Elektromobily se v ČR množí, v dotacích ale proti jiným zemím těžce zaostáváme

2
Elektromobily se v ČR množí, v dotacích ale proti jiným zemím těžce zaostáváme
  • Minulý rok se v České republice prodalo necelých 300 elektromobilů
  • Větším prodejům pomáhají především různé finanční pobídky
  • V Německu na elektromobil dostanete dotaci v přepočtu 100 tisíc korun
  • Podpora se nevztahuje jen na nákup automobilů, ale i na výstavbu nabíjecích stanic

Nejvíce vozů poháněných elektrickou energií bylo loni prodáno ve Francii – 21 tisíc kusů. V Německu loni přibylo přes 11 tisíc těchto aut. V Česku je zájem o tyto vozy menší, loni se jich prodalo necelých 300. Automobilky neustále uvádějí na trh nové modely elektromobilů a posledními přírůstky na českém trhu byly modely Kangoo, ZOE a Twizy automobilky Renault. Ačkoliv Renault ve většině evropských zemí tyto modely prodává již poměrně dlouho a daří se jim, s českým trhem docela dlouho váhal. Hlavním důvodem byla nízká podpora úřadů ke koupi elektromobilu, hybridu či vozidla s jiným alternativním pohonem.

Ze zákulisí zaznívají hlasy, že by se situace mohla zlepšit vstupem domácí automobilky Škody do segmentu elektromobilů. Ta by díky svým vazbám a lobby dokázala prosadit silnější a větší podporu od státu, jako je tomu třeba ve Francii, kde právě Renault ke zvýšení dotací svojí lobby přispěl. Škodovka aktuálně žádný elektromobil nenabízí, spekuluje se o elektrickém Citigo. Prvním elektrifikovaným modelem by mohl být příští rok plug-in hybridní Superb se sdílenou technologií Golfu/Passatu GTE. Dotační programy na elektromobily sice běží i v Česku, je jich hned několik. Možnost dosáhnout na dotace však mají jen města a obce.

Tesla Model X a Model S

Lídrem v prodeji elektromobilů v Evropě je Norsko. Lidé zde o tyto vozy mají zájem hlavně kvůli různým pobídkám. Stát jejich majitelům garantuje velké slevy ze silniční daně nebo provoz na dálnicích zdarma. V České republice mají majitelé elektromobilů například zvýhodněné parkování v modrých zónách v Praze.

V Německu při koupi vozu s alternativním pohonem činí dotace 4 000 eur (103 tisíc korun) pro elektromobily s baterií a 3 000 eur (77 tisíc korun) pro hybridní vozy. Schválena byla v roce 2016 a skládají se na ni půl na půl spolková vláda a výrobci. Rakousko se nechalo Německem inspirovat a od 1. března tohoto roku nabízí stejnou podporu. Ve Francii nabízejí úřady od roku 2013 ještě vyšší dotaci 6 300 eur (162 tisíc korun), v Holandsku jsou auta s nulovými emisemi CO2 od roku 2016 osvobozena od registrační daně. Ostatní auta jsou zdaněna podle emisí CO2 ve výši 86 eur za gram CO2 na kilometr. V Norsku jsou majitelé elektromobilů vyloučeni z povinnosti hradit daň z koupě automobilu (je extrémně vysoká a odvozuje se od hmotnosti vozu a jeho emisí) a ušetří tak až tři sta tisíc korun. Jsou také osvobozeni od DPH, která má u aut výši 25 %.

V Portugalsku jsou elektromobily vyňaty z povinnosti hradit registrační daň a tzv. cirkulační daň, při sešrotování stávajícího auta a nákupu elektromobilu dostane kupující dotaci 4 500 eur. Ve Švédsku dostávají auta s emisemi pod 50 g CO2 / km rabat ve výši 4 000 eur (103 tisíc korun). Ve Velké Británii dostává kupující dotaci pro nákup elektromobilu ve výši 4 500 liber.

Je-li v Japonsku rozdíl mezi cenou elektromobilu a srovnatelného auta s benzínovým pohonem menší než zhruba dvě stě tisíc korun, obdrží kupující elektromobilu dotaci v přepočtu mezi 100 a 175 tisíci korun. Ve Spojených státech užívají elektromobily daňové kredity až do výše 7 500 dolarů (165 tisíc korun), dotace se liší stát od státu. V Číně majitelé elektromobilů neplatí registrační a spotřební daň a v přepočtu na dolary dělá podpora 6 až 10 tisíc dolarů (132–220 tisíc korun).

Podpora se nevztahuje jen na nákup automobilů, ale i na výstavbu nabíjecích stanic. Francie nabízí daňové odpočty pro firmy, které instalují a provozují nabíjecí stanice alespoň ve dvou různých regionech. V Japonsku dostaly firmy instalující nabíjecí stanice dvě třetiny investičních nákladů od vlády. Cíle jsou ambiciózní, třeba Francie plánuje 7 milionů nabíjecích míst do roku 2030.

Situace u nás je ve srovnání s výše uvedenými zeměmi více méně tristní. Z veřejných zdrojů se dočteme, že s žádostí o dotaci uspělo 53 podnikatelů, kteří dostali dotaci na elektromobil či nabíjecí stanici v souhrnné výši 40 milionů korun.

Diskuze ke článku
Dan
Až přestanou vládnout "levné" peníze všechno se vrátí do normálu. Podpora aut na baterie je stejně nezdravá jako současné dotace. Až konečně přestanou lidi věřit všemu, co se píše a říká v mediích a začnou přemýšlet pragmaticky, tak jim dojde, že je to celé podvod. Klasická Potěmkinova vesnice a blamáž. Elektřina se pořád musí někde vyrobit, baterie taky nevydrží věčně a jejich výroba a likvidace není zrovna nejzdravější, o ekonomii nemluvě. Lidé začnou konečně používat vlastní rozum a budou zase respektovat přírodní zákony snad již brzy. No a elektřina bude jen na nádražích v ještěrkách, jako za dávných dobrých časů.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze