Zatímco Ford se koupe v přízni fanoušků elektromobility, o jeho soupeři z americké velké trojky to neplatí. Zdá se totiž, že General Motors má velký problém. Jeho aktuálně jediný elektromobil, Chevrolet Bolt (včetně verze EUV), se totiž dostal do centra pozornosti kvůli 12 dosud nahlášeným spontánním požárům. Ty jsou spojovány s bateriemi LG, protože často hořelo i u jiných značek, používajících baterie zmíněného výrobce. Například Hyundai kvůli tomu musel pod tlakem veřejného mínění v Jižní Koreji úplně přestat prodávat Konu Electric.
GM koncem srpna kvůli pokračujícím případům zahoření vozů při nabíjení přerušila podle electrek.co výrobu obou Boltů dokud „společnost LG nebude schopná dodávat bezvadné baterie“. Toto bolestivé rozhodnutí přišlo po několika měsících, kdy stále větší počet zákazníků požadoval rozšíření již vyhlášené svolávací akce. Ta nakonec v srpnu byla vyhlášena a týká se všech Boltů z let 2016 až 2021, tedy více než 140 000 vozidel. Společnost GM zároveň obvinila subdodavatele LG s odkazem na dvě výrobní vady baterií a bude po něm požadovat náhradu škod ve výši zhruba 1,8 miliardy dolarů (cca 37 miliard korun).
Tou dobou již výrobní linky stály kvůli čipové krizi, stejně jako u jiných, konvenčních koncernových modelů. Jenže v případě Boltu automobilka mezitím oznámila, že je znovu nespustí, dokud jí LG nezačne dodávat články bez závad. A to se určitě nestane dříve než 15. října letošního roku. Už v tuto chvíli je jasné, že nemilá epizoda bude mít zásadní vliv na prodejní čísla za letošní rok a mohla by nepříznivě ovlivnit i tržní debuty ambiciózních elektromobilů Cadillac Lyriq, Hummer EV a Chevrolet Silverado.
V rámci svolávací akce bude muset GM možná měnit všechny dotčené bateriové moduly. V tuto chvíli navíc není jasné, zda má GM k dispozici diagnostický software k přesné analýze stavu baterií, čili je otázkou, kolik času celý proces zabere.
Technické parametry Chevrolet Bolt (2016)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 166 × 1 765 × 1 594 mm, 1 625 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 200 koní, točivý moment: 360 Nm |
Baterie | 60 kWh |
Nabíjení | konektory: Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 320 km |
Cena od | 900 000 Kč |