Jakým způsobem vzduch elektromobilům pomáhá i škodí?

1
Jakým způsobem vzduch elektromobilům pomáhá i škodí?
Fotografie: Škoda Auto
  • Snížení odporu vzduchu pomohlo prodloužit dojezd o 12 km
  • Rozdíl odporu mezi základním modelem Enyaq a verzí coupé je 0,023 cx

Zdeněk Sloupenský a Jiří Novák jsou odborníci na celkovou aerodynamiku vozů mladoboleslavské automobilky Škoda Auto a nedávno se rozpovídali na blogu automobilky v sekci kariéra o vztahu vlivu větru na karosérii i spotřebu Škody Enyaq iV Coupé.

Pro aerodynamiku aut je nyní velice důležitý součinitel jízdního odporu vzduchu označovaný zkratkou cx. Tento součinitel totiž musí být co nejmenší, aby dokázal prodloužit dojezd elektromobilu. Pro základní Enyaq je uvedena hodnota 0,257 cx, ale verze Coupé díky práci odborníků snížila toto číslo na 0,234. Ano, říkáte si, je to málo. Ovšem zdání obrovsky klame. To potvrzuje Zdeněk Slupenský. „Kdybych měl tu změnu popsat zcela laicky: rozdíl je ohromný! V případě kupé mluvíme o jiné kategorii vozu. Simulace ukázaly, že by se díky úpravám měl dojezd vozu zvýšit o 12 kilometrů při WLTP režimu a až o dvojnásobek při jízdě na dálnici. Ještě však čekáme na potvrzení z výsledků jízdních zkoušek.

Jak se povedlo koeficient snížit a zvýšit dojezd auta?

„Změnili jsme tvar pátých dveří a upravili hranu v oblasti spojleru, kde se vzduch odtrhává a začíná tvořit úplav,“ vysvětluje aerodynamik Jiří Novák. Na zádi je zásadní také úhel difuzoru. „Na podvozky jsme použili specifický kryt, který je hladký a má vhodný úhel stoupání. Taky jsme jinak tvarovali svislé odtrhové hrany u nárazníku. V rohu nárazníku jsme použili vertikální otvory, které odebírají vzduch s energetickým potenciálem. Pomáhají nám vytvářet vzduchovou clonu, která zakryje rotující kolo, aby co nejméně ovlivňovalo proud vzduchu okolo vozu,“ hodnotí další změny expert Jiří Novák.

Jak by mělo vypadat ideální auto z pohledu aerodynamiky?

„Asi jako kapka, která teče po skle dolů jako po hladké vozovce,“ směje se Jiří Novák. „Anebo jako pětimístný bob pro ledovou dráhu,“ doplňuje pobaveně Zdeněk Sloupenský. Vzápětí dodává, že k aerodynamice patří nejen přesné výpočty a simulace, ale také experimenty.

Škoda Enyaq Coupé iV (2021) 80 iV

Rozměry4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg
Výkon150 kW
Baterie82 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)? km