Ford Mustang Mach-E a jeho BlueCruise
test

Ford Mustang Mach-E a jeho BlueCruise

Legální řízení bez držení volantu v Česku
4

Automobilky i výrobci technologií do aut usilovně pracují na autonomním řízení, ale to reálně funguje zatím velmi omezeně a zároveň se omezuje jen na některé regiony. Ford si připsal jedno prvenství v Česku. Mustang Mach-E totiž můžete řídit díky systému BlueCruise bez držení volantu.

Víte, u kterého auta můžete v České republice legálně řídit bez držení volantu? Není to Tesla ani Mercedes, ale Ford Mustang Mach-E. Díky systému BlueCruise je možné si užít jízdu na dálnicích bez rukou na volantu, přesto zcela legálně. Jak to funguje a co tento systém dokáže? To jsme se rozhodli otestovat na českých dálnicích. Pojďme si ale nejprve vysvětlit, o čem je autonomní řízení a kde se systém BlueCruise nachází na škále pokročilosti.

Autonomní řízení: od levelu 1 po level 5

Autonomní řízení je rozděleno do pěti úrovní podle toho, jakou míru samostatnosti auto zvládne:

  1. Level 1 – Základní asistence, jako je adaptivní tempomat, který udržuje rychlost a odstup od auta před vámi, ale volant musíte stále ovládat sami. Zkrátka asistent, který funguje jen v jednom směru.
  2. Level 2 – Nejrozšířenější úroveň v současné době. Kombinuje adaptivní tempomat s vedením v jízdních pruzích. Auto vám pomáhá s řízením, ale stále musíte sledovat silnici a mít ruce alespoň občas na volantu. Sem spadá například i Tesla Autopilot v Evropě (v USA nabízí více).
  3. Level 3 – Zde už začíná částečná autonomie. Auto zvládne řídit samo za určitých podmínek (například na dálnici, do určité rychlosti) a vy se v tu chvíli můžete věnovat jiným činnostem, například používat mobil. Ale musíte být připraveni do určité doby (například u Mercedesu do 10 sekund) převzít řízení, pokud vás k tomu auto vyzve. V Evropě tuto technologii zatím nabízí pouze Mercedes-Benz pod názvem DrivePilot, a to pouze na vybraných dálnicích v Německu. Momentálně funguje při jízdě do 100 km/h, takže ji lze použít při jízdě v hustším provozu.
  4. Level 4 – Auto zvládne řídit téměř ve všech situacích, ale řidič musí stále být připraven zasáhnout v případě problémů. Například při náhlé změně povětrnostních podmínek.
  5. Level 5 – Plná autonomie. Auto nepotřebuje žádného řidiče, zvládne vše samo, včetně městského provozu. V podstatě robotaxi, které pro vás samo přijede odveze vás do bodu B a pak zase samo odjede.

Systém BlueCruise od Fordu, který je dostupný v Mustangu Mach-E, je na této škále stále na levelu 2, byť v Česku na jeho horní hranici. I když vám umožní sundat ruce z volantu, stále musíte sledovat silnici. Jak to ale systém ohlídá?

Jak BlueCruise funguje?

BlueCruise je pokročilý systém, který umožňuje řídit auto bez držení volantu na speciálně určených úsecích dálnic, tzv. „Blue Zones“. V České republice jsou tyto zóny dostupné na většině dálnic. Auto při aktivaci BlueCruise nejprve vyzve řidiče, aby potvrdil, že bude sledovat provoz, poté auto sleduje, zda řidič věnuje pozornost dění před autem, což zajišťují kamery sledující pohyb očí. Pokud se řidič přestane věnovat řízení, systém ho začne varovat. Pokud ani poté nereaguje, začne auto brzdit a nakonec zastaví.

Řízení bez držení volantu i v Česku! – Vyzkoušeli jsme Ford BlueCruise

Je důležité zmínit, že systém BlueCruise funguje pouze na dálnicích. Mimo ně se musíte spolehnout na běžné asistenty, jako je adaptivní tempomat nebo vedení v jízdních pruzích.

Praktický test BlueCruise: dojedu do Jihlavy bez držení volantu?

Mířím na testovací jízdy u Jihlavy, mám tedy před sebou více než polovinu dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Začněme ale na výjezdu z Prahy. Zpočátku musím řídit auto ručně, protože BlueCruise není dostupný na běžných silnicích. Jakmile ale najedu na dálnici, systém se automaticky aktivuje. Po potvrzení, že budu sledovat provoz, auto přebírá řízení. Na displeji se objeví modrý indikátor, což znamená, že BlueCruise je aktivní. Mohu si pohodlně sednout, nedržet volant a sledovat, jak auto bezpečně udržuje rychlost, jízdní pruh i odstup od ostatních vozidel.

Nicméně BlueCruise není všemocný. Při předjíždění musím sám převzít řízení, přejet do levého pruhu a poté se vrátit zpět. Systém také nefunguje na nájezdech a sjezdech z dálnice – tam musím řídit ručně a samozřejmě i přejetí do odbočovacího pruhu musím provést ručně. V ideální situaci, kdy je dálnice prázdná, lze však urazit delší vzdálenost bez nutnosti dotknout se volantu. Ve větším provozu, což byl i případ mé cesty do Jihlavy, to ale znamená docela dost zásahů. Novější verze 1.4 by už teoreticky měla umožnit i přejetí mezi jízdními pruhy, ale podle všeho zatím není v Česku dostupná.

Co se stane, když přestanu sledovat silnici?

Zkusil jsem simulovat situaci, kdy řidič přestane sledovat provoz. Po několika sekundách mě systém začal upozorňovat, abych se věnoval řízení. Nejprve vizuálně, poté akusticky, nakonec auto začalo zpomalovat. Pokud bych stále nereagoval, auto by zastavilo přímo na dálnici – což není ideální, protože by mohlo dojít k nebezpečné situaci. BlueCruise bohužel zatím nedokáže automaticky zajet do odstavného pruhu, což by bylo bezpečnější. Hodilo by se to například v případě zdravotní indispozice řidiče, vůz by pak dokázal bezpečně zastavit na krajnici.

Omezení systému a přísná pravidla

Při testování jsem zjistil, že pokud nereagujete na výzvy systému, může vás dočasně „potrestat“ tím, že deaktivuje funkci BlueCruise. Po vypnutí a znovu zapnutí auta se však systém obnoví a lze ho opět používat. Alespoň tak se to stalo v mém případě. Tato přísná pravidla mají pravděpodobně zajistit, že řidič bude systém používat zodpovědně.

Závěr

BlueCruise v Mustangu Mach-E je aktuálně nejpokročilejší asistenční systém, který je v České republice legálně dostupný. Přestože se jedná o autonomii úrovně 2, nabízí velký komfort při jízdě na dálnici. Plně autonomní řízení to však stále není – řidič musí sledovat provoz a být připraven zasáhnout. Oproti systémům, jako je DrivePilot od Mercedesu (level 3), má BlueCruise stále omezení, především kvůli evropským legislativním požadavkům.

Technické parametry Ford Mustang Mach-E GT facelift (2024)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 713 × 1 881 × 1 625 mm, 2 047 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon357 kW, 485 koní, točivý moment: 949 Nm
Baterie98,7 kWh (91 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 115 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,2 kWh / 100 km, dojezd: 440 km
Cena od1 458 900 Kč

Systém BlueCruise by měl být dostupný pro vozy Ford Mustang Mach-E, které jsou vyrobeny od roku 2023. Na 90 dní si majitelé mohou tuto funkci vyzkoušet zdarma, poté je dostupná za 600 Kč měsíčně, případně 6 800 Kč ročně. Dává vám taková služba smysl? Pořídili byste si ji? Rádi si přečteme vaše názory v komentářích.

Fotografie: Ford a David Turner, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Michal Vaner
Takže ten rozdíl oproti "obyčejnému" adaptivnímu tempomatu a držení v pruhu je jen v tom, že si můžu položit ruce do klína místo palcema vyvěsit za volant? Jako, pohodlnější to asi je, ale žádná revoluce...
Roman P
Roman P
Aha, takže v podstatě stejně schopnosti jako moje 9 let stará Tesla.. To je tedy revoluce...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze