Desítky nových rychlonabíjecích stanic pro elektromobily začne stavět skupina ČEZ napříč celou Českou republikou. Celkově je v plánu výstavba 42 nových stanic od Rozvadova po Ostravu, Ústí nad Labem a Břeclav. Nebylo by to možné bez dotací z Bruselu. Ty pocházejí z evropského grantu Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF), jehož prostřednictvím Evropská komise podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Celkový rozpočet projektu je nastaven na 2,315 miliardy eur, z čehož 1,968 milionu eur tvoří grant, zbylých 15 procent činí spoluúčast ČEZu. Celý projekt musí být dokončen do prosince roku 2018, nicméně všechny stanice mají být postaveny již příští rok. Některé ČEZ zprovozní dokonce již letos. Mimo tento projekt ČEZ počítá příští rok s výstavbou dalších 30 nabíjecích stanic. Celkem tedy v roce 2017 vyroste až 70 nabíjecích stanic.
>„Rychlé cestování mezi městy si žádá výstavbu zejména rychlodobíjecích stanic schopných obsloužit elektromobily všech značek pomocí nejrozšířenějších standardů dobíjení. Díky evropskému grantu z programu CEF pro oblast dopravy můžeme nyní výrazně urychlit výstavbu tohoto typu stanic. Je pro nás ctí, že Elektromobilita ČEZ je v této oblasti důvěryhodným partnerem Evropské komise a jsme připraveni kvalitně a spolehlivě naplnit deklarované cíle projektu,“ vysvětluje Daniel Beneš, předseda představenstva a generální ředitel ČEZ.
Dodavatel rychlonabíjecích stanic bude česká společnost ABB ČR. Stejné nabíjecí stanice nyní už ČEZ používá a nebudou tedy pro zákazníky novinkou. Jde o nabíjecí stanice, které jsou vybaveny nabíjecími standardy Combo, CHAdeMO a Mennekes. Zajímavostí je, že dle podmínek grantu je nutné vybavení pouze konektory Combo a Mennekes. Vzhledem k počtu prodávaných elektromobilů Nissan Leaf, který používá konkurenční standard CHAdeMo, se však ČEZ rozhodl implementovat i tento standard. Stanice v rámci TEN-T projektu budou budovány zejména u dálnic a dalších hlavních tahů. Nebudou však umístěny na čerpacích stanicích či odpočívkách přímo na dálnici, bude nutno z dálnice vždy sjet a ujet malou vzdálenost k nabíjecí stanici u benzínové pumpy či občerstvení v bezprostřední blízkosti rychlostní komunikace. Stejný režim funguje například nyní na nabíjecí stanici E.On a superchargeru u Vystrkova. Důvod je prostý, ČEZ díky tomu nemusí budovat dvě oddělené nabíjecí stanice pro každý směr dálnice, ale výstavbu koncentruje do jednoho místa snadno dostupného z obou směrů dálnic. V každé lokalitě tak na jednom místě vyrostou 2 rychlonabíjecí stanice, které mohou současně nabít čtyři vozy - dva skrze rychlonabíjení a dva pomaleji skrze standard Mennekes.
Platba probíhá skrz nabíjecí čip ČEZ, který vás měsíčně přijde na 150 Kč bez DPH, paušální poplatek však ČEZ v příštím roce zruší a nahradí platbou za odebranou elektřinu. V plánu je stavět stanice i mimo tento projekt. Ty by měly doplnit nabíjecí infrastrukturu i v oblastech, kde momentálně žádné stanice nejsou. Dočkat by se tak mohla města jako Olomouc či České Budějovice a v plánu je výstavba stanic i u Karlových Varů nebo Písku. Infrastruktura na dálničních tazích z Prahy do Plzně, Hradce Králové či Brna je dnes již obstojně vybudovaná.
V budoucnosti ČEZ upustí od paušálního poplatku za nabíjení. Orientačně by k tomu mohlo dojít v první polovině příštího roku, kdy by se měl spustit i platební systém pro jednorázové zákazníky. Jakou cenovou politikou ČEZ zvolí, však zůstává otázkou. Nepočítá se však s placením skrz hotovost či kreditní kartu, ale nejvíce pravděpodobné se jeví platba skrz mobilní aplikaci. V plánu je například i zpoplatnění parkovacích míst, aby se stání elektromobilů u nabíječek nezneužívalo. V Praze čeká hned několik starších nabíjecích stanic výměna za rychlonabíjecí stanice. V obchodních centrech a parkovištích u obchodních domech ČEZ stále plánuje budovat nabíjecí stanice se standardy Mennekes a 240 voltů, které na těchto místech dávají smysl. V budoucnu budeme moci i vzdáleně zjistit, zda je stanice obsazená, což se bude s rostoucí poptávkou po elektromobilech rozhodně hodit.
Od ledna do října 2016 se v České republice registrovalo 188 nových elektromobilů. V prvním pololetí roku 2016 byly nejprodávanějšími značkami Volkswagen, Nissan, BMW a Tesla Model S.