Jak se hasí elektromobil? Nedávný případ Jaguaru I-Pace z Prahy je ideální ukázkou

10
Jak se hasí elektromobil? Nedávný případ Jaguaru I-Pace z Prahy je ideální ukázkou
Fotografie: HZS Praha
  • Od nahlášení po vytažení vozu na ulici zabralo 133 minut
  • Celkově bylo použito 19 tisíc litrů vody
  • Problémem je špatný přístup do garáží, váha vozidel a složitý proces hašení

Na letošním Fórum Elektromobilita se v záplavě přednášek objevilo velmi důležité a zajímavé téma. To se týká požáru elektromobilů, jejich způsobu hašení a navíc se veřejnost mohla dozvědět důležité podrobnosti o požáru elektrického Jaguaru I-Pace. Ten se stal loni 4. května na Praze 2 v ulici Bělehradská. Vozidlo tehdy parkovalo v podzemních garážích objektu, který byl naštěstí dostatečně vybaven protipožárním hlásičem, vnitřními hydrantovými systémy a svítidly NO s vlastním bateriovým zdrojem. Současně je v dokumentaci této stavby uvedeno, že parkování a nabíjení elektromobilů je možné pouze v prvním podzemním podlaží. Díky tomu nebyly následky požáru elektrického Jaguaru tak velké. Požár vozidla tehdy propukl těsně před půlnocí a 4,6 metru dlouhé a 2 133 kg těžké SUV pohltily během chvíle plameny.

Hasiči dostali první hlášení o požáru v 23:56 a první jednotka dorazila na místo za pouhé čtyři minuty. Lokalizace a stabilizace vozidla ale již zabrala 76 minut a vytažení vozidla na ulici zabralo dohromady od příjezdu jednotky 133 minut. Zaplavení vozu tak, aby byl požár co nejrychleji uhašen, proběhlo až po 211 minutách zásahu. Celkově ale zásah trval osm dní (do 12. května 2023) a je jasné, že vozidlo bylo (nejen po zásahu hasičů) na odpis. Při pohledu na snímky uvnitř vozu je patrné, že zde došlo k totální devastaci interiéru vlivem požáru. U elektromobilu hrozí v případě požáru hned několik zásadních faktorů ohrožujících život hasičů i dalších lidí v okolí. Předně jde o velmi rychlé šíření požáru, vysokou teplotu hoření a třeba v tomto případě hasičské jednotky musely celkem použít 19 tisíc litrů vody. Problémem je i váha vozu, pokud by totiž vážil přes 3,5 tuny, hasičské jednotky budou mít velké potíže s tím, aby vůz dostaly do venkovního prostoru.

Život ohrožující je i velké množství zplodin hoření a rychlé zakouření celého prostoru. Zplodiny jsou navíc silně toxické, za což může sloučenina fluoru a chloru. Nemalým problém je unikající elektrolyt, který patří mezi silné žíraviny. Po požáru bylo potřeba celý objekt důkladně vyvětrat, trvale detekovat přítomnost nebezpečných látek a ani vodní lázeň, do které bylo vozidlo ponořeno, nemohla být jen tak vypuštěna do kanalizace. Po vytažení vozidla ze zaplavovacího kontejneru byla voda silně kontaminována a tak ji bylo nutné speciálně zlikvidovat. A co říkají hasiči na případy, kdy hoří elektromobily? V případě požáru elektrovozidla a běžného vozu se spalovacím motorem se taktika hasičů liší jen v něčem. V případě zásahu by ale hasiči uvítali několik pravidel, o které se musí postarat developerské firmy a výrobci nabíjecích stanic.

Předně je potřeba projektovat širší parkovací stání. Dále by bylo vhodné zajistit „evakuační trasu“ pro zasažený elektromobil na volné prostranství. K tomu je potřeba vytvořit adekvátně rozměrné nájezdové rampy na jednotlivá podlaží. Úpravy se musí dočkat rozměry autovýtahů a jejich funkčnost v případě požáru, což platí taktéž pro funkčnost bran, závor a jiných zábran v případě požáru. Zapomínat by se nemělo ani na to, že u dobíjecích zařízení (včetně zásuvek na 380V) je nutné zajistit odpojení na přístupném místě ve vhodné vzdálenosti od dobíjeného vozidla. Posledním prvkem je schopnost projektovat pro garáže napojení odpadních vod na odlučovač ropných a jiných chemických látek s dostatečnou kapacitou. Hasiči uznávají, že v ČR máme zatím velmi malé zkušenosti s požáry elektromobilů. Proto je nutná další spolupráce v oblasti vývoje technik a řešení, která by pomohla v případě hořícího elektromobilu.

Technické parametry Jaguar I-PACE 2020

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 682 × 1 895 × 1 565 mm, 2 133 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon294 kW, 400 koní, točivý moment: 696 Nm
Baterie90 kWh (84,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW,
SpotřebaKombinovaná: 21,2 kWh / 100 km, dojezd: 480 km
Cena od2 441 453 Kč
Diskuze ke článku
Lukáš Pípal
Dlouho jsem nečetl, tak rafinovaně sepsaný tendenční blábol. Níže pár mých postřehů s komentáři z vašeho veledíla, mistře.
1) objektu, který byl naštěstí dostatečně vybaven protipožárním hlásičem, vnitřními hydrantovými systémy a svítidly NO - jako vážně "naštěstí"?
2) parkování a nabíjení elektromobilů je možné pouze v prvním podzemním podlaží. Díky tomu nebyly následky požáru elektrického Jaguaru tak velké. - Jako v těch garážích je autovýtah, takže z hlediska zásahu už není velký rozdíl mezi podlažími.
3) Požár vozidla tehdy propukl těsně před půlnocí a 4,6 metru dlouhé a 2 133 kg těžké SUV pohltily během chvíle plameny. - Aha, tak proč píšete v další větě, že bylo vozidlo nutné lokalizovat? Ono to totiž při příjezdu hasičů stále nehořelo, víte? Takže ho tam chudáci, asi 5 minut hledali.
4) je jasné, že vozidlo bylo (nejen po zásahu hasičů) na odpis. - No tak to je snad každé vozidlo po požáru, ne?
Jan Jakubík
Mně by opravdu zajímalo, proč dnešní EV, s dnešní chemií, nemají zákaz vjezdu do garáří, mimochodem jsem byl teď o víkednu v lepším ubytování, kde byly podzemní garáže, kde bylo na vjezdu uvedeno, že tam EV nesmí. Sjedeme dolů do garáží, hle, stál tam nový SsangYong Torres. :-D

Jasně, je to politická vůle prosadit rychleji EV, nečekat, až bude technologie zcela bezpečná, protože ta bezpečnost bude neuvěřitelná za dalších 5 let, ale potom tady pořád ještě bude těch pár milionů prvně vyrobených EV.

Mimo jiné, já mám téměř do většiny garáží se svým LGP zákaz vjezdu, přitom, nikdo za posledchních 30 let neví o žádném požáru, či úníku LPG z vozu. Hledal jsem na internetu, nedohledal, ale neříkám, že se to někdy nestalo, ale oproti počtu požárů EV na počet jezdících EV, je to jen statistická chyba, pokud nějakému LPG něco bylo.

Pouze jsem slyšel, přímo na benzínce, o příapdu Fera, kdy si Fero zbudoval z dílů na vrakoviští svojí feldu na LPG, napojenou na běžnou 10 kg propan-buttanovou bombu, ale na místních plničkách si to rychle řekli, všude mu obsluha zakázala tankovat a ještě to oznámili policii.
Lukáš Pípal
5) Při pohledu na snímky uvnitř vozu je patrné, že zde došlo k totální devastaci interiéru vlivem požáru. - Tak to už si snad děláte z lidí úplnou prdel. Jasně, byl to tak silný požár, že dokonce zdevastoval interiér (viděl jste někdy hořet benzínové auto?)
6) U elektromobilu hrozí v případě požáru hned několik zásadních faktorů ohrožujících život hasičů i dalších lidí v okolí. Předně jde o velmi rychlé šíření požáru - Takže hasiči přijeli, museli vozidlo lokalizovat, natahat tam svoji techniku (připomínám přístup je tam výtahem) a začít hasit (auto je stále vcelku a jak píšete je zničený interiér). Takže to celé od hlášení požáru po začátek zásahu zabralo minimálně 15 minut. A tohle je podle vás rychle šíření požáru? Viděl jste jak po 15 minutách vypadá benzínové auto?
7) Problémem je i váha vozu, pokud by totiž vážil přes 3,5 tuny - Ale nevážil, že? Ukažte mi, který osobní elektromobil váží více jak 3,5 t.
8) Život ohrožující je i velké množství zplodin hoření a rychlé zakouření celého prostoru. Zplodiny jsou navíc silně toxické, za což může sloučenina fluoru a chloru - Jakože u spalovacího auta při požáru uniká pouze rajský plyn a hasiči ho vdechují pro jeho blahodárné účinky!?
9) Po požáru bylo potřeba celý objekt důkladně vyvětrat, trvale detekovat přítomnost nebezpečných látek. - Vy si fakt děláte z lidí prdel, že jo?
Lukáš Pípal
Naposledy upraveno: 09:52
Jinak na idnes je video, jak devastující požár to ve skutečnosti byl. Bohužel odkaz sem nejde vložit idnes/praha/zpravy/elektro-auto-pozar-praha-belehradska.A230505_064055_praha-zpravy_tty


Neříkám, že elektromobil nemůže začít hořet, ale průběh jeho hoření není rozhodně tak dramatický, jak se nám všude podstrkává. Kdyby v těch garážích začalo hořet benzínové auto, tak než by tam hasiči dojeli a začali hasit, tak by byla půlka garáží v plamenech. Pan novinář by si o tom měl něco zjistit, než začne psát takové bláboly.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze