Eco rally mikrobusem? New Energies Rallye Železné hory jsme jeli Volkswagenem ID. Buzz

2
Eco rally mikrobusem? New Energies Rallye Železné hory jsme jeli Volkswagenem ID. Buzz
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Poslední soutěž MČR jsme jeli elektrickým mikrobusem Volkswagen ID. Buzz
  • Spolu s ostatními posádkami jsme bojovali se sněhem a ledem na silnici
  • Měli jsme druhou nejlepší spotřebu, ale penalizace nás posunula mimo stupně vítězů

Letošní sezóna Mistrovství ČR v Eco Rally obsahovala 6 soutěží, přičemž prvních pět jsme odjeli čtyřmi různými auty. Pouze dvě soutěže, konkrétně Eco Rally Morava a Bohemia Eco Energy Regularity, jsme jeli stejným autem. Tím byl dlouhodobě testovaný Citroën ë-Berlingo, se kterým jsme následně absolvovali i expedici Trondheim městským elektromobilem. Na poslední soutěž jsme tedy hledali zase jiné auto abychom tuto testovací sezónu dokončili ve stejném duchu. Volba padla na Volkswagen ID. Buzz, tedy největší auto, s jakým jsme kdy eco rally jeli. Složení posádky pak bylo tradiční, Marek Tomíšek – Miroslav Tomíšek.

New Energies Rallye Železné hory se jela v zimních podmínkách

Vzhledem k tomu, že šlo zároveň o nejpozdější soutěž z dosud odjetých závěrečných soutěží šampionátu, navíc trasa vede vyššími nadmořskými výškami, byl předpoklad, že by mohly panovat opravdu zimní podmínky. Proto měli pořadatelé připraveny dvě verze rychlostních průměrů. Normální a snížené pro případ zhoršených povětrnostních podmínek. To jsme dosud znali jen z vyprávění Michala Žďárského a Jakuba Nábělka, nyní již dvojnásobných světových šampionů, kteří toto zažili na některých zahraničních soutěžích. Už na startu v Hradci Králové jsme si říkali, že na snížené průměry nejspíše dojde.

Máme za sebou administrativní i technickou přejímku, rozpravu pro posádky a náš Volkswagen ID. Buzz je plně nabitý, díky tomu, že start je u rychlonabíjecího hubu společnosti ČEZ, generálního partnera šampionátu. Když se blíží čas našeho startu, pouštíme si v autě topení, abychom ho trochu vytopili, protože během soutěže topit nehodláme. Naším hlavním cílem je totiž hodnocení spotřeby. Poletuje sníh a my tedy předpokládáme, že na startu dostaneme informaci o tom, že se jede podle snížených průměrů. K našemu překvapení se ale dozvídáme, že se jede podle normálních průměrů. Pořadatelé zaznamenávají stav baterie 99 %, protože topení před startem nějakou energii vybilo, a my vyrážíme na trasu. Jelikož je po 17. hodině, je tma už na startu a jedná se tedy v podstatě o noční etapu.

Zpočátku se nám jede dobře, sněžení není nijak husté, LED Matrix IQ. Light světlomety fungují dobře a Míra už má s navigováním v noci, které je náročnější, spoustu zkušeností. Pak ale přichází opravdu husté sněžení, na silnici se začíná držet sníh, a my si říkáme, že se přece jen asi mělo jet podle nižších průměrů. Ale pořadatelé rozhodli tak, jak rozhodli, takže se s tím musíme poprat. Do první časové kontroly, která je v Heřmanově Městci, přijíždíme na minutu přesně, ale máme problém. Míra nemůže najít jízdní výkaz. Několik minut hledáme, ale nic. Míra říká, že si jízdní výkaz dával do přihrádky před sebou a že neotevíral dveře, takže pokud vypadl, musí být pod sedačkou. Shýbá se dolů, ale ani tam jízdní výkaz není. Když se ale zvedá a kouká na zmíněnou přihrádku zespoda, najedou zvolá „MÁM HO“. Růžek se totiž zalezl do nějaké spáry a karta se „přilepila“ na horní stěnu přihrádky, takže shora nebyla vidět. Rychle tedy popojíždíme těch pár metrů k časové kontrole, předáváme jízdní výkaz, ale už máme 4 minuty zpoždění. To znamená 800 trestných bodů do pravidelnosti a 8 % penalizace do spotřeby.

Druhá část etapy, která následuje po rychlém občerstvení, už je v pohodě. Husté sněžení již ustalo a jediným problémem je tma a nějaké ty navigační „špeky“, které tma ještě umocňuje. Míra je ale zvládá skvěle a mně se daří držet relativně nízkou spotřebu (vzhledem k podmínkám), takže do cíle druhé sekce a celkově první etapy, který je v hotelu Golf & Spa Kunětická hora, dojíždíme spokojeni. Jen nás mrzí ta penalizace za „pozdní příjezd“, ale jsme rozhodnuti zabojovat o hezký výsledek penalizaci navzdory.

Před startem druhé etapy jsme rádi, že se udržíme na nohou

Druhý den jsme rádi, že se nám podařilo dojít z hotelu na uzavřené parkoviště, aniž bychom na náledí upadli. Takže pořadatelé samozřejmě stanovují snížené průměry, které odpovídají podmínkám. Bez problémů tedy dojíždíme do cíle třetí sekce. Po obědě už náledí není, sluneční paprsky povrch silnic zahřály, takže pořadatelé znovu stanovují normální průměry. Jenže když přijíždíme do vyšších poloh, okolo 600 metrů nad mořem, leží na silnici sníh. Místy jsou tam skvrny, kde je vidět asfalt, ale v nejvyšších polohách (a také největších zatáčkách) leží souvislá vrstva sněhu. A zde se projevuje největší nevýhoda našeho auta. S kompaktem, který je o tunu lehčí, to je v zasněžených serpentinách rozhodně jednodušší, než s 2,5tunovým mikrobusem, který má délku přes 4,7 metru a rozvor bezmála 3 metry.

Výhodou je ale pohon zadních kol, který mám na kluzkém povrchu mnohem raději než předokolku. Některé zatáčky tedy jedeme bokem, což ale s takto velkým a těžkým autem není jednoduché, takže v pravidelnosti ztrácíme a jak se to na rovinkách snažíme dohnat, ztrácíme i ve spotřebě. Přesto dojíždíme do cíle, opět na Kunětické Hoře, se spotřebou 18,7 kWh/100 km podle palubního počítače, což vzhledem k normované spotřebě 21,7 kWh/100 km dle WLTP a zimním podmínkám považujeme za hezký výsledek, byť na Eco Rally Praha (kde jsme se synem Šimonem hodnocení spotřeby vyhráli) jsme s Volkswagenem ID. Buzz Cargo měli spotřebu 16,1 kWh/100 km. Tam byly ale nižší předepsané průměry a celkově o poznání příznivější podmínky.

Mnohem důležitější je ale to, kolik procent baterie jsme spotřebovali. Z toho a využitelné kapacity baterie se totiž posádkám počítá spotřebovaná energie. My jsme na celkových 434 km spotřebovali celkem 101 % baterie. V první etapě 50 %, ve druhé 51 %. To znamená, že jsme dosáhli 83,73 % z normované spotřeby, tedy tzv. „performance index“ byl 0,8373. To by stačilo na druhé místo v hodnocení spotřeby, ale penalizace nás odsunula na šesté místo. V celkovém hodnocení se body z pravidelnosti, které máme navýšené o 800 bodů, násobí performance indexem, jenž máme po penalizaci 0,9043. Kvůli penalizaci jsme tedy na celkovém 15. místě, zatímco bez ní by to bylo na 13. místo.

V pravidelnosti na New Energies Rallye Železné hory vyhráli Belgičané

Pořadí v pravidelnosti ovládla belgická posádka Bernard Heine – Valérie Piette s vozem Volkswagen ID.7 Tourer GTX, která díky řidičským schopnostem a pohonu všech kol excelovala zejména v poslední sekci na sněhu. Druzí byli manželé Žďárští, protože světového šampiona tentokrát navigovala jeho manželka Kristýna, s vozem Hyundai Kona Electric. Třetí místo v pravidelnosti obsadila posádka Kryštof Hájek – Jakub Motlík s vozem Peugeot e-2008.

Trojice nejlepších posádek v hodnocení pravidelnosti

Hodnocení spotřeby vyhrála posádka Jan Sommer – Karel Punčoch s vozem Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric, kteří dosáhli performance indexu 0,8170. Druzí byli manželé Žďárští a třetí místo obsadila posádka Tomáš Plesník – David Dočekal také s vozem Hyundai Kona Electric.

Posádky na prvních třech místech v hodnocení spotřeby

V celkovém pořadí si pouze prohodily pozice z pravidelnosti první dvě posádky. Manželé Žďárští měli mnohem lepší posádku než belgická posádka, takže vynásobení trestných bodů z pravidelnosti performance indexem je posunulo na první místo. Druhá byla posádka Heine – Piette a třetí Hájek – Motlík. Pořadí značek pak vyhrála značka Hyundai před Volkswagenem a Peugeotem.

To tedy byla poslední soutěž letošního Mistrovství ČR v Eco Rally a my sezónu hodnotíme jako povedenou. Organizačně se podařily všechny soutěže, byť vysoko nastavené laťky Czech New Energies Rallye, jenž je zároveň součástí světového šampionátu, dosáhla pouze právě poslední soutěž, která ji v počtu účastníků i předčila. My jsme i přes střídání různých aut skončili na 3. místě v poháru spotřeby, ale výsledkům šampionátu věnujeme ještě samostatný článek. Teď už se těšíme na příští sezónu, kterou pojedeme celou jedním vozem, kterým bude Kia EV3. Tímto vozem jsme zatím eco rally nejeli, takže jsme sami zvědavi na premiéru, která se uskuteční v polovině března v Českém Krumlově.


Technické parametry Volkswagen ID. Buzz Pro

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 21,7 kWh / 100 km, dojezd: 423 km
Cena od1 149 000 Kč
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Hezky, Železné hory! Super. Mně se tam moc libí. A není tam zase tolik turistů obvykle. :-)

Přeji další pěkné zážitky s EV.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze