5 praktických rad pro co nejdelší dojezd elektromobilu v zimě

5 praktických rad pro co nejdelší dojezd elektromobilu v zimě
2

Zima – nepřítel dojezdu elektromobilů. Studená baterie nemá takové parametry jako při vyšších teplotách, což má za následek nižší dojezd. Při dodržování několika jednoduchých zásad je ale s elektromobilem možné jezdit i v zimě pohodlně. Přinášíme praktické rady, na co se zaměřit, pokud chcete mít dojezd v zimě co nejdelší.

1. Elektromobil vybírejte pečlivě

Věnujte vlastnostem v zimním provozu pozornost už při výběru elektromobilu. Řada elektromobilů nemá vyhřívanou baterii, což znamená výrazně nižší dojezd při teplotách kolem nuly a pod nulou. Některé elektromobily lze sehnat s i bez elektrického vyhřívání (tzv. battery managementu). Například nový Nissan Leaf se v severských zemích s touto výbavou prodává, v Česku pouze na vyžádání. Některé elektromobily využívají místo elektrického ohřevu baterie a interiéru i nejúčinnější a nejúspornější tepelné čerpadlo, díky kterému je při zapnutém topení dojezd velmi podobný jako bez topení. Příkladem takového vozu je Jaguar I-PACE. Pokud tedy bydlíte na horách nebo víte, že budete jezdit často v zimních podmínkách, věnujte technologii vyhřívání baterie a interiéru patřičnou pozornost, už když auto vybíráte.

Jaguar I-Pace
S Jaguarem I-PACE na horách

2. Využívejte předehřev interiéru a baterie

Toto je nejdůležitější rada. Vyhřívání interiéru (případně baterie) je velkou energetickou zátěží, protože elektrické topení spotřebovává energii z baterie, kterou by jinak bylo možné použít na pohon. Prakticky každý moderní elektromobil však umožňuje nastavit dopředu dobu příštího odjezdu a naplánovat tak nejen efektivně nabíjení, ale hlavně vytápění. Pokud tedy auto nabíjíte, nastavte rovnou čas vašeho příštího odjezdu a auto pro vytápění použije energii z nabíječky a nikoliv z vlastní baterie. Pokud má váš elektromobil připojení na internet a mobilní aplikaci, snadno můžete vytopit auto pomocí ní. Po odjezdu ve vyhřátém autě už je energeticky mnohem méně náročné interiér udržovat zahřátý, než zmrzlé auto teprve začít vyhřívat. Případně můžete vyhřívání zcela vypnout a nechat si pouze vyhřívat sedadlo či volant. Odměněni budete znatelně delším dojezdem.

3. Plánujte

U některých elektromobilů může být dojezd v zimě při zapnutém topení třetinový nebo i poloviční oproti letnímu období. Tam, kam jste pohodlně dojeli v létě, nemusíte dojet zimě. Využíváte garážového stání? Mějte na paměti, že pokud auto nemá vyhřátou baterii, ukáže vám jiný dojezd v garáži a jiný po pár desítkách kilometrech v mrazu, kdy teplota baterie klesne. To samé platí i v případě, že parkujete venku mimo garáž. To, že dojedete někam s 50 % baterie a poté zaparkujete v mrazu, znamená, že kvůli nižší teplotě baterie pravděpodobně nedojedete zpět. Pokud jedete delší trasu, dobře si tak například na naší mapě nabíjecích stanic naplánujte, kde jsou po cestě k dispozici rychlonabíjecí stanice. U elektromobilů s vyhříváním baterie je citlivost na zimu nižší, ale i tak je dojezd nižší kvůli energii nutné na vyhřívání baterie.

Redakční Volkswagen e-Golf od e-carsrent.cz v zimě na nabíjecí stanici

4. Plachtěte a nejezděte rychle

Více než kdy jindy je potřeba jezdit citlivě. Přepněte auto do eco módu (pokud ho má), plachtěte z kopců a rekuperujte při brždění. Rozjíždějte se mírně a pamatujte na to, že rozdíl v rychlosti i jen pár kilometrů v hodině na dálnici znamená znatelný rozdíl ve spotřebě a tím pádem i dojezdu. Pokud to není nutné, nejezděte rychle. Pokud parkujete venku, parkujte na slunci a nikoliv ve stínu. Může se to zdát jako nesmysl, ale i zimní slunce dokáže interiér (a baterii) alespoň základně prohřát.

5. Vyhřívejte jen sedadla místo celé kabiny

I u luxusních elektromobilů jako jsou Tesly, Audi e-tron nebo Jaguar I-PACE s velkými bateriemi je dojezd kratší při vyhřívání interiéru. Pokud potřebujete skutečně co nejdelší dojezd a chcete si zachovat základní tepelnou pohodu, využívejte místo vyhřívání celého interiéru jen vyhřívání sedadel a volantu. Spotřebujete tak mnohem méně energie.

Diskuze ke článku
Láďa_MIEV
Už po přečtení několika vět jsem se musel podívat, kdo je autorem článku... a nemohu uvěřit, že pan Pultzner...
Ten první bod článku prosím raději vymažte, nebo si alespoň text opravte.
- Tepelné čerpadlo (TČ) nenahrazuje battery management
- TČ vůbec neohřívá baterie (nebo snad v Jaguáru ano?)
- TČ je (bez zapnutého HEAT) samostatně funkční pouze v plusových teplotách (nemá odmrazování, tak jako to doma) Šetří tedy dojez pouze v teplotách nad nulou.
- mimo Tesly všechna EV s tzv. battery managementem, stejně jako bez něj, nechají baterii auta totálně promrznout, pokud nejsou stále připojena na kabelu. Pouze ta s battery managementem při nabíjení ohřejí baterii jen na nula stupňů a pak se vypnou (jde o to, aby se baterie neničila nabíjením v mrazu). S TČ to nemá nic společného.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze