Do boje o nejaerodynamičtější elektromobil se hlásí Číňané, překonají Němce?

Do boje o nejaerodynamičtější elektromobil se hlásí Číňané, překonají Němce?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Prozatím nejaerodynamičtějším sériovým elektromobilem na světě je Mercedes-Benz EQS
  • Překonat jej chce Yangwang U6, za nímž stojí čínský BYD

Jak upozorňuje insideevs.com, boj o nejaerodynamičtější sériový elektromobil na světě se rozhořívá. Zatím sice vede Mercedes-Benz EQS se součinitelem odporu vzduchu 0,20 (s nímž se nám mimochodem podařilo na nabití ujet přes 850 km), ale čínská firma BYD chce se svým novým luxusním elektromobilem německý sedan překonat. To se mimochodem na chvíli podařilo elektromobilu Lightyear 0 (0,175), ovšem nizozemská firma se brzy dostala do insolvence až nakonec letos ohlásila bankrot, takže ani nezvládla zákazníkům dodat slíbené vozy.


Nyní na výroční konferenci Automotive Aerodynamics Committee of China společnost BYD potvrdila model Yangwang U6, který má mít podle carnewschina.com součinitel odporu vzduchu pouhých 0,195, což je lepší hodnota než u vozů, jako je právě Mercedes-Benz EQS (0,20), Lucid Air (0,21), Porsche Taycan (0,22), Nio ET7 (0,280) či Tesla Model S Plaid (0,280). Pro srovnání, Škoda Enyaq iV dosahuje hodnoty 0,257, kterou se u verze Coupé podařilo vylepšit na 0,234.

YangWang U6 má přitom rekordní aerodynamiky dosáhnout i díky nasazení výsuvných klik dveří nebo kamer místo bočních zpětných zrcátek.

Co je součinitel odporu vzduchu?

Součinitel odporu vzduchu je ve zkratce ukazatelem toho, jak moc aerodynamické je obtékání vozidla vzduchem. Nižší součinitel odporu vzduchu znamená menší odpor, takže vůz dokáže v praxi ujet na nabití při jinak stejných parametrech delší vzdálenost.

Jak by mělo vypadat ideální auto z pohledu aerodynamiky?

K tomu se již dříve vyjádřili odborníci na celkovou aerodynamiku vozů Zdeněk Sloupenský a Jiří Novák, kteří pracují pro mladoboleslavskou Škodu Auto. „Asi jako kapka, která teče po skle dolů jako po hladké vozovce. Anebo jako pětimístný bob pro ledovou dráhu,“. Také ale dodávají, že s aerodynamikou úzce souvisí nejen přesné výpočty a simulace, ale také experimenty.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze