Elektromobil se v naprosté většině otázek spojených s pojištěním vozidla chová naprosto stejně jako vozy s benzínovým nebo naftovým motorem. Ať už jde o povinné ručení nebo havarijní pojištění elektromobilu. Přesto existuje několik specifických situací, kdy nemusí být zcela jasné, zda daná věc nebo událost je pojištěna. Pojišťovna Pillow je dělí do tří oblastí.
1) Co vše zahrnuje havarijní pojištění elektromobilu?
Dotaz majitelů elektromobilů může být, zda havarijní pojištění elektromobilu kryje i vysokonapěťovou baterii, tedy zpravidla nejdražší součást auta. Odpověď je samozřejmě ano, jedná se o součást vozidla podobně jako volant, kola, sedačky atd. a u žádného produktu na trhu se nemusí klient obávat, že by pojišťovna baterii vyloučila z předmětu pojištění. Nejasnost může vzniknout u movité výbavy vozidla. Přestože tradiční formulace „pojištěným vozidlem je tuzemské vozidlo uvedené v Pojistné smlouvě včetně výbavy standardně dodávané výrobcem vozidla“ zahrnuje např. přenosný nabíjecí kabel, nemusí obsahovat některé důležité díly, které si následně zakoupil majitel. Proto nově klienti Pillow pojišťovny mají rozšířenu definici předmětu pojištění i o „přenosný nabíjecí kabel vč. proudové ochrany, redukcí a adaptérů, juice booster kabelu aj. určených k dobíjení elektromobilu nebo plug-in hybridu“. A ve stejném duchu budou vykládány pojistné podmínky i pro již uzavřené pojistné smlouvy.
2) Kryjí asistenční služby i odtah vybitého elektromobilu?
Zajímavá je statistika nejčastějších zásahů u elektromobilů jedné ze dvou největších asistenčních společností v Česku. Mnozí by nejspíše tipovali vybitou trakční baterii, ale nejčastější příčiny odtahu jsou jiné. Jedná se o píchlé kolo a poruchu vyžadující odtah do servisu, tedy podobně jako u vozů se spalovacím motorem. Vybitá baterie není častá událost, ale z pohledu vnímání klienty jde o významné riziko. Pojistné podmínky Pillow pojištění již jako součást definice poruchy zahrnují i „chybnou obsluhu“, třeba když špatným řazením rozbijete převodovku, místo benzínu natankujete naftu nebo vám palivo dojde mezi poli. Je tedy zřejmé, že pro klienty přátelská definice poruchy obsahuje i situaci, kdy elektromobilu „dojde šťáva“. Tedy spíše pro jistotu svých klientů Pillow pojišťovna přímo do příkladu výčtu konkrétních situací nově přidala i „vybitou vysokonapěťovou baterii elektromobilu“ a do rozsahu odtahu explicitně uvedla „v případě vybitého elektromobilu k nejbližší veřejné dobíjecí stanici“.
A samozřejmě v případě závady na trakční baterii elektromobilu, kterou kvůli tomu nelze nabít, platí zcela stejné limity jako pro jinou poruchu. To znamená 50 km v základní variantě, nebo neomezeně po Česku ve dvou vyšších variantách. Dále v pojišťovně Pillow zjistili, že někteří fandové elektromobility by uvítali, kdyby jim při nepojízdnosti jejich vozu pojišťovna garantovala zapůjčení elektromobilu jakožto náhradního vozidla. Pojišťovna prověřovala i tuto možnost, ale bohužel v současné době to není na trhu možné.
U náhradního vozidla (až 7 dnů v nejvyšší variantě asistencí) zůstává vše (i cena) při starém. Pojišťovna zajistí přistavení a pronájem osobního vozu stejné nebo nižší kategorie, než je pojištěné vozidlo, nejvýše segmentu C, a to bez zohlednění pohonu poškozeného vozu.
3) Jak je to s pojištěním souvisejících věcí, které nejsou součástí elektromobilu?
S provozem elektromobilu souvisí i další vybavení, které není dopravováno ve vozidle, ale je napevno zabudované nebo běžně ponechávané doma. Nejčastěji se jedná o domácí dobíjecí stanice, wallboxy nebo třeba i související fotovoltaickou elektrárnu umístěnou na střeše rodinného domu. Pillow u pojištění majetku nemá žádná omezení pro krytí příslušenství vozidel, a tak jsou tyto věci kryté v rámci pojištění budovy či domácnosti a není třeba je navíc připojišťovat a platit za ně u pojištění vozu. Kromě nižší ceny za pojištění vozidla je druhou výhodou automaticky mnohem širší rozsah pojištění.