Kam až se dá stáhnout spotřeba elektromobilu Škoda Enyaq?

Škoda Economy Run 2022
14
Kam až se dá stáhnout spotřeba elektromobilu Škoda Enyaq?
Fotografie: Škoda Auto
  • 40. ročník tradiční soutěže Škoda Economy Run jely poprvé i elektromobily
  • Ve skupině E jelo 10 novinářských posádek s vozy Škoda Enyaq iV 80
  • Posádka s nejnižší spotřebou nevyhrála, my jsme byli až na 7. místě

Tradiční soutěž Škoda Economy Run se letos jela již počtyřicáté. Zpočátku byla pouze pro vozy Škoda na benzín, protože jiný pohon tehdy Škodovky neměly. Později se přidala i skupina D pro vozy s motorem na naftu a v roce 2017 vznikla skupina C pro vozy na CNG. Právě v té startovaly naše posádky minulý rok s Octaviemi G-TEC. Letos poprvé byla vypsána skupina E pro vozy s elektrickým pohonem a my jsme toho využili.

Trasa letošní soutěže vedla z tradičního místa startu v Kosmonosích u Mladé Boleslavi a na rozdíl od předchozích ročníků, kdy byla první etapa zpravidla delší, byly letos obě etapy přibližně stejně dlouhé. Ta první měřila 165 kilometrů a vedla do výrobního závodu Škoda Auto ve Vrchlabí, který je v posledních letech tradičním místem pro přestávku na oběd. Trasa je ale každý rok jiná a letos byla první etapa kratší než obvykle. Vedla přes Českou Lípu, Nový Bor, Chrastavu do Liberce. Odtud pak přes Jablonec nad Nisou, Hodkovice nad Mohelkou, Železný Brod, Semily a Jilemnici do Vrchlabí. Zejména poslední třetina trasy byla poměrně technicky náročná.

Jeli jsme stylem jízdy, který využíváme u vozu Kia e-Niro, se kterým jsme soutěžili v posledních dvou letech většinu eco-rally. Tam se vyplatí maximálně prodloužit čas plachtění na neutrál i za cenu rekuperace vyšším výkonem. Jenže Škoda Enyaq iV, se kterou jedou všechny posádky, mírně rekuperuje, i když se pádly pod volantem navolí „plachtění“ a kvůli tomu je evidentně potřeba jiný styl jízdy, než jakým jsme jeli. Do cíle první etapy jsme dojeli se spotřebou 15,2 kWh/100 km podle palubního počítače a postupně jsme zjišťovali, že některé posádky mají nižší.

Trasa Škoda Economy Run 2022

Ve druhé etapě Škoda Economy Run 2022 byla komplikace

Druhá etapa měla být mírně kratší, ale pouze o 4 kilometry, tedy měla měřit 161 kilometrů. Nakonec ale byla ještě delší, protože v půlnoci z pátku na sobotu zavřeli železniční přejezd v obci Krchleby. Museli jsme tedy jet objížďkou. Trasa vedla z Vrchlabí přes Lánov, Rudník a Mladé Buky do Trutnova. Odtud pak již přes Novou Paku, Jičín, Kopidlno do Poděbrad. Nymburk jsme objeli po obchvatu a projížděli jen okrajem na konci obchvatu, pak následovala zmíněná objížďka. Jelikož ale sami pořadatelé pořádně nevěděli, kudy přesně se to má objížďět (při kontrolním průjezdu v pátek to ještě bylo průjezdné), trochu jsme si zajeli a najeli o nějaký ten kilometr více. To také mírně navýšilo spotřebu, protože jsme najeli více kilometrů (zatímco spotřeba se počítala podle oficiální délky trasy) a navíc pak museli jet trochu rychleji, abychom stihli časový limit. Ten byl původně 360 minut, ale kvůli objížďce jej pořadatelé o 10 minut navýšili, což odpovídalo minimální průměrné rychlosti 54,44 km/h.

Časový limit jsme stihli a do cíle dorazili s průměrnou rychlostí 55,18 km/h, palubní počítač ukazoval spotřebu 14,9 kWh/100 km. Jelikož jsme měli najeto trochu více, čímž jsme oproti předepsané trase spotřebovali nějakou energii zbytečně, po přepočtu na oficiální délku trasy nám spotřeba stoupla na 15,05 kWh/100 km. Co však musíme vypíchnout, je fakt, že zde použité měření spotřeby je nejpřesnější, jaké jsme na různých soutěžích viděli. Před soutěží technici napojí CAN sběrnici a vyčtou nabité a vybité kWh, to stejné udělají na konci. Navíc se porovnávají stejná auta, protože všichni jeli s Enyaqem iV 80.

Nejnižší dosažená spotřeba byla mírně přes 14 kWh/100 km

Nejúsporněji trasu projela posádka Erich Handl – Natálie Handlová se spotřebou 14,06 kWh/100 km, ale penalizace 5 % za překročení maximální povolené rychlosti je posunula na druhé místo za posádku Ondřej Běhal – Jana Běhalová, kteří dosáhli spotřeby 14,13 kWh/100 km. Na třetím místě se pak umístila posádka David Kottás – Hugo Kottás se spotřebou 14,86 kWh/100 km. My jsme jeli ve složení Marek Tomíšek – Miroslav Tomíšek a umístili jsme se až na sedmé příčce, což ukazuje, že výsledky ve třídě E byly opravdu vyrovnané. Pokud bychom spočítali dojezd podle využitelné kapacity baterie 77 kWh, vítězná posádka by ujela 544 kilometrů na jedno nabití a posádka s reálně nejnižší spotřebou pak 547 kilometrů, což je více než oficiální dojezd dle WLTP. Ale jelikož na většině trasy pršelo a venkovní teplota byla do 10 °C, mohly být výsledky i mnohem lepší.

Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 80 iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 117 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,6 kWh / 100 km, dojezd: 529 km
Cena od1 304 900 Kč

Ve třídě B1000, tedy benzínových motorů do objemu 1 litr, byla nejnižší spotřeba 3,38 l/100 km, ve třídě B3000 to bylo 4,13 l/100 km. Skupinu C pak vyhrála posádka se spotřebou 2,62 kg/100 km a ve skupině D byla nejúspornější posádka spotřebu 2,42 l/100 km.

Děkujeme pořadatelům za další povedený ročník tradiční soutěže i vytvoření třídy E pro elektromobily. A automobilce Škoda Auto za zapůjčení auta, se kterým jsme tuto soutěž mohli jet. Po soutěži jsme si ověřili teorii, která vznikla během soutěže a již víme, jak je potřeba styl jízdy změnit u vozu, který mírně rekuperuje i při nejnižším stupni rekuperace.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
V minulém týdnu jsem absolvoval s ID3 58 kWh cestu 3000 km do Itálie a zpět. Z různých důvodů se průměrná rychlost pohybovala jen nad 80 km/h. Auto ukázalo spotřebu 14,8/100.
Dini Dini
Dini Dini
Neznam profil trasy, ale asi to nebyla rovinka :-) 15kwh pri prumeru 55kmh je nejak moc
Tom Glaser
Tom Glaser
dostávám se s Teslou S 85 pod 13/100 a to cestou z Lovosic do Děčína podél Labe (je to po směru řeky = zkopce). Jinak dlouhodobě jezdím kolem 18/100, Dálnice Praha - Brno 14/100 a opačný směr 18/100. Pokud jedu jak pako 24/100.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze