Na Eco Energy Rally Bohemia 2021, jsme tentokrát, kvůli zranění nohy jednoho z kolegů, vyrazili v jiné sestavě, než jsme byli zvyklí. Pod záštitou fDrive.cz tedy startovaly tentokrát jen dvě posádky. První posádku tvořili Marek a Miroslav Tomíškovi s vozem Kia e-Niro, druhou Jakub Motlík – Jiří Paroubek s vozem Škoda Enyaq 80 iV. A právě na soutěž z pohledu této posádky, konkrétně řidiče Jakuba Motlíka, se podíváme dnes.
Škodu Enyaq 80 iV jsem vyzvedával den před konáním akce, druhý den jsme již s kolegou Jirkou navigátorem vyráželi směr Mladá Boleslav, kde proběhlo slavnostní zahájení a přesouvalo se přes pár rychlostních zkoušek do Liberce. Protože jsme na této akci nebyli nováčci, jeli jsme tzv. na bednu.
První den, kdy jsme se sehrávali, pro mě bylo řízení na eco-rally premiérou a musel jsem se sžít s udržováním stanovené průměrné rychlosti. Měli jsme menší zaváhání v první RS, ale naštěstí nic vážného, rychle jsme ho vyřešili a naučili se komunikovat potřebné informace. Po prvním dni jsme tedy skončili na 9. pozici kvůli zaváhání a také kilometrovému sprintu v kterém Enyaq sice neexceluje, ale i tak jsme obsadili na SUV neostudnou 9. pozici z 19 celkových (mimochodem druhý Enyaq, který se účastnil rally, skončil dokonce 6.).
Druhý den jsme začali dohánět ztráty a podařilo se nám v celkovém pořadí, i přes potýkání se s ne úplně přesným naměřením itineráře, posunout na 6. příčku. Následující den jsme se vyšplhali se až na 3. příčku v celkovém hodnocení. Všechny posádky před námi byly velice zkušené a jezdily velmi precizně, pro umístění na bedně jsme museli jezdit ještě precizněji a bojovat o každou desetinu sekundy správného času.
Poslední den se nám nepovedl
Čtvrtý a finální den jsme se opět z Liberce v průběhu RS přesouvali do Mladé Boleslavi. Tento den bylo již od rána všechno špatně, vše bylo velmi uspěchané – stykač s jezdci, který před naším průjezdem projíždí trať a umisťuje orientační cedule pro start a konec RS, zaspal. Takže jsme první RS po značném zdržení a komunikaci s pořadateli jeli poměrně zmatení naslepo. Problémy s naměřením itineráře se začaly výrazně zhoršovat, a tak nezbývalo než jet tzv. na cit. Někteří z nás měli oživené RS v podobě pomalejších řidičů v úsecích, které neumožňovaly předjetí (ano, některé RS se jezdí v běžném provozu).
Naše dílčí umístění vypadala takto: 1. RS – 9. místo, 2. RS – 4. místo, 3. RS – 8. místo. Ve všech zmíněných RS nám pořadí rozhodovaly nízké jednotky bodů (1 bod = desetina sekundy), takže jsme všichni jeli velice natěsno, plní napětí, abychom neudělali chybu. Ve 4. RS tohoto dne (nejdelší RS – 44,6 km) se únava a stres projevily a my udělali osudovou chybu. V jedné vesničce bylo více odboček za sebou, my jsme zazmatkovali, a protože rozhodují desetiny sekundy, zvolili jsme odbočení tak nějak od oka, což se nám škaredě nevyplatilo. Zhruba po kilometru jízdy na opačnou stranu jsme naší chybu odhalili, rychle se otočili a začalo dohánění ztraceného času... Dokážete si představit Enyaq jedoucí klasickou rally? Já po této zkušenosti už ano. Výrazně červený Enyaq v tu chvíli ukázal všem po cestě, že elektrická auta umí jezdit i rychle a i přes naši velkou snahu dohnat ztracený čas co nejrychleji (v průběhu RS jsou umístěny měřící body, které odhalují pravidelnost jízdy) jsme na této RS skončili na 14. místě, trestné body se nám zvýšily z celkových 2 837 na 7 259 a propadli jsme ze 3. pozice až na 8. místo
Zbývala poslední RS pro spoustu lidí známá pod názvem Staroměstská v Mladé Boleslavi. Na ní byl špatně vyznačený itinerář, změny průměrných rychlostí i vzdálenosti. V autě bylo ticho, nervy tekly, potřebovali jsme nutně získat co nejnižší počet trestných bodů. Sledovali jsme už jen průměrnou rychlost a vyblokovanou trasu, spousta odboček mezi domy způsobovala, že ručička ukazující desetiny sekundy na správný čas (správnou rychlost) létala jak splašená. Po zhruba půlce RS Jirka přestal věřit, že jedeme časově správně, naše jízda byla spíše brzda plyn než jízda pravidelnosti. Avšak zajeli jsme ji nejlépe ze všech a s první pozicí z této RS jsme se těšili, že alespoň trochu zachráníme naše celkové umístění. Bohužel však z výše uvedených důvodů a protestů většiny posádek nebyla tato RS započítána do celkového hodnocení.
Z Eco Energy Rally Bohemia jsme tak i přes vybojování 3. místa v průběhu konání, nakonec kvůli chybě poslední den odjeli bez poháru s relativně dobrým (vzhledem k okolnostem) 8. místem. Závěrem bych chtěl poděkovat Škodě Auto za zapůjčení vozu. Enyaq 80 iV mě velice příjemně překvapil. Neměl jsem sice přehnané očekávání, ale v porovnání se 140kW naftovým Kodiaqem je Enyaq výrazně agilnější a po velké porci kilometrů s potřebou okamžitých rychlostních reakcích musím říct že výkon (150 kW) je více než dostačující. Není to vzhledem k naladění křivky zrychlení trhač asfaltu, nezaboří vás do sedačky jako Tesla, ale poskytne velmi dobré zrychlení na to, abyste se s ním nebáli předjíždět a užili si i nějakou tu svižnější jízdu.
Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 80 iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 117 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,6 kWh / 100 km, dojezd: 529 km |
Cena od | 1 364 900 Kč |