Elektromobil s reálným dojezdem přes 1 000 km, milion baterií z Česka a další

fNews #170
Elektromobil s reálným dojezdem přes 1 000 km, milion baterií z Česka a další
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Mercedes EQXX ujel běžnou cestovní rychlostí přes 1 000 km
  • Elektromobil Hyundai Ioniq 5 se stal autem roku
  • Toyota bZ4X dostala českou cenu a elektrárna v Prunéřově by se mohla proměnit v gigafactory

Vítejte u dalšího dílu fNews, ve kterém každý týden shrnujeme nejzajímavější novinky z elektromobility. Tentokrát se podíváme na elektromobil s reálným dojezdem 1 000 kilometrů v běžném provozu, světové auto roku 2022, českou cenu Toyoty bZ4X nebo továrnu na baterie místo elektrárny v Prunéřově.

fNews #170 – Elektromobil s reálným dojezdem přes 1 000 km, milion baterií z Česka a další novinky

Podcast v audio formě

Začneme u Mercedesu, kterému při představení studie EQXX mnozí nevěřili, že má v útrobách skutečně techniku s udávanými parametry, tedy reálnou spotřebou pod 10 kWh/100 kilometrů a dojezdem přes 1 000 kilometrů. Automobilka s trojcípou hvězdou ale chtěla ukázat, že je opravdu špičkou v efektivitě elektromobilů a udělala reálný test. Mercedes EQXX skutečně ujel přes 1 000 kilometrů běžnou cestovní rychlostí, přičemž po německé dálnici dosahoval i rychlosti 140 kilometrů za hodinu. A v cíli mu zbyla ještě solidní rezerva.

Od Mercedesu se přesuneme k automobilce s písmenem H v oválu, která ostatně prvním elektrickým Ioniqem hon za efektivitou elektromobilů odstartovala. Právě nejnovější přírůstek do rodiny Ioniq, konkrétně crossover Hyundai Ioniq 5, získal prestižní titul Světové auto roku 2022. Vůz přinesl do své cenové kategorie revoluci v podobě 800V architektury s ultrarychlým nabíjením a zaujal originálním designem i efektivním využitím prostoru díky elektrické platformě.

Z Koreje se vrátíme na český trh. Českou cenu totiž dostala první plně elektrická Toyota, která nese označení bZ4X. Jde o crossover na nové elektrické platformě, která je společná se Subaru Solterra. Toyota v Česku s cenou začíná těsně nad hranicí 1,2 milionu korun a na rozdíl od některých konkurentů má ve výbavě třeba i tepelné čerpadlo. To se v chladnějších měsících u elektromobilu opravdu hodí.

Zakončíme na severu Čech v uhelné elektrárně Prunéřov. Ta by se podle představitelů společnosti ČEZ, zástupců Ústeckého kraje i vlády mohla v budoucnu proměnit v gigafactory, tedy továrnu na baterie do elektromobilů. Lithiem by byla zásobována z ložisek na Cínovci a kapacitu by mohla mít 20 až 55 Gwh ročně.


Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze