Stánek Mercedesu byl symbolicky hlavní hvězdou letošního autosalonu IAA, který jinak byl v mnoha ohledech jen stínem někdejší slávy frankfurtských podzimních přehlídek. Nejstarší automobilka světa disponuje obřím vývojovým i výrobním potenciálem, a tak se pustila do elektrické ofenzivy se silou, kterou jí může evropská konkurence jen závidět. Ačkoliv jsme se stále nedočkali 800V architektury, a přinejmenším rychlostí nabíjení tak musí ve stuttgartském derby nechávat Mercedes prvenství týmu ze Sindelfingenu, bylo rozhodně nač koukat. A došlo i na modely, určené pro všední život, což u prémiové konkurence zdaleka nebylo samozřejmostí.
Elektrická ofenziva Mercedesu: Prohlídka stánku v Mnichově
Na výpravném stánku, plném projekcí, artefaktů i vyhlídkových míst, nechyběl ani švédský šéf Daimleru Ola Källenius. Ten ovšem mluvil o elektromobilitě výrazně smířlivěji než při nedávném expozé, v němž se bil za udržení spalovacích motorů ve výrobě. Není divu, elektrický vlak už zastavit nejde a obchodní zájmy jsou vždy až na prvním místě.
Mercedes-Benz EQE
Nejdůležitější karta daimlerovského pokeru by měla v ideálním případě přinášet nové zákazníky, kterým nevyhovuje klasická třída E. A zároveň pomalu začít kanibalizovat právě spalovací „éčko“. Nové EQE je hodně jiné, ale zároveň konvenčnější než totálně odvázané EQS. Přinejmenším je to sedan a jeho křivky se přeci jen trochu víc hlásí k tradicím.
Mercedes-Benz EQG Concept
Jednoznačný technologický vrchol celé expozice. Třída G, kterou se nechává vozit i Kim Čong-un, je legenda natolik nedotknutelná, že elektrická verze prakticky plně zachovala její nadčasově antiaerodynamické tvary i odolnou rámovou konstrukci s tuhou zadní nápravou. Jenže uvnitř je všechno jinak. Každou skulinku žebřinového rámu vyplnily baterie a místo hodinářské mechaniky elektromotor pro každé kolo zvlášť. Toto auto bude bomba.
Mercedes-Benz EQT Concept
Resuscitaci MPV střední třídy musel přinést až elektromobil. Samotný Mercedes se s dostupným Vaneem docela spálil, takže se do ní dosud nehrnul. Téměř pětimetrový, sedmimístný minibus sice nenabízí taková variabilní kouzla jako poslední generace konkurenčních spalovacích MPV, ovšem chválu mu vzdejme už za jeho samotnou existenci i za konzervativně střižený interiér. Vypadá to na prodejní trhák, i když vše samozřejmě záleží na ceně.
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+
Výkony, které zdobí ty nejostřejší benzinové supersporty, jsou mezi elektromobily dosahovány s ležérní samozřejmostí. To je i případ nové vrcholné verze EQS, která v silnějším ze dvou setupů nabídne 761 koní. Aniž by přestala být především pohodlným kočárem na dlouhé cesty, případně na důležitá obchodní jednání. Vzhledem k nízkému číslu v označení se zřejmě pořád ještě nejedná o definitivní vrchol nabídky.
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Nový vrchol aktuální výrobní řady si ke svým 843 koním pomohl elektrickou asistencí. Kdo si pořád ještě myslí, že plug-in hybridy se v této společnosti nenosí, měl by rychle přehodnotit názor. Boj o flotilové emise jich naopak na svět přivede více a více. Už se těšíte na hybridní zrychlení 0–100 km/h za 2,5 s?
Mercedes-Maybach EQS Concept
Takhle nějak by asi vypadala Miss Moskva nebo Peking, kdyby ji volili automobiloví fanoušci z Východu. Pro Evropany esence čirého nevkusu, pro zbytek světa možná to nejkrásnější auto, jaké kdy viděli. Každopádně výrazné SUV s legendární značkou nenechá nikoho chladným. Wilhelm Maybach by se asi hodně divil, kdyby žil. To, že má být oslava stého výročí automobilů této značky?
Smart Concept #1
Značka Smart to nikdy neměla ekonomicky jednoduché. Proto chce začít zcela znovu a lépe. Chystá úplně nové modely, které se k předchůdcům nehlásí ani designově. Daimleru s tím tentokrát pomůže místo Renaultu čínská firma Geely. A ta se pochlubila konceptem prvního vozu z nové rodiny, který se prý hodně podobá sérii.