Ostře sledovaný zkušební provoz autonomních taxíků Cruise v San Francisku, Phoenixu a Austinu sice probíhá z drtivé většiny bez problémů a má na kontě statisíce úspěšných kilometrů, jenže čas od času vyústí v situaci, jakou si těžko někdo dovedl předtím představit. Náhle se zastavivší vozidla kvůli mlze, která ucpala ulici a způsobila kolonu, vůz, který nereagoval na výstražné pásky kolem elektrických drátů spadlých po bouři a zamotal se do nich, a další. Vůbec nejoriginálnější je ale příběh, kdy policie zastavila prázdné autonomní taxi a ono jim prostě odjelo, protože mu chyběl program pro danou situaci.
(1/6) We learned today at 10:30 am PT of the California DMV’s suspension of our driverless permits. As a result, we will be pausing operations of our driverless AVs in San Francisco. https://t.co/A5HAV2WUv7
— cruise (@Cruise) October 24, 2023
I když občas skřípaly plechy, tak šlo vesměs o veselé historky. Až do tohoto týdne, kdy tekla krev. Autonomní vůz nehodu původně nezpůsobil, ale nešťastně se do ní připletl a zhoršil její následky, opět kvůli chybějícím algoritmům. Vozidlo s lidským řidičem ve vedlejším pruhu totiž srazilo chodce jdoucího na červenou a odhodilo jej přímo pod kola přijíždějícího Cruise. Ten sice okamžitě zastavil, avšak kontaktu s chodcem se nevyhnul a následně podle svých elektronických instrukcí po nehodě pomalu zajel k chodníku. Bohužel přitom dále vláčel zaklíněného těžce zraněného člověka a zřejmě mu přivodil další traumata. Lidský řidič prvního auta navíc utekl. Společnost zareagovala na sociálních sítích způsobem, který byl přijat negativně a vnímán jako snaha se za každou cenu vyvinit.
(1/3) The most important thing for us right now is to take steps to rebuild public trust. Part of this involves taking a hard look inwards and at how we do work at Cruise, even if it means doing things that are uncomfortable or difficult.
— cruise (@Cruise) October 27, 2023
Následně však Cruise proaktivně informoval kalifornské úřady, které mu okamžitě pozastavily platnost licence do vyšetření nehody. Společnost sama následně dobrovolně přerušila provoz služby i v dalších dvou státech, tedy v Arizoně a Texasu. To sice rozvášněné kritiky trochu uklidnilo, avšak přesto celá událost vyvolala vlnu vášní proti autonomním vozidlům a v Los Angeles, kde Cruise nepůsobí (zato konkureční Waymo ano), dokonce veřejně činné osobnosti volají po jejich úplném zákazu. Celou causu budeme dále sledovat.