Za domluvení zapůjčení děkujeme Tesla Owners Club Czech Republic a Tesla Owners Club Los Angeles.
Tesla Model X Plaid se spolu s Modelem S Plaid začala dodávat na trh už v minulém roce, avšak zatím jen v Severní Americe. A tam jsme se také museli vydat, když jsme si ji chtěli vyzkoušet. Za zapůjčení děkujeme Tesla Owners Club Czech Republic a Tesla Owners Club Los Angeles. Stálo to za to. Naživo jde o pěkné auto, i když se po modernizaci příliš nezměnilo. Rozsah změn, které bychom nejspíš označili jako facelift, je skutečně velmi stručný. Asi nejviditelnější novinkou je náhrada chromových ozdob černými, což působí mnohem decentněji. Kliky, lišty i partie kolem zrcátek už se tedy nelesknou a celkovému dojmu to prospělo. Podobně prokoukla záď s černou spojovací lištou mezi světlomety i spoilerem, celek pak pěkně podtrhují rovněž tmavá kola o rozměru 20". To na vrcholném Plaidu nebývá zvykem, avšak prospělo to pohodlí. Možná by více odlišení naopak prospělo, ale to je prostě politika Tesly.
Řídil jsem Teslu Model X Plaid, nejrychlejší SUV na trhu – První jízdní dojmy
Ostré provedení Plaid má v Modelech S i X 100kWh baterii s využitelnou kapacitou 95 kWh, reálný dojezd činí podle majitele Modelu X na amerických dálnicích, kde se jezdí pomaleji než u nás, zhruba 380 km, ve městě pak osciluje podle jízdního stylu mezi 400 a 500 kilometry. To je na takto velké a těžké auto velice pěkný výsledek. Vpředu má jeden elektromotor, vzadu dva a patří mezi vůbec první elektromobily s takovým řešením. Premiéru oslavilo v Audi e-tron, obě Tesly Plaid pak následovaly. Model X Plaid s nimi nabízí dohromady více než tisíc koní. Velké rodinné auto díky tomu pokoří stovku z klidu za 2,6 sekundy, dvoustovku pak zhruba za 10 sekund. Inovativní motory pak udrží sílu i ve vysokých otáčkách a s pevným převodem excelují i na dálnici.
Zůstaly známé lahůdky z předmodernizační verze, například dálkové otvírání/zavírání bočních dveří, včetně typických výklopných zadních, tzv. falcon doors. S těmi žádné problémy nejsou, ale servomotory těch předních prý občas zlobí. Jednou nemají dost síly, aby se zavřely, jindy se zase otevřou moc prudce a bouchnou řidiče.
Krása bez přepychu
Jestliže exteriér prakticky zůstal věrný originálu, tak uvnitř je to zcela jinak. Nezůstal tu kámen na kameni, spolu s Modelem S se i Model X přiblížil menším Modelům 3 a Y. Architektura se zjednodušila, působí čistěji a uklizeněji. Zmizely všechny mechanické ovladače s výjimkou dvou rolovátek na volantu, zamaskovaly se výdechy ventilace a místo integrovaného vertikálního displeje zaujal nový, horizontální a volně stojící. Ten se měl natáčet, ovšem Tesla tuto funkci dosud nezprovoznila. Také „náš“ kousek vyrazí teprve za několik týdnů do servisu na domontování příslušných servomotorů. Největší změnou je ale nový volant, který pohrdl klasickým kulatým tvarem, o něm si ale později řekneme více.
Mezi materiály schází klasická kůže, místo ní tu nacházíme koženku a další veganské materiály. Velkou novinkou a dohnáním dluhu na konkurenci jsou ventilovaná sedadla. Ta se budou při posezení v kožence určitě hodit. O rostoucí péči, kterou Tesla věnuje zpracování, svědčí jednak souvislá vrstva tkaniny na dveřích, jež kryje nejen samotný panel, ale zcela neviditelně skrývá i reproduktor. A také elegantní karbonové panely, na které bohužel navazuje už od pohledu laciná koženka srážející celkový dojem. Ve zpracování opět zejí citelné mezery, i v zánovním voze se tu a tam odchlipují rohy panelů a nelícují k sobě, to ale patří ke značkovému standardu a majitelé Tesel se nad tím nepozastaví.
I další místa v interiéru se inspirovala Modelem 3, například dva svislé stojany s ultrarychlým bezdrátovým nabíjením mobilů. Hodně se změnila i středová konzola, která stojánky na pití decentně schovala pod vyjížděcí kryt. Důstojněji nyní vypadá i středová loketní opěrka. Modernizace zkrátka salónu jednoznačně prospěla, působí nyní dospěleji a vypadá lépe. I displej je nyní praktičtější, protože je lépe po ruce.
Nejrychlejší MPV světa. Nebo snad nejrychlejší SUV?
Interiér nadále nabízí možnost až 7 míst, populární je však zejména 6místné provedení. A kdo touží po obřím kufru, může sáhnout i po 5místné konfiguraci. Tedy ne, že by 6místná po sklopení zadních dvou křesel v tomto ohledu nějak strádala. Kufr se totiž po modernizaci nezměnil, takže zůstal i nadále obří, avšak také bez roletky či jakékoliv zábrany před proniknutím naložených věcí do interiéru. Je tedy lepší vozit jen opravdu velké kufry, které neprojdou mezi dvěma sedadly ve druhé řadě.
Po usednutí za volant si všímáme nového displeje, který svým jemným rozlišením i pěknou grafikou udává tón. Povedlo se rovněž jeho zastavění do palubní desky. Zobrazuje ty aktuálně nejdůležitější věci v každé situaci, ještě před nastartováním třeba otevření dveří či zapnutí pásů na jednotlivých místech. Veškeré nastavování se pak tradičně odehrává na větším, středovém displeji, pochopitelně dotykově. Pocity za volantem zlepšuje i panoramatické okno plynule přecházející z čelního. I tento detail zlepšuje pocity za volantem a vizuální kontakt s okolním světem. Bohužel se toto privilegium týká jen první řady, vzadu se musí pasažéři spokojit kvůli vyklápěcím dveřím pouze s malými okénky po stranách.
Velký profit ovšem čeká i ve druhé řadě. Tam totiž přibyl nový ovládací dotykový displej, který toho umí více než jen obvyklé nastavení klimatizace. Ta mimochodem i přes vysokou cenovou hladinu, do níž Tesla postupně doplula, zůstává jen třízónová, zatímco u konkurence už je samozřejmostí nabídnout o zónu více. Jako malá náplast je možnost pohrát si hezky s ovládací grafikou, zejména kontrola směru výdechů je efektní. Dále si tu lze vyhřívat sedačky a ovládat hudbu plus média. Nechybějí obvyklé streamovací služby jako Netflix, Disney+, Hulu, Twitch nebo YouTube.
Zatím tu chybí hry, které Tesla slibovala, jenže vzhledem k poloze malého displeje hodně blízko u země to stejně tolik nevadí. Koukat do takové hloubky stejně není pohodlné, i když je to trochu lepší než u Tesly Model S, kde je displej ještě níže. Navíc je daleko od posádky, která se pak musí hodně naklánět, aby na něj dosáhla. Za to palec dolů. Obvyklé řešení s displeji na zadních stranách předních sedadel je mnohem lepší. Dost nedomyšlené také je, že když si vzadu pustíte video nebo hudbu, jde do reproduktorů v celém autě. A Bluetooth sluchátka si vzadu zatím spárovat nejde.
Motory zažehnout
Po aktivaci nastává jedna z mnoha chytrých zkratek, které majitelé Tesel tak milují a jež dokáží (aspoň tedy v případě, že fungují, jak mají) skutečně usnadnit život. Vůz totiž nově sám pozná, kterým směrem se má vydat a podle senzoriky rovnou automaticky zvolí směr. Pokud byste nesouhlasili, stačí přejet prstem přes piktogram v levém horním rohu auta, podle majitele se to bohužel stává docela často, systém zatím příliš spolehlivý není a klidně přehlédne třeba nízkou zábranu na parkovišti. Pokud však zafunguje správně, netřeba mačkat žádný volič, stačí jen šlápnout na pedál a jet.
První kilometry v inovované Tesle Model X naznačily, že i když se karoserie zvenčí skoro nezměnila, v konstrukci přeci jen několik významnějších posunů nastalo. Vnitřní hlučnost, která tu byla oprávněně kritizována, citelně poklesla díky dvojitému bočnímu zasklení. Jízdní komfort, který je u Tesel také věčnou příčinou diskuzí, se proti výkonným verzím před modernizací typu Raven trochu zlepšil, ale ne dost. I nadále platí, že největší a nejdražší Model X je zároveň nejkomfortnější Teslou, jakou si můžete koupit, ale to v této konkurenci bohužel neznamená, že je zároveň skutečně komfortní. Není. Schopnost tlumení nerovností se vůbec nemůže rovnat evropské prémiové škole a jízda na nerovné silnici vůbec nepřipomíná. Na druhou stranu, posun proti minulosti tu je, například tlumiče se výrazně zlepšily.
Jenže toto auto má i jiné úkoly, například být nejlépe zrychlujícím SUV na světě. Vždyť umí stovku stejně rychle jako to nejdražší Bugatti Chiron. A k tomu je potřeba železo, které to celé udrží bezpečně pod kontrolou. A to mu jde dobře, jen je třeba na to při výběru auta nezapomínat. Ostatně čím, že to je vrcholná verze Plaid vlastně zvláštní, jsme si také zkusili. Žádná dragsterová dráha, jen okraj velkého a prázdného parkoviště. Takže do rozumných rychlostí. Ovšem i tak byl kopanec při startu z místa neuvěřitelný. Vůbec nejlepší na tom ale je, že se to celé obejde bez spektakulárních efektů, auto zůstává tiché, plně ovladatelné a samozřejmě mu netancuje záď jako silným benziňákům při burnoutech. Tady se žádný prokluz nekoná, to si Tesla ohlídala dobře.
Pokud tedy hledáte výjimečné zážitky, jste na správném místě. Raketové starty z místa i letmo vás jen tak bavit nepřestanou a vaše známé budou ohromovat také ještě hodně dlouho. Už nám prošly rukama střely typu Porsche Taycan Turbo S, ovšem Tesla je stále o úroveň výš. Limitem samozřejmě nadále zůstává nutnost přípravy na takové kousky, a to reprezentuje až čtvrthodinové čekání na předchlazení baterií a přípravu dalších systémů. Chce to tedy přemýšlet s dostatečným předstihem, pokud vás na křižovatce dojede Bugatti a vy se jej rozhodnete ztrestat okamžitě, máte smůlu. Pokud jste ale trpěliví, odměna je sladká.
Chce to jen znát klasický postup pro aktivaci Launch control, tedy podržet brzdu, pak zmáčknout plyn a teprve poté uvolnit brzdu. Vůz pak udělá maximum, aby využil každého střípku adheze. A umí toho udělat opravdu dost. A kdyby vám náhodou celý zážitek připadl ještě málo emotivní, auto vám pomůže působivou barevnou animací na kontrolním displeji. Ano, přeci jen pořád sedíme v americkém autě určeném prioritně pro jiné trhy, než je ten evropský.
Yoke není joke
V době premiéry inovovaných velkých Tesel, tedy Modelu S a Modelu X, byl velkým soustem pro média nový volant, který opustil tradiční kulatý tvar a změnil se v řídící páku, obecně nazývanou knipl. Stal se bodem, který rozděloval fanoušky na zaryté odpůrce a nadšené příznivce. Přičemž je nutné dodat, že hlasy těch prvních byly slyšet více. V čem byl problém? Elon Musk hledí do budoucnosti dále a intenzivněji než ostatní, což mu také pomohlo z ničeho vybudovat nejrespektovanější značku elektromobilů. A svoje Tesly už už vidí jako autonomně se pohybující objekty po silnicích, k čemuž mají ve skutečnosti ještě docela daleko. Jenže šéf Tesly šel tomuto trendu naproti a už dnes nechal do zmíněných velkých vozů nainstalovat náhradu klasického volantu.
Knipl bude v blízké budoucnosti zcela vyhovovat pro nouzové řízení autonomních vozidel bez mechanické vazby mezi volantem a předními koly. Ostatně podobným nástrojem se ovládají i letadla. Jenže taková doba ještě nenastala a Tesly dostaly tento půlvolant již dnes, kdy používají klasické mechanické řízení, navíc s poměrně lehkým převodem, tedy množstvím otáček mezi krajními polohami. A tady právě vzniká problém; řada majitelů i recenzentů si stěžovala, že se jim opakovaně stává, že při manévrování, případně vybírání ostřejší zatáčky, hmátnou místo volantu do prázdna. Léta budované návyky, i prostá logika, velí přehmatávat po volantu, a to tady zkrátka není možné.
A tak jsme se rozhodli si takové ovládání vyzkoušet na vlastní kůži a konzultovat své dojmy s majitelem testované Tesly Model X Plaid, což je mimochodem předseda místního fanklubu a velký příznivce značky. A naše společné závěry zní takto: při jízdě po rovině či mírných zatáčkách jde o přiměřenou a příjemnou věc, která se drží pohodlněji než klasický volant, a dává vyniknout hlavní výhodě tohoto řešení, kterou ostatně argumentoval i Elon Musk při jeho zavádění. Nebrání totiž výhledu na přístrojový štít, který se tak nemusí omezovat co do rozměrů ani polohy. Jenže problémy přicházejí v prvním ostřejším oblouku. Ruka se snaží přehmátnout a... místo věnce chytá vzduch. Několikrát nás to dostalo na pokraj kritické situace, pana majitele rovněž. A také přiznal, že si na to ani za několik měsíců intenzivního používání auta nezvykl.
Křest ohněm jsme si vyzkoušeli na křižovatce, kde jsme odbočili o 180 stupňů. Takže jsme museli volant vytočit více. A to znamenalo zkřížit ruce, pak jednou rukou přehmátnout, ovšem na konkrétní místo, pak tou druhou, s neustále upřenou pozorností na to, kam vlastně položit dlaň, místo bedlivého sledování okolního provozu. Pan majitel naší zkušenosti přitakal a potvrdil, že se tyto pocity nezměnily ani po několika měsících používání. A že si na to zvyknout zřejmě moc nejde. Podobné to bylo na parkovišti u supermarketu, hlavně rychlejší pokus o přehmátnutí způsobil zpravidla zmatek. Místo koukání kolem auta to pořád chtělo koukat, kde je vlastně yoke a kde má dotykové plošky.
Další třecí plochou, nebo spíš ploškou, jsou inovativní spínače ukazatelů směru. O nich jsme už také psali, avšak tentokrát nastala příležitost osahat si toto netradiční řešení na vlastní konečky prstů. A i když se nám toto řešení chvíli líbilo, první problém nastal, jen co jsme se na něj přestali soustředit. Ruka opakovaně hmatala do prázdna, kde mají skoro všechny ostatní automobily světa páčku ukazatelů směru. A protože jsou oba spínače bůhvíproč na stejné (levé) straně volantu, nepřichází ani žádná intuitivní pomoc. Museli jsme se zkrátka na volant pořád dívat, co a jak vlastně mačkáme. Dotykové plošky jen lehce zmapované jediným vodorovným nahmatatelným výstupkem jsou totiž poměrně malé a navíc vyžadují specifickou dobu zmáčknutí. Je vidět, že Elon Musk je pořád víc „ajťák“ než ryzí automobilový nadšenec.
Situaci nepomohl ani aktuální update, po němž se blikače samy vypínají podle předem stanovených podmínek, například po přejetí z pruhu do pruhu. Problém je v tom, že algoritmy nejsou připraveny na méně standardní manévry, například přejetí dvou pruhů najednou. Kromě toho to podle prvních zkušeností prý nefunguje příliš spolehlivě a vůz občas přehlédne, že jste přejeli o pruh vedle a bliká dále. Vypadá to, že tady Tesla řešila problém, který neexistoval. Těžko hledat Muskovy skutečné motivy, zda se chtěl prostě odlišit, něco ušetřit, protože páčky pod volantem stojí dost peněz, nebo je opravdu ve svém vizionářství napřed. Tak jako tak, zde Tesla selhala, což je u bezpečnostně kritického prvku obzvlášť smutné.
Wow, nebo ouvej?
Super je, že Tesla zjevně naslouchá zákazníkům a při modernizaci udělala ty správné kroky. Vylepšila to, co vylepšeno být mělo. Na design se moc nesahalo, což je možná škoda, protože proudnicové tvary už jsou trochu okoukané a zejména záď si o nějakou tu retuš říká. Na druhou stranu je to stále pěkné a vyvážené auto, které se určitě bude líbit ještě nějakou dobu a kromě toho má znamenitou aerodynamiku.
Interiér působí čistě, přehledně a esteticky. Jistě, použité materiály a úroveň vnímaného přepychu se nemohou rovnat s evropskou prémií ani s novými domácími konkurenty v čele s Lucidem. Přesto neurazí, i když nad zpracováním se ten, kdo není zarytým obdivovatelem všeho teslovského, jistě podiví, jak také může vypadat auto za tři miliony korun. Přesto se řada věcí po modernizaci zlepšila, v první řadě oba displeje. Ten horní je mnohem jemnější a vypadá lépe, centrální se pootočil do přirozenější horizontální polohy. Prokoukly i detaily typu spínačů elektrických oken, ty už nepocházejí ze starších dodávek Mercedes jako dříve.
Na knipl místo volantu by se asi časem zvyknout s trochou sebezapření dalo (což samo o sobě není moc šťastný závěr), ovšem opravdovým omylem jsou dotykové plošky spínající ukazatele směru. Na ty se zvyká velice obtížně, odvádějí pozornost a ještě si po poslední aktualizaci blikače žijí tak trochu vlastním životem. Podstatně se zlepšil cestovní komfort i samotný podvozek, nyní toho pro pohodlí posádky dělá více, i když stále ne dost.
Za domluvení zapůjčení děkujeme Tesla Owners Club Czech Republic a Tesla Owners Club Los Angeles.
Technické parametry Tesla Model X Plaid
Konstrukce | SUV, 5 036 × 2 017 × 1 684 mm, 2 533 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 752 kW, 1 020 koní, točivý moment: 755 Nm |
Baterie | 102,4 kWh (93,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 561 km |
Cena od | 3 551 900 Kč |
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz
Nechci se mýlit, ale mám za to, že baterie se naopak předehřívá aby z ní bylo možné čerpat maximální proudy... Předchlazují se možná motory.