Byli jsme u spuštění továrny Mercedesu, která recykluje baterie z elektromobilů

Byli jsme u spuštění továrny Mercedesu, která recykluje baterie z elektromobilů
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Továrna Mercedesu recykluje baterie elektromobilů s 96% účinností
  • Pomocí mnohastupňového procesu získá zpět i důležité cenné kovy
  • U otevření byl šéf Mercedesu i významní němečtí politici

Minulý týden jsme byli svědky významného okamžiku v německém Kuppenheimu, kde automobilka Mercedes-Benz slavnostně otevřela novou recyklační továrnu na baterie. Tato továrna, jejíž výstavba začala v březnu 2023, se nachází nedaleko Stuttgartu, sídla společnosti Mercedes. Otevření této moderní recyklační jednotky ze zúčastnilo několik významných osobností. Kromě generálního ředitele skupiny Mercedes, Ola Källeniuse, to byl například německý spolkový kancléř Olafa Scholz, nebo ministryně životního prostředí spolkové země Baden-Württemberg Thekla Walker.

Mercedes v Kuppenheimu spustil továrnu na recyklaci baterií z elektromobilů

Tato továrna se zaměřuje na recyklaci baterií z elektromobilů a může se pochlubit impozantní účinností 96 %. Proces recyklace začíná drcením baterií, po kterém následuje odstranění kontaminace pomocí vzduchové a elektromagnetické separace, což umožňuje oddělit různé materiály jako plast, měď, hliník a železo. Výsledkem je tzv. „černá hmota“, obsahující drahé kovy, které jsou klíčové pro výrobu baterií. Tyto kovy jsou poté dále zpracovávány chemickými procesy pro opětovné využití.

Při recyklaci baterií je důležitá „černá hmota“

Pomocí těchto chemických procesů se ze zmíněné „černé hmoty“ získají všechny důležité prvky, které jsou aktivními materiály, jenž tvoří elektrody článků baterie. Cenné kovy, jako je kobalt, nikl a lithium se extrahují jednotlivě ve vícestupňovém chemickém procesu. Tyto recykláty mají bateriovou kvalitu a jsou tedy vhodné pro výrobu nových bateriových článků. Tento způsob získávání cenných kovů z baterie je důležitý nejen z ekologického hlediska, ale i z ekonomického. I přes náročnost procesu je to totiž levnější, než těžba těchto kovů.

Mercedes-Benz tímto projektem potvrzuje svůj závazek ke konceptu cirkulární ekonomiky. Cílem je minimalizovat závislost na těžbě přírodních zdrojů, která bývá ekologicky a energeticky náročná, a maximalizovat recyklaci materiálů. Tento přístup se odráží i v novém konceptu Mercedes-Benz Concept CLA Class, který byl navržen s ohledem na snadnou recyklovatelnost.

Spolkový kancléř Olaf Scholz ve svém projevu zdůraznil důležitost takovýchto projektů pro udržitelnost evropského automobilového průmyslu v konkurenci s výrobci z Číny, kteří těží z podpory své vlády, díky které mohou nasazovat dumpingové ceny. Scholz ale připomněl, že podobné obavy z asijské konkurence byly i v minulosti, kdy přicházela nejprve japonská konkurence a v nedávných letech jsme zažili vzestup úrovně korejských automobilek. Evropské automobilky ale v obou vlnách dokázaly obstát a Olaf Scholz je přesvědčený, že díky podobným inovacím a kvalitě obstojí i v konkurenci čínských automobilek.

Dostali jsme se do konceptu Mercedes-Benz CLA Class

Nově otevřená továrna má kapacitu na zpracování 2 500 tun vysloužilých baterií ročně. Slavnostní spuštění proběhlo netradičně, když Ola Källenius a Olaf Scholz společně poslali první blok baterie po přepravníku na recyklaci, namísto tradičního přestříhávání pásky. Tím symbolicky zahájili provoz této továrny.

Tento unikátní projekt, první svého druhu v Evropě a zároveň první postavený samotnou automobilkou, představuje důležitý krok k udržitelnosti elektromobility a celkově k budoucnosti udržitelné mobility. Mercedes-Benz si za tento počin zaslouží uznání, a doufáme, že i ostatní automobilky budou následovat tento příklad a investovat do podobných ekologicky orientovaných projektů. Vaše názory na toto téma si rádi přečteme v komentářích. Také to vnímáte jako velmi důležitý krok pro udržitelnou mobilitu?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze