Jsou dvě skupiny elektromobilů. Ty, které se na sebe snaží za každou cenu upozornit, jak jsou jiné, a ty druhé, které vypadají jako „běžná“ spalovací auta. A zástupci té druhé skupiny pak o to víc překvapují, jak jsou dobří. Právě do té druhé skupiny spadá i e-Golf.
V minulém roce jsme na fDrive.cz testovali „předfaceliftovanou“ verzi s reálným dojezdem cca 150 kilometrů, která na trh dorazila v roce 2014. Na update tak byl čas a Volkswagen výrazně přitlačil. Letošní e-Golf sice vypadá takřka stejně, přináší ale výrazně větší kapacitu baterie s reálným dojezdem kolem 250 kilometrů, výkonnější elektromotor a nové vychytávky v interiéru, jako například digitální přístrojový štít, ovládání gesty a nový infotainment. A výrazně mu to prospělo.
Design a karoserie: nenápadná elektřina
Popisovat design Golfu by bylo nošením dříví do lesa. Po našich silnicích jich jezdí skutečně mnoho a stejně jako u modelu před faceliftem, i nyní se elektrická verze e-Golf liší od té standardní jen minimálně. Snaží se splynout s davem. Poznávacím znamením jsou výrazné LED pásky v tvaru C v předním nárazníku, modré linky na přídi nebo speciální kola Astana s disky snižujícími aerodynamický odpor a pneumatikami s nízkým valivým odporem.
e-Golf se snaží splynout s davem a na první pohled nepoznáte, že jde o elektromobil.
Pokud chcete elektromobil s léty prověřeným designem – prostě „normální“ auto, které nevypadá kosmicky – je e-Golf přesně pro vás. Rozměry jsou stejné jako u spalovacích Golfů, hmotnost 1 615 kilogramů kvůli akumulátoru (ten váží pro zajímavost 318 kilogramů) samozřejmě povyrostla. Oproti předchozí generaci se však hmotnost zvýšila i přes výrazně vyšší kapacitu akumulátoru jen o pár desítek kilogramů.
Technika a výbava: vyšší výkon i větší dojezd
e-Golf pro rok 2017 prošel nejen kurzem zvýšení dojezdu, ale i zvýšení výkonu. Elektromotor nyní produkuje 100 kW (136 koní) a točivý moment se vyšplhal na 290 Nm, samozřejmě dostupných od první otáčky motoru. Tím se e-Golf dostal zhruba na úroveň nového Nissanu Leaf a před Hyundai Ioniq Electric, reálné výkony jsou ale velmi podobné. Oproti BMW i3 (neřku-li oproti „ostré“ nové verzi BMW i3s) jsou samozřejmě ale o něco horší. Elektromotor je uložen opět pod přední kapotou a pohání přední nápravu. Akumulátor o kapacitě slušných 35,8 kWh pak najdeme v podlaze.
Pozitivní je, že i přes navýšení kapacity o více než 10 kWh jsme se nedočkali žádného omezení prostoru – vše nastalo díky zhuštění bateriových článků. Stejnou kapacitu má i zavazadlový prostor, který je s 341 litry jen o 40 litrů menší než u běžných spalovacích verzí a stejně velký ve srovnání se spalovacími čtyřkolkami.
Volkswagen e-Golf – test
Technické parametry Volkswagen e-Golf (2017)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 254 × 1 799 × 1 453 mm, 1 615 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 290 Nm0 |
Baterie | 35,8 kWh (32 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12,7 kWh / 100 km, dojezd: 300 km |
Cena od | 969 900 Kč |
Vzhledem k tomu, že základní verze stojí s daní bezmála milion korun, musel Volkswagen nadělit slušnou základní výbavu. Nechybí tedy adaptivní tempomat, automatická klimatizace Climatronic, vyhřívané čelní sklo či infotainment s displejem o 9,2palcové úhlopříčce, 8 reproduktory, slotem pro SD kartu, Bluetooth, hlasovým ovládáním v češtině a podporou Android Auto i Apple CarPlay. V ceně je i připojení vozu na internet a vzdálené ovládání na 3 roky zdarma.
Za spoustu věcí si ale musíte připlatit. Bezklíčkový vstup a startování vás vyjde na 10 tisíc, parkovací systém ParkPilot na 14 tisíc, ambientní osvětlení na 5 tisíc a stejně stojí i zadní parkovací kamera. Sadu asistentů pro udržování v pruhu, vyparkování a rozpoznávání značek pak můžete mít za 15 tisíc korun. Dokonce i za vyhřívané sedačky, které mají všichni konkurenti již v základu, si musíte připlatit bezmála 17 tisíc. A to jsou vyhřívané jen ty přední. A pokud chcete místo textilního kožené čalounění sedadel, připravte si 75 tisíc. Příplatková výbava tak snadno může překročit 200 tisíc korun a celková cena e-Golfu tak dosáhne i 1,2 milionu. A to je za Golfa už opravdu hodně. Jde kupříkladu o srovnatelnou cenu plně vybavené BMW i3 a takový Hyundai Ioniq stojí v plné výbavě pod milion.
Interiér: německá klasika plná synergií
Koncernový interiér e-Golfu ve vás asi žádné emoce nevyvolá. Stejně jako v exteriéru, i zde se e-Golf od spalovacích variant prakticky neliší. Koncernová německá střídmost, konzervatismus, přitom ale preciznost a vyspělost – to na vás dýchá z každého centimetru.
Sedadla jsou pouze manuálně nastavitelná, za elektrická si ani nemůžete připlatit. Jsou to klasická městská sedadla, mají pohodlné tvarování a standardní tvar. Žádné velké boční vedení nečekejte, ostatně ani není potřeba. Tohle auto pro dovádění na okreskách opravdu není.
Překvapí standardní řadící páka, kterou známe ze spalovacích variant s DSG převodovkou, jen ty volby jsou trochu jiné. Inu, snaha o co nejvyšší unifikaci se projevila i zde. Trochu škoda, neb vždy musíte manuálně zařadit polohu P při parkování. Startování je možné také jen při zařazeném „Péčku“. Jiné elektromobily toto eliminovaly zcela nebo alespoň částečně zautomatizovaly. Nevýhodu představuje také nutnost vždy ručně zařadit režim „B“, chcete-li rekuperovat po sundání nohy z plynu. U elektromobilu je to jedna ze základních věcí a měla by zde být možnost toto přednastavit jako výchozí režim.
Za volantem si najdete pohodlnou pozici velmi rychle. Potěší příplatkový Active Info Display místo klasických budíků, pochválit musíme i pohodlný infotainment. O obojím bude řeč ještě později, obrazovku infotainmentu bychom ale ocenili výše v zorném poli řidiče. To je ostatně u Volkswagenu klasika, displeje pozicuje takto nízko vždy. Pokud ale máte navigaci a další prvky na digitální přístrojové desce před řidičem, už to tolik nevadí.
Je to klasický Golf, potěší tedy poměrně hodně místa na zadních sedadlech, a to včetně prostoru na hlavu i pro osoby kolem 190 centimetrů. Potěší výstupy klimatizace i vzadu. Baterie z prostoru neubírají prakticky nic, to samé platí i o kufru se standardní kapacitou 341 litrů. Po sklopení zadních sedadel dostanete až 1 231 litrů. Obě hodnoty jsou mimochodem vyšší než u Golfu GTE s hybridním pohonem. Kufr má navíc dvojité dno, po jehož odklopení se vám otevře překvapivě další velký prostor, kam pohodlně uložíte všechny nabíjecí kabely a mnoho dalšího. Přední úložný prostor e-Golf na rozdíl třeba od tesel nemá, pod kapotou je uložen elektromotor a měnič.
Chytré systémy a technologie: současná špička
Zde nás čekalo velké překvapení. Řekli byste, že je e-Golf v současnosti asi technologicky nejnašlapanější elektromobil co se infotainmentu týče? Že ne? A přeci je.
Klasické budíky si můžete za příplatek nahradit digitálním přístrojovým štítem Active Info Display, který rozhodně doporučujeme. Nenabízí sice takové možnosti jako týmové Audi, ale stále je to skvělý a užitečný pomocník.
Můžete si zvolit mezi pěti vzhledy budíků, bohužel to jsou vždy jen kruhové ukazatele s několika doplňkovými informacemi v nich a hlavní obrazovkou mezi virtuálními budíky. Určitě bych ocenil třeba úplně jiný vzhled s digitálním rychloměrem uprostřed a mnoha informacemi po stranách. Celkově se ale grafika povedla a pohodlně zde můžete procházet kontakty či multimédia. Samozřejmě si můžete zobrazit i navigaci, kterou lze roztáhnout a zmenšit tak virtuální budíky, ne ale tak moc jako v Audi, kde mapa – klidně tvořená i satelitními podklady – zabírá doslova celou obrazovku.
Jinak ale musím ocenit dobré grafické zpracování fungování elektropohonu. Dojezd, dostupný výkon, míru rekuperace, aktuální a dlouhodobou spotřebu – vše máte hezky na očích ve slušivém kabátku. E-funkce si můžete dále zobrazovat i na velkém displeji infotainmentu, kde si lze procházet statistiky, podívat se dokonce kolik cenných kilowatthodin vám žere klimatizace či osvětlení a abyste jezdili co nejvíce ekologicky, může vám e-Golf se stylem jízdy i radit a odměňovat vás body.
Obzvláštní pochvalu si pak zaslouží infotainment. Ne za umístění displeje, který leží příliš nízko, ale za jeho funkce, které jsou opravdu špičkové. Navíc se zbavil přebytečných tlačítek, která jsou nyní dotyková a jen na levé straně. Vše tak působí čistším a elegantnějším dojmem než u dřívějších volkswagenů. Už v základu najdete nový 9,2palcový displej s velmi hezkým prostředím. Systém je navíc rychlý, ovládání intuitivní, k dispozici máte i použitelné hlasové ovládání v češtině. Samozřejmostí je propojení s vaším telefonem přes Bluetooth a přístup k hudbě, telefonu i zprávám, pochválit musím také za možnost rychlých odpovědí na SMS, což řada konkurenčních automobilek vůbec neumí.
Řekli byste, že je e-Golf v současnosti asi technologicky nejnašlapanější elektromobil co se infotainmentu týče? Že ne? A přeci je.
Libůstku pak představuje ovládání bezdotykovými gesty, které funguje překvapivě dobře. Máchnutím ruky před displejem tak lze třeba přepnout skladbu a občas se to hodí.
Aby se vám telefon nevybil, hodit se určitě bude také integrované bezdrátové nabíjení telefonů standardem Qi. Nastoupíte, odložíte telefon do přihrádky, sám se začne bezdrátově nabíjet, propojí se s externí anténou auta pro lepší signál a přes Bluetooth s infotainmentem a začne hrát hudba. Skvělé. Další multimédia můžete stahovat po připojení zařízení přes USB nebo vložením SD karty do jednoho ze dvou slotů.
Po vložení SIM karty pak ožije druhá část systému nazvaná Car-Net. Volkswagen nabízí řadu užitečných on-line funkcí, zejména pak automatické stahování aktuálních dopravních informací, které vám ušetří nejednu vrásku na českých dálnicích. Kolony totiž prostě objedete, protože auto vám automaticky nabídne objízdnou trasu, když zaznamená kolonu na vaší trase. Hodí se také integrovaná předpověď počasí, pro fajnšmekry i se srážkovým radarem, možnost zobrazení satelitních podkladů v mapách a také on-line vyhledávání bodů zájmů na Googlu. Cíle do navigace si můžete poslat do auta přímo z Google Map na počítači nebo mobilu a v autě si cíl rovnou vyvolat. Chuťovkou je pak vestavěné Google Street View.
A pokud nechcete používat funkce vestavěného infotainmentu, svěřte vše svému mobilu. Připojte Android nebo iOS zařízení přes kabel a díky podpoře Android Auto a Apple CarPlay používejte navigaci, Spotify a další přizpůsobené aplikace, co máte v mobilu.
Když jsme u toho mobilu, ten si rozumí s e-Golfem i na dálku. Díky e-Remote si můžete auto najít na mapě, naprogramovat si nabíjení, nastavit klimatizaci či zkontrolovat stav baterie, zamčení a světel. Celkově tedy e-Golfu opravdu nic nechybí a drtivá většina konkurence může závidět.
Není to ale jen o infotainmentu. Připlatit si můžete také za balíček asistenčních systémů, které také doporučujeme. Emergency Assist se aktivuje v situaci, kdy auto zpozoruje, že řidič nereaguje. Vůz v takovém případě aktivuje varovné blikání a tón. Pokud řidič pořád nereaguje, vůz začne „brnkat“ na brzdový pedál a cyklicky natáčet volant. Když už si auto vážně nebude vědět rady, kontrolovaným způsobem zastaví.
Traffic Jam Assist vám rád pomůže v koloně a Park Assist zase pohlídá okolí, když budete vyjíždět z parkovacího místa. Side Assist pak v „hantýrce“ Volkswagenu znamená hlídání mrtvých úhlů a Lane Assist vás udrží v jízdním pruhu. Právě asistent pro jízdu v jízdním pruhu funguje jako ve vlajkových lodích prémiových automobilek. Korekce do volantu přicházejí včas a velmi vlídně, s adaptivním tempomatem pak budete mít na dálnici opravdu minimum práce.
Jízdní vlastnosti: oáza klidu
Klid, toť stěžejní výhoda e-Golfu. Už předchozí model byl nejtišším elektromobilem a to samé platí i o tom současném. Neslyšíte nic, jen aerodynamický hluk. Žádné vibrace, žádné hučení. Jen ticho. Tady si užijete výhody elektromobilu naplno.
Pokud si ale připlatíte 4 tisíce korun, může váš e-golf do rychlosti 35 km/h vydávat umělý e-zvuk přes vnější reproduktory. Kdo by to ale dělal, že?
Jízdně si nový e-Golf vede lépe než jeho předchůdce. 136 koní a točivý moment 290 Nm dostupný, jak je u elektromobilů jasné, od první otáčky motoru, vystřelí na 60 km/h e-Golf pod 4 vteřiny, na stovku mu to z nuly trvá 9,6 vteřin. Pocitově je ale zrychlení mnohem vyšší a hlavně dostupné kdykoliv. Městské „stíhání oranžových“ tak není vůbec problém. Samozřejmě, není to žádný trhač asfaltu, ale Nissanu Leaf spolehlivě ujede. Pro běžné městské a příměstské ježdění je ale dynamiky dost a hlavně je dostupná okamžitě. Bez podřazování a čekání na turbo. Hned.
Akumulátor uložený v podlaze znamená nízké těžiště a i když pocítíte, že jde s hmotností přes 1,6 tuny o poměrně těžké auto v poměru ke své velikosti, v zatáčkách sedí dobře a nenaklání se. Pochválit musím podvozek celkově, který je vyspělý a příjemně měkký, ale stále dostatečně čitelný. Prostě Golf, jak ho máme rádi. Žádné experimenty, ale ověřené pohodlí.
Spotřeba a nabíjení: reálně 250 kilometrů dá
Spotřeba? I přes klasickou konstrukci, absenci karbonu a dalších vychytávek se u e-Golfu můžete těšit na příznivou spotřebu reálných 13–14 kWh na 100 kilometrů ve městě, a to při mírné jízdě. Svižný městský a mimoměstský provoz znamená spotřebu kolem 15 kWh. Kombinovaná spotřeba kombinující město a dálnici se pak pohybuje mezi 17 a 20 kWh na 100 kilometrů. Ve všech případech jde o velmi příznivé hodnoty a e-Golf se vám tak odmění nízkými náklady, i pokud si ho budete nabíjet doma. Zároveň jde o prakticky stejné hodnoty, jaké měl starší a slabší e-Golf s výrazně menší baterií.
Jak už jsem předeslal, zamrzí nutnost režim rekuperace vždy aktivovat řadící pákou. Cenné kilowatthodiny tak budete házet z okna a opotřebovávat brzdové obložení, pokud si u každé jízdy na aktivaci nevzpomenete.
Pokud nepočítáme modely od Tesly, jde momentálně na českém trhu o elektromobil s nejlepším dojezdem.
Otázka dojezdu padne od každého zájemce o elektromobil vždy jako první, a to i přes skutečnost, že většina řidičů průměrně denně ujede menší vzdálenost, než mají elektromobily dojezd. Ale ono „co kdyby“ je vždy to, co případné zájemce o elektromobil často odradí. Co kdybych nedojel? Co když budu potřebovat někam dál? V případě e-Golfu jsou tyto otázky zase o něco méně aktuální. Dojezd se vyšplhal na papírových 300 kilometrů, přičemž v reálu se v běžném provozu ve městě dostanete v pohodě na 250 kilometrů. V Eco+ režimu, při velmi lehké noze a bez klimatizace si k tomu přičtěte zhruba 20–30 kilometrů, ale tak asi většina z vás jezdit nebude. Kombinace příměstského cestování po silnicích nižších tříd a zpomalováním a průjezdy vesnicemi pak znamená dojezd zhruba 210 kilometrů.
Pokud nepočítáme modely od Tesly, jde momentálně na českém trhu o elektromobil s nejlepším dojezdem. Strach z dojezdu už tady prakticky neexistuje a s e-Golfem lze fungovat jako s běžným autem, jen prostě tankujete (rozuměj nabíjíte) dvakrát častěji a dálnicím se, stejně jako s každým elektromobilem, raději vyhýbáte. Na nich se dojezd pohybuje spíše někde kolem 130–150 kilometrů při běžném dálničním tempu. Jinými slovy, z Prahy do Brna na jeden zátah nedojedete, ale s krátkým rychlonabíjením a přestávkou na kávu v půli cesty už bez problému ano.
Pro nabíjení je vhodné volit rychlonabíjecí stanice, které se v Česku objevují v poslední době čím dál častěji. Díky rychlonabíjecímu standardu CCS (Combo) se do 80 % auto nabije zhruba za 40 minut, plné nabití nastane zhruba za hodinu. Nabíjení skrze pomalejší nabíječky a Mennekes trvá zhruba 5 hodin, ale závisí na výkonu. Samozřejmě můžete nabíjet i z domácí zásuvky, to se ale připravte na zhruba 17hodinový maraton, abyste dobili do plna. Wallbox od Volkswagenu, který si doma instalujte, pokud tam nabíjíte často, zkrátí dobu asi na 12 hodin, stále je to ale hodně dlouho. Pokud ale domů nepřijedete pokaždé se zcela vybitým autem, přes noc se dá do plna opět komfortně nabít vcelku bez problémů.
Zhodnocení a konkurence: tichá voda břehy mele
Volkswagen e-Golf je opravdu tou pověstnou tichou vodou, která mele břehy. Vypadá nenápadně, ale je vlastně nejlepší. Jezdí skvěle a krásně tiše, ze všech v Česku prodávaných elektromobilů má nejvyšší dojezd, infotainment překoná v lecčem i Teslu a navíc jde o ověřenou kvalitu se značkou Golf, na kterou slyší už celé generace majitelů. A nyní si jejich přízeň může získat elektrickým srdcem. Překážkou bude jen vysoká pořizovací cena. Dát milion za Golfa, navíc bez některých komfortních prvků výbavy, je opravdu hodně.
Budoucnost silniční dopravy patří elektřině a Volkswagen ji právě teď prošlapává cestičku. Potichu, ale velmi úspěšně.
Konkurence se zatím příliš nemění. BMW i3 stojí stejně, jedná se ale o úplně jiné auto. Vesmírný design ho pasuje do rukou lidí, kteří se chtějí odlišit. A s výkonným elektromotorem se odliší i na semaforech, zejména pak s novou verzí i3s.
Zajímavou alternativou může být čistě elektrický Ioniq od Hyundai. Ten se v nejvyšší výbavě vejde pod milion korun a přináší větší vnitřní prostor i zavazadelník a některé prvky komfortní výbavy.
Zmínit musíme také elektromobil Kia Soul EV, který na to jde po stránce designu zase trochu jinak a cenou pod 850 tisíc korun může také zaujmout.
e-Golf se ale už brzy bude muset mít na pozoru před přeborníkem elektromobility, tedy Nissanem Leaf. Nová generace je už za rohem a bude mít reálný dojezd přes 300 kilometrů, vyšší výkon a dobrou výbavu v čele s částečně autonomním řízením. Pravděpodobně bude také levnější.
Volkswagen e-Golf (2017)
Rozměry | 4 254 × 1 799 × 1 453 mm, 1 615 kg |
---|---|
Výkon | 100 kW |
Baterie | 35,8 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 300 km (WLTP) |
A když už jsme u té budoucnosti, konkurentem je samozřejmě také Tesla Model 3. Ta e-Golf poráží svým dojezdem přes 400 reálných kilometrů (ve verzi Long Range) a výrazně vyšším výkonem. Volkswagen se jí ale zatím bát nemusí. Model 3 se zatím nachází v prodeji jen v USA a než se dnes objednané Modely 3 budou reálně prohánět po českých silnicích, stihne snad Volkswagen představit i nástupce e-Golfa, který je zatím znám pod názvem Gen.E a dorazí v roce 2020.