na všech cestách delších než 160 metrů chování řidiče od začátku do konce cesty a penalizuje každé porušení pravidel snížením bezpečnostního skóre, které vyústí v citelné zdražení měsíční pojistky v řádech desítek dolarů. Vyžaduje připojení k internetu, avšak nikoliv prémiovou konektivitu. Není-li v oblasti mobilní signál, uchovává data off-line a posílá je ke zpracování po opětovném připojení. Podmínkou není FSD ani Autopilot, druhý systém je však výhodou; cesta ujetá s aktivovaným Autopilotem se do skóre nezapočítává. Podmínkou aktivace je verze softwaru 2023.2.12 nebo novější (případně 2021.24.25 pro vozidla s grafickým čipem Tegra), případně systém FSD Beta se softwarem 11.3 nebo novějším.

Penalizována je především bezohledná jízda v podobě ostrého zatáčení či změny pruhů, ostrého brzdění (kromě výše zmíněných výjimek), aktivace přednárazovného bezpečnostního systému, jízdy příliš blízko za jiným vozidlem (na kterou ale vůz během řízení nijak neupozorňuje), nouzové deaktivace Autopilota kvůli příliš dlouhému času bez rukou na volantu, jízdy bez zapnutých bezpčnostních pásů rychleji než 16 km/h, nočního řízení a od verze 2.0 nově i překračování rychlosti 137 km/h (85 mph).