Tesle Model S nechybí moc k dosažení deseti let na trhu. Taková doba sice našince moc nepřekvapí (některé novodobé Škodovky v čele s Octavií z roku 1996 se prodávaly ještě déle), ovšem v měřítkách světových trhů, kde se průměrná doba modelového života pohybuje kolem šesti let včetně faceliftu, je to úctyhodný výkon. Zejména mezi elektromobily, které se vyvíjejí doslova překotně a za dobu výroby Modelu S už většina konkurentů stihla dvě generace. Při hledání odpovědi na otázku, jak se to Tesle povedlo, nesmíme zapomenout, že americká automobilka svůj nejdéle vyráběný elektromobil průběžně vyvíjí, a to jak mechanicky, tak softwarově. Přesto ale po devíti letech nastal čas na změnu, a proto se svět minulý rok seznámil s podobou modernizovaného provedení.
Inovovaná Tesla Model S na vlastní oči. Evropo, těš se! – První dojmy
Základní tvary od Franze von Holzhausena, kterým se poměrně úspěšně daří odolávat času, byly ponechány takřka beze změny, příliš se nezměnil ani design zadních svítilen, tedy součásti, která se při faceliftech zpravidla mění jako první. Vynechaly se však vnější chromové ozdoby, které mezitím vyšly z módy, a ke slovu přišly nové světlomety ve stylu Modelu 3 a konečně s LED zdroji. Přední nárazník sice také podstoupil plastickou chirurgii, avšak jen velmi decentně. O rozsahu provedených změn ostatně nejlépe svědčí fakt, že na internetu se vyrojily desítky nabídek konverzních sad, které předfaceliftovou Teslu vzhledově změní na modernizovanou, za částky v přepočtu dosahující nízké jednotky tisíc korun.
Hlavní změnou se stal podobně jako u Modelu X tzv. Chrome delete, tedy nahrazení lesklých chromových ploch a ozdob černými. Tento trend, který svého času zavedlo BMW jako tzv. Shadow line, vzhledu elektrického liftbacku skutečně prospěl a vrátil jej vizuálně do hry. Není divu, proporce vozu jsou velice elegantní a čas na tom mnoho nezměnil. Vyčernění bylo vskutku důkladné, s výjimkou loga na přídi a vzadu se nevyhnulo žádnému, druhdy lesklému prvku. Kliky, lišty kolem oken, boční kamery, dokonce i kola, vše se obléklo do decentní černi.
Záď zůstala skoro stejná a zde je nutno dodat bohužel, protože ani zpočátku nebyla žádným designovým skvostem a nyní už je hodně okoukaná. Připravila ale další novinku, která není patrná na první pohled. Evropské verze totiž konečně dostanou nabíjecí rozhraní CCS2 a kvůli tomu došlo na nová koncová světla. Proti těm stávajícím jsou vyšší a celkově mohutnější. Má to ryze praktický důvod; i vyšší konektor CCS2 se totiž vejde pod kryt opticky propojený s levou zadní lampou a dříve určený jen pro rozhraní Supercharger. To dříve nebylo možné a evropští majitelé velkých Tesel se u jiných nabíječek než Superchargerů neobešli bez nepraktických adaptérů.
Poněkud nezvyklé je, že Tesla kvůli náběhu modernizovaných Modelů S a Modelů X odstavila výrobu na pět měsíců od ledna 2021. Zřejmě to původně v plánu nebylo, protože podobný krok v situaci, kdy poptávka stále převyšuje nabídku, je ekonomickou obdobou naběhnutí si na vidle a jiné automobilky podobné změny zvládají bez zdržení. Jenže Elon Musk, i když jeho ambice zřejmě nemají konce, zkušenosti s masovou výrobou zatím nemá. Také proto si ani jednu ze zmíněných velkých Tesel aktuálně v Evropě neobjednáte a tento stav potrvá minimálně do konce letošního roku.
Model S nebyl bohužel k dispozici ve svalnaté verzi Plaid, chuť na ni jsme si ovšem ukojili v dostatečné míře s Modelem X. Ovšem ani základní verzi Long Range nelze označit zrovna za lenocha; zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,2 s se stále může měřit třeba s Pagani Zondou, podobně jako výkon 733 koní. A to jsou parametry, které opravdu neurazí. Ovšem lákadlo více než tisícikoňové, třímotorové bestie jménem Plaid se zrychlením 0–100 km/h kolem 2,1 s a statutem nejrychlejšího rodinného auta na světě je samozřejmě silné. I zde ovšem odpočívá baterie se 100 kWh s využitelnou kapacitou 95 kWh, která díky efektivnímu elektropohonu stačí na reálný dojezd přes 650 km. Název Long Range zde rozhodně není jen marketingovým chvástáním.
Tesla ostatně tvrdí, že Model S je nejaerodynamičtější auto světa, což je sice typické americké velikášství (Mercedes-Benz EQS je na tom lépe), ovšem výsledná čísla jsou přesto působivá. Všechny americké Tesly od počátku schytávají oprávněnou kritiku za ledabylé zpracování. Menších Modelů 3 a Y vyráběných mimo USA už se to netýká, avšak Model S si zachovává pomyslnou visačku Made in USA a na jeho kvalitě je to bohužel stále dobře vidět. Už zvenčí si oko zvyklé na evropskou jakost na první pohled všimne špatně slícovaných plechů, což je mimochodem dobře patrné i v připojeném videu. Nejlépe vidět to je na nepřiléhajícím krytu nabíjecího portu. Jde to až tak daleko, že na zádi prakticky není spára, která by byla v pořádku. Ozdobná lišta na víku kufru jakoby jezdila nahoru a dolů, okraje dělených světlometů a plechů pod nimi se vůbec nepotkávají. Na veřejně vystaveném autě.
Ještě markantnější je to pochopitelně uvnitř, kde je (ne)kvalita montáže až zarážející. Různě odstávající panely, nerovně napasované plasty a proměnné spáry jsou tu takřka na denním pořádku. Je vidět, že nároky amerických zákazníků jsou jiné než těch evropských. Mít něco takového na autě za několik milionů korun asi překousne jen skutečně ryzí nadšenec do této inovativní americké značky.
Zatímco zvenku se inovovaná Tesla Model S příliš nezměnila, uvnitř je všechno jinak. Hodně jinak. V první řadě především objekt zabírající místo někdejšího volantu. Objekt, který jsme už několikrát probírali, jemuž Američané říkají yoke (to je česky jho z dobytčího potahu) a který má podle představ Elona Muska, který si jej de facto bez ohledu na vůli fanoušků prosadil jako standard do obou velkých Tesel, tedy Modelu S i X. Vypadá to velmi neobvykle a převrací zažité způsoby ovládání auta. Především umístěním funkcí, které jsme byli zvyklí obsluhovat páčkami na sloupku řízení, přímo na ramena ovladače. A to nikoliv ve formě mechanických tlačítek, nýbrž pouhých dotykových plošek vyžadujících poměrně silné promáčknutí.
Tohoto inovativního prvku si všimněme blíže a možná přijdeme na to, proč vyvolává takové kontroverze. První dojem ve stojícím autě totiž není špatný; působí to docela esteticky a ovladače mají výraznou haptickou odezvu. A dokonce jsou nad sebou umístěné dotykové plošky oddělené horizontálním výstupkem, který má pomáhat palcům s nahmatáváním toho správného místa i bez nutnosti se tímto směrem podívat. Po usednutí vzniká dojem, že se na to docela zvyknout dá. Jak to celé dopadlo, uvidíte ve druhém videu z Tesly Model X Plaid. A až za čas uvidíme, jestli se nové velké Tesly dostanou s tímto hodně převratným prvkem i na evropský trh.
Displej před řidičem, který supluje přístrojový štít, svým provedením a zpracováním naopak potěšil. Podobně i grafikou, kterou už známe ze stávajících Modelů S a X, ovšem celkový dojem je lepší. Markantou je ovšem 17" displej s vysokým rozlišením, který se nově pootočil do horizontální polohy po vzoru Modelů 3 a Y. Má to mimo jiné usnadnit softwarovou unifikaci napříč řadami, i když zde tato velká obrazovka nemusí zobrazovat základní provozní údaje jako u zmíněných menších Tesel. Struktura, vzhled i členění menu se ovšem velice podobají, k tomu se ale ještě dostaneme. Tesla slíbila, že se displej bude natáčet doleva či doprava, ovšem nestihla připravit příslušné zařízení včas a vozy z prvního roku výroby mají displej napevno. Bude jim domontován zpětně, ovšem majitelé kvůli tomu budou muset do servisu. I tak mohou vypadat služby u značky s prémiovými ambicemi.
Dole se opět odkoukávalo od Modelů 3 a Y, jimž se velice podobá provedení ultrarychlých bezdrátových nabíječek, které opět příliš vznešeně nevypadají. Nutno dodat, že v kontrastu s pěkně zpracovanou středovou konzolou, která přidala vyjížděcí kryt a řadu nových odkládacích přihrádek. Další navýsost důležitou novinkou jsou odvětrávaná sedadla, která Tesla dlouho neuměla nabídnout, což je v přímém rozporu s potahovým materiálem křesel, který je umělý. Odvětrávání navíc běží velice tiše i na maximální výkon, což u konkurentů není zdaleka samozřejmostí. Ovšem nedočkali jsme se další výbavy, která už se pomalu stává standardem i v neprémiové nižší střední třídě. Zde se i nadále kouká pouze na klasický displej, žádné promítání údajů na čelní okno či aspoň výsuvná transparentní destička.
Uvnitř se však vedle zklamání najdou i příjemná překvapení, třeba hezký textilní potah výplní dveří. Bohužel na něj ale navazuje lacině působící koženka vznešeně nazývaná veganskou kůží. Škoda, že dveře zevnitř nevypadají jako palubní deska, která působí lépe a podtrhují ji povedené vklady z hezky zpracovaného, skutečného dřeva. Samozřejmě, že dřevo není po chuti každému, naštěstí Tesla dává na výběr i jiné materiály.
Před zadními sedadly čeká další velká novinka; za zadní stranou středové konzoly se totiž objevil nový dotykový displej, který soustřeďuje ovládání zábavy a komfortu na zadních sedadlech. Například ovládání klimatizace, která kupodivu ani přes vysokou cenu vozu stále není čtyřzónová, nýbrž stále si vystačí se třemi zónami. Nechybí samozřejmě působivá grafika doprovázející regulaci výdechů vzduchu. Pak došlo i na multimédia, která tu zastupují populární streamovací služby Hulu, Netflix, Disney+, Twitch a YouTube. Lze si tak separátně vzadu volit vlastní zábavu, ovšem pro oba cestující stejnou. Nutno dodat, že ovládání maličké virtuální klávesnice není nic pohodlného a za jízdy to jistě nebude lepší. Separátní vyjímatelný tablet u konkurence je lepším řešením.
Šťastné není ani jeho umístění hodně u podlahy vyžadující při ovládání výrazný předklon. Příliš domyšlené není ani, že zvukový doprovod videa, které si tam pustíte, se rozezní v reproduktorech celého auta a možnost připojení sluchátek, byť bezdrátových, tu zatím chybí. Těžko říct, nač konstruktéři mysleli, když to navrhovali právě takto. Na posádku vozu zřejmě nikoliv. Přitom existuje už dávno vymyšlené, elegantní a funkční řešení s displeji na zadních stranách hlavových opěrek. Jen je bohužel dražší. Stávající provedení jako reálně použitelné nevypadá.
Tvůrci také neodstranili tradiční nevýhodu vozu spočívající v sedáku příliš nízko nad podlahou. Konkurenti například v podobě Porsche Taycan či Audi e-tron GT, si s tím poradili vybráním baterie v místech, kam si pasažéři druhé řady odkládají nohy, Tesla však nic takového nenabízí a nutí dospělé vzadu sedět se stehny ve vzduchu nad sedákem. Jinak se vzadu ale sedí pohodlně, v dosahu paží jsou tentokrát pěkně zpracované plochy a nechybí ani velké panoramatické střešní okno. A také pohled do kufru, který tu tradičně nemá kryt. Nabízí se i servootvírání dveří tlačítkem.
Kufr je obrovský, však v něm mohly být až do roku 2018 dvě příplatkové protisměrné dětské sedačky. Ty dnes připomíná už jen objemná prohlubeň před nárazníkem. Každopádně obří prostor pro zavazadla tu patří k dalším tradicím, tentokrát těm pozitivním. A i když trpí nedostatkem většiny liftbacků, tedy obtížnou přístupností od nárazníku vzdálenějších míst dlouhé podlahy, bez problémů pojme vše potřebné i na velkou rodinnou dovolenou. Tím to ale nekončí; vpředu totiž čeká průměrně velký „frunk“. Ten sice celkovou litráž už příliš nenavýší, ale pojme nejen nabíjecí kabely, ale třeba i menší nákup, tašku se sportovními potřebami či kytici pro partnerku/partnera. Velká pochvala za to, že tu vůbec nějaký je. Evropa v tomto pokulhává.
Modernizace Tesly Model S je opravdu vítaným vylepšením. Vypadá jednoznačně lépe, ač se tvary téměř nezměnila. Hodně se posunul k lepšímu interiér a přidal několik dosud bolestivě chybějících příjemností kalibru odvětrávaných sedadel, ač jiné nevýhody ponechal a dokonce některá sporná místa i přidal. Jinak jde o pěkné auto vně i uvnitř, s vynikajícími specifikacemi, rychlé, s výborným dojezdem a vším dobrým, nač jsme u značky zvyklí. Nechybí ani znamenité nabíjení až 250 kW, které už sice někteří ojedinělí konkurenti už překonali, avšak stále jde o vysoce nadprůměrný standard, zejména když tu stále slouží výrobně levnější, 400V architektura.
Bohužel se příliš nezměnilo špatné zpracování, které je u takto ambiciózního, drahého a technicky vyspělého auta až nepochopitelné. Stále také nedošlo na některé technologické prvky, u konkurence samozřejmé, v čele s head-up displejem či čtyřzónovou klimatizací. Některé novinky, ač myšlené dobře, svým provedením také komplikují praktickou použitelnost (zadní multimediální displej).
A samozřejmě tu máme kontroverzní volant yoke. Ten už jsme vyzkoušeli v Modelu X, zde však nikoliv. Evropané si bohužel budou moci udělat vlastní názor oficiálně zřejmě až rok a půl po zahájení domácích dodávek. Na první inovované Modely S si totiž pravděpodobně počkají až do konce letošního roku.
Opravdu jsou zadni svetla vyssi? Mi pripada ze maji stejnou velikost a mohla by byt zamenitelna. Nemaji akorat napojeni na tu chromovou listu.