Hyundai uvádí technologii „Active Air Skirt“. Pomůže to hlavně vyššímu dojezdu

1
Hyundai uvádí technologii „Active Air Skirt“. Pomůže to hlavně vyššímu dojezdu
Fotografie: Hyundai
  • Systém AAS je namontován v oblasti mezi předním nárazníkem a předními koly vozidla
  • AAS je funkční také při rychlostech přes 200 km/h
  • Aerodynamický odpor vzduchu se může snížit až o 2,8 %

Společnosti Hyundai a Kia představily technologii aktivních aerodynamických prvků AAS (Active Air Skirt) snižující aerodynamický odpor vzduchu vznikající při rychlé jízdě, efektivně prodlužující dojezd a zvyšující jízdní stabilitu elektromobilů. AAS je technologie, která usměrňuje proudění vzduchu v oblasti spodní části nárazníku a účinně minimalizuje turbulence vznikající v okolí kol vozidla. Systém je variabilně aktivován v závislosti na rychlosti jízdy. V éře elektromobilů panuje ohledně dosažení co nejdelšího dojezdu na jedno nabití nelítostná konkurence. Dramaticky proto vzrůstá význam aerodynamiky automobilu. Aerodynamické vlastnosti navíc značně ovlivňují nejen jízdní dynamiku a dojezd, ale také jízdní stabilitu a aerodynamickou hlučnost. Výrobci automobilů vyvíjejí z těchto důvodů různá opatření pro snižování součinitele aerodynamického odporu vzduchu, který charakterizuje sílu, s níž vzduch působí proti směru pohybu vozidla.

Systém AAS je namontován v oblasti mezi předním nárazníkem a předními koly vozidla a během pomalejšího provozu je skrytý. Při překročení rychlosti jízdy 80 km/h, kdy aerodynamický odpor vzduchu začíná převyšovat odpor valivý, se speciální prvky systému AAS vysunou. Zpět do výchozí polohy se vrací při poklesu rychlosti pod 70 km/h. Důvodem, proč se systém vysouvá a zasouvá při rozdílných rychlostech, je snaha zabránit častým změnám polohy příslušných aerodynamických prvků v tomto specifickém rozsahu rychlostí. Důvod, proč AAS zakrývá pouze přední část pneumatik, a nikoli celou šířku této části přídě, spočívá v charakteristických vlastnostech platformy E-GMP pro elektromobily koncernu Hyundai Motor Group. Vzhledem k ploché podlaze platformy bylo dosaženo efektivnějšího zlepšení aerodynamických vlastností pouhým zakrytím pneumatik. Tento aerodynamický prvek současně také zvyšuje přítlak vozu, čímž zlepšuje jeho trakci a zvyšuje stabilitu ve vysokých rychlostech.

AAS je funkční také při rychlostech jízdy přesahujících 200 km/h, a to díky použití pryžového materiálu na jeho spodní části. Tím se snižuje riziko poškození výsuvných prvků rozstřikovanou vodou a vnějšími předměty při jízdě ve vysokých rychlostech a zajišťuje také větší odolnost systému. Společnosti Hyundai Motor Group oznámila, že po montáži systému AAS do modelu GenesisGV60 naměřila o 0,008 nižší hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu. Aerodynamický odpor vzduchu se tak snížil o 2,8 procenta. Na základě tohoto zlepšení lze očekávat prodloužení dojezdu o 6 km. Společnosti Hyundai Motor a Kia požádaly v Jižní Koreji a USA o poskytnutí patentové ochrany pro tento systém a jeho součásti.

Po další sérii testů odolnosti a provozních vlastností bude rozhodnuto o případném zařazení systému AAS do sériové výroby. „U této technologie očekáváme, že bude mít větší vliv u modelů kategorie SUV, u nichž je náročnější zlepšovat aerodynamické vlastnosti,“ řekl Sun Hyung Cho, viceprezident a vedoucí oddělení vývoje karoserií ve společnosti Hyundai Motor Group. „Prostřednictvím optimalizace aerodynamiky budeme i nadále usilovat o zlepšování jízdních vlastností a stability elektricky poháněných vozidel.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Myslím si, že to bude jeden z těch patentů, který nakonec brzy zapadne do šupliku nebo bude realizovaný třeba ve vyšší třídě, aby to působilo luxusně a dokonale dotažené.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze