Minulý týden otevřela německá značka Mercedes-Benz na domácím trhu svou první továrnu na recyklaci použitých baterií. Informuje o tom insideevs.de a tento krok dále posune vývoj elektromobility. Použité (a již nesloužící) baterie jsou často diskutovaným tématem, které slouží jako jeden z hlavních argumentů odpůrců elektromobility. A právě Mercedes-Benz chce ukázat, že recyklace baterií může být efektní a takřka 100%. Podle vlastního prohlášení je automobilka první firmou na světě, která je ve svém vlastním závodě schopna kompletní recyklace baterií, a to bez pomoci externích firem. Na rozdíl od dnes již zavedených procesů je očekávaná míra využití v mechanicko-hydrometalurgickém recyklačním zařízení více než 96 %. Suroviny, jako je lithium, nikl a kobalt, lze získat z baterie v plné míře zpět. Díky tomu jsou vhodné pro další použití v bateriích pro budoucí plně elektrická vozidla Mercedes-Benz.
Otevření továrny se zúčastnil například spolkový kancléř Olaf Scholz a ministryně životního prostředí Bádenska-Württemberska Thekla Walker. Továrna leží v Kuppenheimu v Badenu a jako první recyklační závod v Evropě pokrývá všechny kroky od drcení bateriových modulů až po sušení a zpracování recyklovatelných materiálů. Zatímco mechanický proces třídí plasty, měď, hliník a železo ve složitém vícestupňovém procesu, následný hydrometalurgický proces je věnován tzv. „černé hmotě“. Jedná se o aktivní materiály, které tvoří elektrody článků baterie. Cenné kovy, jako je kobalt, nikl a lithium se extrahují jednotlivě ve vícestupňovém chemickém procesu. Tyto recykláty mají bateriovou kvalitu a jsou tedy vhodné pro výrobu nových bateriových článků. Nově otevřený závod v Kuppenheimu zvládne ročně zrecyklovat až 2 500 tun materiálu. Získané materiály následně poslouží pro 50 000 bateriových modulů, které se objeví v dalších elektrických modelech Mercedes-Benz.
A jak to celé vlastně probíhá? Konkrétní proces začíná umístěním bateriových modulů na dopravní pás. Zde se baterie mechanicky drtí, perou a separují na velmi jemné frakce. Materiály, jako je plast, měď, hliník a železo, se pak třídí a „balí“ pomocí gravitačních vzduchových systémů, magnetických separátorů, mlýnů a různých sít. Zároveň je tzv. „černá hmota“ separována, filtrována a dále zpracovávána sledem chemických srážení se zvyšujícími se hodnotami pH za účelem získání cenných složek, jako je měď, kobalt, mangan, nikl a lithium o čistotě až 99,9 %.
Ted jeste kde vezmou pouzite baterie v takovem mnozstvi, kdyz muze trvat desitky let nez tyto baterie definitivne doslouzi i ve sve druhe ci treti aplikaci…