Tesla Model X najela přes půl milionu kilometrů. Jaké závady měla?

2
Tesla Model X najela přes půl milionu kilometrů. Jaké závady měla?
  • Během provozu v půjčovně ujela Tesla Model X 645 tisíc kilometrů
  • Baterie vydržela úctyhodných 510 tisíc kilometrů
  • Ukázalo se, že některé součásti nejsou konstruovány na nepřetržitý provoz

Jednou z největších obav zájemců o elektromobil je dlouhodobá spolehlivost a odpověď mnohým může dát informace, kterou přináší jalopnik.com, který píše o voze Tesla Model X s nájezdem 401 tisíc mil, což je přibližně 645 tisíc kilometrů.

Firma Tesloop nabízí jízdy a pronájem aut mezi městy Los Angeles, San Diego, Palm Springs a Las Vegas 7 dní v týdnu a 24 hodin denně. Používá výhradně automobily Tesla a rovněž pečlivě dokumentuje každou opravu, u kterých zaznamenává datum, počet najetých kilometrů i náklady. Nedávno prodala Model X 90D z roku 2016, který byl součástí její flotily a za tu dobu najel už zmíněných 401 tisíc mil.

Celkem údržba stála 653 tisíc Kč

Haydn Sonnad, spoluzakladatel společnosti Tesloop, zveřejnil celou historii údržby vozidla. Započítáno bylo vše od výměn stěračů až po výměnu baterie při 317 tisících mil, tedy 510 tis. km. Celková částka dosáhla 29 tisíc dolarů, což je přibližně 653 tisíc Kč. Zdá se vám to hodně? Na první pohled ano, ale přepočteno na kilometry to vychází na necelou korunu za kilometr (99 haléřů). Web Jalopnik zveřejnil celý záznam údržby.

Baterie odešla až po půl milionu kilometrů

Pojďme se podívat hlavně na náklady spojené s baterií a elektrickým pohonem, což jsou výdaje, kterých se lidé bojí nejvíce. A v tomto ohledu oprav překvapivě moc nebylo. Již zmíněná baterie pohonu se měnila až po více než půl milionu kilometrů. Byla vyměněna poté, co při hlášeném dojezdu 56 mil „klekla“ a posádka zůstala stát s vybitým autem. I přestože Tesla udává záruku „pouhých“ 150 000 mil, výměna byla v záruce.

Při 288 a 374 tisících mil se řešily drobnější závady na dvířkách nabíjecího portu, ale to už není přímo závada pohonného systému. Ostatní závady se týkaly hlavně příslušenství. Například bylo nutné měnit dvakrát kompresor klimatizace, a to po ujetí 72 384 a 115 362 mil. Zjistilo se totiž, že není konstruován na nepřetržitý běh, a jelikož auto jezdí pouští, běžel prakticky neustále.

Stejně to je s křídlovými dveřmi, jejichž spínače na B-sloupku byly měněny při přibližně 144 tisících ujetých mil a jednalo se o „dětskou nemoc“ tohoto vozu, protože později byl tento díl vylepšen. Oprava vyšla na necelých 2 500 Kč.

Většina závad byla až po stovkách tisíc kilometrů

Dále se jedná vesměs o záležitosti, které se mohou rozbít na jakémkoli autě: například kabel k airbagu, jehož závadu auto hlásilo. Ale i tyto závady přišly zpravidla po velké porci najetých kilometrů, řádově ve stovkách tisíc.

Do uvedené sumy za opravy byly započítané i opravy poškození exteriéru a interiéru, tedy záležitosti, které jsou způsobeny spíše neopatrným používáním (a v půjčovnách to bývá častější) než chybou výrobce. Výše přikládáme i obrázky tabulky se všemi opravami, kterou firma Tesloop zveřejnila.

Tesla Model X 90D (test)

Technické parametry Tesla Model X Performance

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 036 × 2 017 × 1 684 mm, 2 572 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon580 kW, 789 koní, točivý moment: 1 140 Nm
Baterie102,4 kWh (93,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: Supercharger, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,3 kWh / 100 km, dojezd: 548 km
Cena od2 926 200 Kč
Diskuze ke článku
andy
no a kolik by tedy byla skutečná cena servisu kdyby nějakým neznámým způsobem firma nedostala nové baterie na záruku i po 400tis mílích, když je záruka "jen" 150tis mil? Co to je zase za mlhu když se vypíchne nějaký exces který se běžnému smrtelníku na 99,9% nestane?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze