Britovi se splašil jeho elektrický Jaguar. Na pomoc si musel zavolat policii

2
Britovi se splašil jeho elektrický Jaguar. Na pomoc si musel zavolat policii
Fotografie: Land Rover Jaguar
  • Vůz odmítal zabrzdit a jel neustále rychlostí kolem 145 km/h
  • Jaguar musela zastavit až policejní vozidla speciálním manévrem
  • Už dříve se majitel vozu potýkal s podobným problémem

Celkem nevídaný incident se odehrál před pár dny ve Velké Británii. 31letého řidiče Nathana Owena totiž zastihla závada na baterii u jeho elektrického Jaguaru I-Pace přímo za jízdy z práce. To by samo o sobě nebylo nic, o čem by měla světová média psát. Jenže obyčejný problém v elektronice vozu se během mžiku proměnil v boj o přežití, jak píše nejen dailymail.co.uk. Vše se odehrálo na na britské dálnici M62, kde se nakonec objevilo v blízkosti Jaguaru devět policejních vozidel. Vůz se totiž zbláznil a v rychlosti kolem 145 km/h odmítal zabrzdit. Řidiči po ohlášení závady po chvíli selhaly brzdy, což byl důvod, proč Owen raději zavolal na tísňovou linku.


Jeho I-Pace pochází z roku 2019 a není to první incident. Už loni v prosinci se mu auto samo od sebe rozjelo na 190 km/h a tehdy jen na chvíli přestalo reagovat na veškeré povely kromě otočení volantu. Po následném dopravení vozu do servisu mu bylo auto další den vráceno s tím, že je už vše v pořádku. Tentokrát však mohlo vše dopadnout mnohem hůř. Policisté použili specializovanou taktiku, aby nabourali vozidlo a zablokovali ho, čímž ho dále omezili v jízdě. Celá věc je již nahlášena na centrále Jaguaru a je v šetření. Takový případ je navíc zatím ojedinělý, tedy pokud se během vyšetřování nepřihlásí další z majitelů, kterému se stalo to samé. Jaguar I-Pace v základu spoléhá na silnou rekuperaci a až poté na klasické ocelové brzdy. Je tak otázkou, co přesně stálo za závadou.

Technické parametry Jaguar I-PACE 2018

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 682 × 1 895 × 1 565 mm, 2 133 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon294 kW, 400 koní, točivý moment: 696 Nm
Baterie90 kWh (84,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 7 kW,
SpotřebaKombinovaná: 21,2 kWh / 100 km, dojezd: 480 km
Cena od2 441 453 Kč
Diskuze ke článku
František Okáník
František Okáník
Splašit se uměli i diesely, proto některé měly klapku aby šly zdechnout kdyby se do sání dostal olej.
Jiri Jelinek
Jiri Jelinek
Jen je "malinkatý" rozdíl v tom, že zblázněný diesel motor při "runaway" lze zastavit přes brzdu či přeřazením do neutrálu ho odpojit od pohonu vozidla, takže auto zastaví a motor lze pak "udusit" tou klapkou nebo zamezit přístupu vzduchu jinak. Navíc celá záležitost skončí v minutě/dvou destrukcí motoru, takže opravdu nehrozí, že by se vozidlo hnalo desítky minut či i hodiny podle nabití baterie, jako v tomto případě.
Přitom u EV by stačila možnost nouzové aktivace pyroodpojovače, který je součástí baterie a tak odpojit energii do elektromotoru.. jenže to bychom pro změnu četli o znehybněných EV, jejich majitelé zkoušeli, na co to nouzové tlačítko je :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze