Které letošní elektronovinky dosud neodhalily závoj?

Chystané nové elektromobily na rok 2024 – díl druhý
Které letošní elektronovinky dosud neodhalily závoj?
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Přinášíme druhý díl seznamu elektromobilů pro letošek, které ještě nebyly představeny
  • Některé z nich se představí na nadcházejícím ženevském autosalonu
  • Nechybí mezi nimi ani elektrické reinterpretace velkých spalovacích legend

Chystané elektromobily na rok 2024 – část druhá

Land Rover

range Rover Electric

Vypadá to, že marketérům z Land Roveru se daří velice dobře pracovat s očekáváními fanoušků. Ačkoliv jejich kolegové z konstrukce teprve dokončují vývoj plně elektrické verze již známého, nového Range Roveru, už prý nasbírali 16 000 předobjednávek. A to přesto, že jej dosud nikdo z nich oficiálně nespatřil. Těšit se však mohou na technologickou záplavu, podtrženou 800V architekturou s velmi rychlým nabíjením, dynamiku jako s vrcholným osmiválcem a nešizené terénní schopnosti s brodivostí 850 mm. Nic bližšího včetně ceny zatím automobilka ven nepustila, víme však, že vůz by se měl začít prodávat ještě letos.

Range Rover Electric
Design bude odpovídat spalovacímu Range Roveru až na několik detailů, které zatím neznáme

Maserati

MC20 Folgore

Maserati chce už v roce 2026 začít ukončovat spalovací modely, což je docela ambiciózní plán vzhledem k tomu, že dosud nemá v prodeji jediný BEV model. Dva se ale už chystají, konkrétně Grecale Folgore a GranTurismo Folgore a třetí, zatím nejostřejší MC20 Folgore, by se měl ukázat letos s tím, že k zákazníkům dorazí v roce 2026. Nabídnout by měl srovnatelnou dynamiku, jako benzinové V6 biturbo, proto nabídne téměř o 200 koní vyšší výkon (745 vůči 550 k) a točivý moment 1 352 Nm. To by mělo stačit k zamaskování půltunového hendikepu, aspoň tedy při podélné dynamice. Baterie se kvůli lepšímu rozložení hmotnosti vtěsná za sedadla, díky 800V architektuře se zvládne nabíjet příkonem minimálně 270 kW. Design má být téměř identický s benzinovou verzí.

Mercedes-Benz

EQG

Jeden z nejočekávanějších elektromobilů nabídne unikátní spojení nekompromisních terénních vlastností a okamžitého přívalu síly na požádání. Umožní mu to nezvyklá konstrukce se zachovaným žebřinovým rámem jako u spalovacího originálu, zde se do něj ovšem vměstná trakční baterie. Každé kolo dostane individuální pohon vlastním elektromotorem, což otevře netušené možnosti v terénu. Vůz by se například měl umět otočit na místě podél svislé osy. Konkrétnější údaje se dosud podařilo utajit, koncept ovšem měl redukční, ručně řazenou převodovku. Zda se toto řešení, při zvolené koncepci pohonu jistě mimořádně náročné, dostane až do sériové podoby, můžeme v tuto chvíli jen hádat. Jasno by ale mělo být už letos.


CLA

Již letos by se měl vydat na silnice posel nové generace elektromobilní techniky pro Mercedes zatím neznámého jména. Nazýváme jej podle označení konceptu z loňského září. Platforma MMA technicky vychází z úsporného speciálu EQXX, využívá 800V architekturu a celou řadu inovativních technologií, které se představily na konceptu a u nichž se opět můžeme jen dohadovat, které z nich proniknou do sériové výroby. Patří mezi ně baterie CTP s lepenými články a SiO anodami v článcích či dvoustupňová převodovka v elektromotoru o výkonu 238 k. Druhá alternativní baterie s LFP články každopádně vypadá reálněji. Nechybí dvousměrná nabíječka o příkonu až 250 kW, podporující funkcionality V2H či V2G.


MINI

Aceman

Subkompaktní crossover délky 4,075 m, už je dokončen, čeká de facto pouze na slavnostní odhalení v roli třetího, čistě elektrického provedení nové generace MINI. Nabídne víc prostoru, než klasické hatchbacky a zároveň kompaktnější vnější rozměry oproti Countrymanu. Půjde také o teprve druhé pětidveřové MINI v celé historii značky, pokud tedy počítáme tři stávající generace Countrymanu jako jediný model. A také o zcela nový typ auta v nabídce. Baterie v univerzální platformě nabídne využitelnou kapacitu 54,2 kWh, důraz byl kladen na co nejlepší využití obestavěného prostoru.

MINI Aceman maskovaný prototyp
Maskování prozrazuje vysokou stavbu, mířící do zcela jiných vod, než v nichž jsme MINI dosud vídali

Opel

Crossland

Menší ze dvou crossoverů, postavených na koncernové elektrotechnice, se představí ruku v ruce s větším Grandlandem na podzim. Z fotek zamaskovaného prototypu mnoho poznat není, půjde ale o model, který se trefí mezi městskou Mokku a kompaktní Grandland. Nabídne podobné parametry, jako ostatní nové koncernové elektromobily podobné velikosti, například Jeep Avenger, a větší, hranatější karoserii, než dosud. Stylově se nejspíš zařadí mezi ostatní nové Opely s lesklými hladkými maskami a hranatými světlomety.

Grandland

Druhá generace oblíbeného kompaktního crossoveru s rodinnými ambicemi rovněž nabídne čistě bateriový pohon z koncernové technické studnice. Stylově se více odliší od Crosslandu, než dosud, a dostane také větší platformu. Protože půjde vlastně o převlečený Peugeot e-3008, bude s ním také sdílet použitou techniku včetně platformy STLA Medium. Jen není dosud zcela jisté, zda Opel nevybere pro druhou generaci jiné pojmenování.


Renault

4

Nový Renault 4 Electric má být lidovým modelem na elektřinu, který se odkazuje na historicky nejúspěšnější model firemní historie, jímž byla původní čtyřka, vyráběná 30 let na čtyřech kontinentech. Ačkoliv lze očekávat blízkou technickou příbuznost se současně nabízenou novou R5, čtyřka má být jiná. Praktičtější, s lehkým náhledem do terénu, jinými slovy klasický crossover. To ostatně naznačil i koncept Renault 4Ever Trophy, který už předloni v Paříži představil veřejnosti základní linie i podobu některých detailů. Ty se podle představitelů automobilky blíží sériové podobě, na tu si ale ještě musíme chvíli počkat.


5

Levný Renault 5 Electric se představí už v Ženevě jako hlavní hvězda autosalonu a měl by zaujmout, kromě nečekaně pokročilé techniky, také typicky francouzským pojetím retrodesignu a nezvyklými prodejními nástroji. Především klubový program R5 R Pass, jehož členové dostanou auto dříve. Těšit se můžeme na dvě velikosti baterie, přičemž s tou větší o kapacitě 52 kWh by roztomilá vzpomínka na legendární Pětku ze 70. let měla ujet 400 km. Celková délka zůstane pod čtyřmi metry, zadní kola povede poněkud překvapivě víceprvkové zavěšení. Kromě řady jiných originálních detailů se nová R5 blýskne i nabíjecími portem na kapotě, jako Honda e.


Škoda

Elroq

Teprve druhý elektromobil pro aktuální nabídku Škody Auto by měl nastavit nová měřítka normálnosti v tom nejlepším slova smyslu. Kompaktní SUV žádné překvapení nepřinese, půjde totiž o designový derivát Karoqu, zatím ale neznáme detailní podobu obou konců auta, ani jak dobře se konstruktérům podařilo popasovat se s limity elektrické platformy MEB. Elroq totiž vytvoří elektrickou alternativu Karoqu, použije ale zcela jinou techniku, podobnou Enyaqu, čili se standardně zadním pohonem místo předního. Vůz už se každopádně od konce loňského roku vyrábí, byť zatím pochopitelně v předsériové podobě.

Tesla

Model Y facelift

Pod kódovým jménem Juniper dokončuje Tesla modernizaci Modelu Y, o níž se objevilo asi rekordní množství spekulací a takřka nic konkrétního. Lze ale očekávat, že provedené změny se ponesou v duchu faceliftu menšího Modelu 3 Highland. Nejspíš se tedy můžeme těšit na drobné designové korekce zvenčí a ještě jednodušší, nicméně lépe odhlučněný interiér s lepšími sedadly a rozšířenou výbavou. Vývoj údajně probíhá v Číně, premiéra se očekává někdy kolem poloviny letošního roku s tím, že ještě na podzim by se měl model dostat do prodeje. Zda tentokrát dojde na gigacasting v plošném měřítku a kde všude se Model Y bude vlastně vyrábět, však můžeme v tuto chvíli jen hádat.


Volkswagen

ID.7 Tourer

O tomto očekávaném velkém kombi víme v tuto chvíli prakticky vše včetně téměř kompletní podoby; už několik sad špionážních záběrů ukázalo z konečného designu skoro vše. My jsme si zamaskovaný prototyp už také zblízka prohlédli na prezentaci výchozího liftbacku ID.7, takže potvrzujeme, že jde o obrovský kus auta se základním objemem zavazadelníku 545 l a dnes tak módním stoupajícím pontonem. Technika zatím prozrazena nebyla, ale i zde čekáme dvě velikosti bateri – 77 a 86 kWh a volbu mezi pohonem zadních nebo všech kol. A časem i příchod výkonné verze GTX.

VW Space Vizzion je luxusní předzvěst ID.7 pro příští rok – První pohled na elektrický kombík Volkswagenu

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze