Rána pro mobilitu budoucnosti. Autonomní vůz havaroval se zraněními

7
Rána pro mobilitu budoucnosti. Autonomní vůz havaroval se zraněními
Fotografie: Cruise
  • V San Franciscu se srazil autonomní vůz s konvenčním a na místě zůstali zranění
  • Nehoda se stala pouhý den poté, co společnost provozující samořídící auta obdržela důležité povolení k jejich provozu

K incidentu došlo podle autonews.com 3. června letošního roku v Los Angeles, na křižovatce Geary Boulevard a Spruce Street. Autonomní Chevrolet Bolt odbočoval doleva a následně do něj narazila protijedoucí Toyota Prius s lidským řidičem. Na první pohled jasná vina autonomního vozidla se rozplývá po prohlášení společnosti Cruise, která tato vozidla s úrovní autonomie 4–5 provozuje. Podle ní totiž samořídící Chevrolet uprostřed manévru zastavil, nejspíš proto, že rozpoznal protijedoucí vůz. A lidský řidič Toyoty poté narazil do stojícího Boltu. Toyota prý jela nepředpisově rychle (v místě je povoleno 25 mil za hodinu, tedy 40 km/h) a navíc pokračovala rovně z pravého pruhu, z nějž měla odbočit doprava, což autonomní Bolt pravděpodobně předpokládal. Bez zajímavosti není pohled na Google Streetview, který dokazuje, že tato křižovatka takovou úpravu jízdních pruhů dříve neměla. Tam by se mohlo skrývat možné vysvětlení.

Problém je v tom, že policie vyšetřující nehodu zřejmě nemá podle svého mluvčího k dispozici záznam o nehodě, o tom, co se přesně stalo, tedy v tuto chvíli nemá jasno. A rozhodování o vině bude zřejmě obtížné; společnost Cruise už svůj postoj vyjádřila, domyslet si názor druhé strany nebude těžké. Vzhledem k tomu, že při srážce utrpělo zranění více lidí, se tomu úřady ale nevyhnou. Nevíme, proč řidič Priusu z odbočovacího pruhu neodbočil, je dost možné, že mu v tom zabránila nějaká překážka. Stejně tak se můžeme ptát, jak je možné, že algoritmy samořídícího automobilu nepředpokládají možnou chybu jiného vozidla. A přímo se nabízí závěr, že interakce mezi lidským a robotickým řidičem bude ještě předmětem velice dlouhého zkoumání a její současná úroveň zjevně ještě není dokonale připravena.

Tuto domněnku totiž podporuje i další událost, která se stala na podobné křižovatce o několik ulic dále a několik týdnů později. Tam se totiž sjelo 20 autonomních Boltů a na několik hodin zablokovaly křižovatku, protože nebyly schopné situaci vyřešit a zůstaly stát na místě. Událost, v tisku označovanou jako první masivní selhání systému autonomních vozidel, vyřešili až zaměstnanci společnosti Cruise, kteří dorazili na místo a s vozidly odjeli. Firma se zatím k příčině nehody nevyjádřila. Nedávno jsme vás rovněž informovali o bezradnosti policie i samořídícího auta, když jej zastavila hlídka.


Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 8. 7. 2022 10:00
Predstava, ze za soucasneho stavu vypocetni techniky dokaze tato nahradit cloveka v tak slozitem a nepredvidatelnem prostredi jakym je doprava, je naprosta utopie.
Az to zabije par lidi a to se nevyhnutelne stane, tak bublina splaskne.
Karel Schmidt
Karel Schmidt
V odoazivaném článku se píše, že povolení jezdit je od 22 do 5 ráno. Dava to smysl, je menší provoz, ale zase jezdí dost lidí pod vlivem, v USA běžná praxe, kteří se chovají méně předvídatelně, než střízliví řidiči.
Bude zajímavé sledovat, jak to místní úřady vyhodnotí.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze