Omyly a přehmaty autonomních vozidel jsou vděčnou potravou sociálních sítí podle hesla máloco pobaví tolik jako cizí neúspěch. V roli nechtěného performera se často ocitá společnost Cruise, jejíž vozy ještě nedávno netušily, jak se zachovat při policejní kontrole či před výstražnými páskami. Jenže tentokrát se povedl virální kousek konkurenci. Společnost Waymo patřící do technologického konglomerátu Alphabet (kterému patří mj. Google) totiž provozuje v sanfranciských ulicích nepřehlédnutelnou flotilu vznosných bílých Jaguarů I-Pace upravených pro autonomní jízdu.
Five self-driving vehicles stopped early Tuesday morning in the middle of a residential street, clogging a right lane of San Aleso Avenue down to the crosswalk, with one car straddling the center lane.https://t.co/YZlm0KKTZe
— San Francisco Chronicle (@sfchronicle) April 11, 2023
A právě pět těchto vozidel se na jediném místě postaralo o lokální dopravní kolaps v sanfranciské čtvrti Balboa Terrace během ranní špičky. Čtyři vozidla v úterý 11. 4. nečekaně zastavila v pravém pruhu před křižovatkou a aby bylo dílo dokonáno, páté si vedle nich najelo do levého pruhu a zastavilo se také. Na město totiž padla mlha, se kterou si řídicí elektronika neuměla poradit. Problém trvající kolem šesti minut by se zřejmě ani nedostal do médií, nebýt náhodného svědka, který si na bílých autech přečetl v ranním šeru sotva čitelné logo Waymo. Naštěstí se nikomu nic nestalo a když se viditelnost zlepšila, vozy se zase daly do pohybu. A inženýři z Waymo už prý učí svá auta v mlze vidět lépe.
Deník San Francisco Chronicle, který o mišmaši informoval, ale veselý tón sociálních sítí nesdílí. Problémy podobného druhu s autonomními vozidly jsou totiž poměrně časté a zdaleka ne vždy jde o pouhé banality. Počátkem loňského podzimu se například robotaxi Cruise málem srazilo se soupravou vlakotramvaje Muni N-Judah a následně zablokovalo na sedm minut obě koleje rychlodráhy. V lednu zase další vůz stejné firmy vjel hasičům přímo do zásahu ve vyhrazené zóně u požárů a zastavil se až poté, co mu jeden z hasičů rozbil čelní okno. Minulý týden zase společnost stáhla software všech 300 vozidel poté, co jedno z nich zezadu narazilo do městského autobusu.
Je tedy nasnadě, že robotická vozidla se zatím ještě mají kde zlepšovat. Problém je v tom, že každý incident zasáhne do chodu města a samosprávy jsou pod tlakem velkých společností, které chtějí testovací zóny rozšiřovat. Problém je v tom, že chybějí relevantní data o způsobených problémech, protože provozovatelé aktuálně nemají povinnost je hlásit; město San Francisco si je eviduje samo, pokud se o nich dozví. Právě to by chtěla radnice změnit a požádala příslušné orgány o zavedení této povinnosti předtím, než do ulic vyjedou další robotaxi.