Bohemia Eco Energy Regularity 2022: kromě spotřeby ovládly vše Peugeoty

Reportáž
Bohemia Eco Energy Regularity 2022: kromě spotřeby ovládly vše Peugeoty
Fotografie: Peugeot
  • Eco Energy Rally Bohemia se přejmenovala na Bohemia Eco Energy Regularity
  • V hodnocení pravidelnosti vyhrál Peugeot kategorii elektromobilů, hybridů i celkové pořadí
  • Hodnocení spotřeby vyhrála posádka vozu Škoda před Volkswagenem a Kiou

Od roku 2018 se jezdí po boku Rally Bohemia také eco-rally Eco Energy Rally Bohemia. První dva ročníky byly jako součást světového poháru FIA eRally, ale od roku 2020 se soutěž jezdí samostatně, díky čemuž mají pořadatelé volnou ruku při tvorbě pravidel a nemusí například používat hodnocení spotřeby podle FIA, v jehož algoritmu některé body nedávají smysl. Letos se soutěž přejmenovala na Bohemia Eco Energy Regularity 2022.

Na startu Bohemia Eco Energy Regularity 2022 převažovaly elektromobily

Jako tradičně byly vypsané tři kategorie, konkrétně Kategorie nulové emise (elektromobily a auta na vodík), Kategorie hybridní vozidla a Kategorie ostatní nenulové emise (CNG, Ethanol, LPG atd.). Reálně však bylo letos zastoupení v prvních dvou, protože na startu měly z celkových 23 vozů bezkonkurenčně největši zastoupení elektromobily. Bylo jich celkem 17, zatímco plug-in hybridů 5 a jeden vůz byl základním hybridem bez externího nabíjení. Elektromobily pak soutěžily i o nejnižší spotřebu, která se vyhodnocovala podle toho, co vozy opravdu během soutěže spotřebovaly.

Po startu, který proběhl nově z České Lípy, jely posádky na Autodrom Sosnová, kde byla speciální zkouška pravidelnosti, jejíž cílem bylo projet okruh co nejrychleji. Ta je velmi oblíbenou, možná i nejoblíbenější, součástí této soutěže. Pak následovalo dalších pět měřených úseků na cestě do Liberce, kde je tradiční centrum Bohemia Eco Energy Regularity s uzavřeným parkovištěm na náměstí. Druhá etapa, která se jela v sobotu, byla nejdelší a uprostřed ní byla v Liberci přestávka na nabíjení. Odpoledne pak na soutěžící čekaly měřené úseky na uzavřených tratích po průjezdu vozů Rally Bohemia, které jsou také velmi oblíbené. V neděli dopoledne následoval přejezd z Liberce do Mladé Boleslavi, kde je každý rok cíl soutěže. Z celkových 470 kilometrů bylo téměř 298 kilometrů na měřených úsecích, kde se jelo o každou desetinu sekundy.

Každá desetina sekundy je jeden trestný bod

Smyslem soutěže v pravidelnosti je dodržovat na měřených úsecích co nejpřesněji předepsaný rychlostní průměr, který se v průběhu měřeného úseku mění. Měřicí body jsou rozmístěny náhodně na trase, takže o nich soutěžící neví, musí se tedy snažit o co největší přesnost po celé délce měřeného úseku s výjimkou obcí a ochranného pásma 500 m za nimi + ochranného pásma 1 000 m za značkou „STOP, dej přednost v jízdě“. Každá desetina sekundy odchylky znamená jeden trestný bod.

Letos ale pořadatelé kvůli chybám v itineráři a následným stížnostem ze strany posádek zrušili celkem tři měřené úseky, což mělo velký vliv na konečné výsledky. Ty nakonec ovládla značka Peugeot, protože její posádky vyhrály obě obsazené kategorie, tedy elektromobilů i hybridů. V první zmíněné vyhrála posádka vozu Peugeot e-208 ve složení Lukáš Dittrich – Miloš Dittrich, která celkem dostala 1 360 trestných bodů. Druhá byla posádka stejného typu vozu Kryštof Hájek – Nikola Procházková, která dostala o pouhých 20 trestných bodů více. Třetí pak byla posádka vozu Hyundai Kona Electric, Michal Žďárský – Jakub Nábělek, kteří měli celkem 1 443 trestných bodů. Toto zároveň odpovídá i absolutnímu pořadí, kde první tři vozy byly elektromobily.

Mezi hybridy vyhrála posádka vozu Peugeot 308 PHEV ve složení Jan Novotný – Petr Jakušev s 1 488 trestnými body. Druhá byla posádka vozu Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, Adam Průša – Daniel Průša. Třetí pak dojela posádka vozu MG EHS PHEV, Jan Švandrlík – Jiří Paroubek, kde jsme v osobě navigátora Jirky měli zastoupení. Můžete se tedy těšit na dojmy této posádky, která navíc jela zajímavou novinkou na českém trhu od legendární britské značky MG.

Nejúspornější posádky Bohemia Eco Energy Regularity 2022

Hodnocení spotřeby spočívalo v tom, že byly vyhodnoceny posádky, které trasu projely absolutně nejúsporněji. V té jasně zvítězila posádka vozu Škoda Citigo-E iV, Ondřej Hunčovský – Tereza Hunčovská. Druhá byla posádka Volkswagenu e-Golf, Jonáš Adam – Adéla Adamová. S třetí nejnižší spotřebou jsme pak dojeli my s vozem Kia e-Niro ve složení Marek Tomíšek – Miroslav Tomíšek. Nejúspornější posádka měla spotřebu podle nabíjení, tedy včetně nabíjecích ztrát, 12,59 kWh/100 km, druhá 15,18 kWh/100 km a my jsme jeli za 16,56 kWh/100 km. Je ale nutné dodat, že spotřeba se měřila v sobotu, kdy se jeli i tři velmi rychlé měřené úseky na uzavřených tratích.

Pohár WRE, tedy hodnocení značek v pravidelnosti, vyhrál díky dvěma prvním místům mezi elektromobily Peugeot. Na druhém místě se umístila značka Hyundai, která získala třetí a šestou pozici v rámci WRE. Třetí skončila mezi značkami Kia, a to díky čtvrtému a sedmému místu (naše posádka) ve WRE.

Bohemia Eco Energy Regularity 2022

Bohemia Eco Energy Regularity je hezká soutěž s pohodovou a přátelskou atmosférou, kterou narušily akorát spory ohledně rušení měřených úseků. Celkově jsme si ale tuto soutěž užili a těšíme se na další ročníky, protože pořadatelé oficiálně přislíbili použití přesnějšího zařízení pro měření vzdáleností do budoucna. Právě nepříliš přesné naměření, které vycházelo z použitého zařízení, bylo podle nás největší vadou na kráse této soutěže. Pokud byste si chtěli tento druh soutěže vyzkoušet, můžete využít nově vzniklého českého poháru Phoenic-Contact trophy, kam se můžete přihlásit i s vozem, který má běžný spalovací motor. Třeba se tam potkáme, protože my bychom rádi většinu těchto soutěží absolvovali.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze