Bezlithiová baterie je na světě. JAC Motors uvedl první elektromobil s novou chemií

6
Bezlithiová baterie je na světě. JAC Motors uvedl první elektromobil s novou chemií
Fotografie: JAC Motors
  • Souboj o baterii bez drahého lithia vyhrála Čína
  • Sodíková chemie Na-ion se bez něj obejde
  • Tento krok by mohl elektrická auta výrazně zlevnit

Na funkční sodíkové chemii intenzivně pracují všichni velcí výrobci baterií, protože se zdá být opravdovým průlomem. Na rozdíl od Li-ion totiž nehoří, rychleji se nabíjí a pomaleji degraduje. A po uplatnění efektů masové výroby by měla být také levnější, protože sodík je mnohem dostupnější a levnější než kritické lithium. Před vědci a konstruktéry stály dvě největší výzvy; zvýšit energetickou hustotu a vynalézt dostatečně odolný separátor, který by odolal ostrým sodíkovým krystalům (dendritům) a zároveň umožňoval volný prostup elektronů mezi anodou a katodou. Samotný CATL, aktuálně největší výrobce baterií na světě, ohlásil sodíkové baterie až na příští rok, jenže nyní se zdá, že prvenství patří mnohem menšímu soupeři.

Technologická firma HiNa Battery ve spolupráci s fyzikálním ústavem pekingské akademie věd totiž uvedla funkční Na-ion baterii už letos a rovnou jí vybavila městský elektromobil s poetickým názvem Hua Xianzi (v překladu to znamená květinová víla) od automobilky JAC Motors. Ten se rovněž představil a i když u čínských zdrojů tradičně nelze přesně určit, zda jde o prototyp/sériový model připravený na spuštění produkce, jde bezesporu o první funkční a prakticky použitelný elektromobil se sodíkovou baterií. Ta má pro zajímavost kapacitu 25 kWh a pětidveřový hatchback by s ní měl ujet až 250 km.

A nakonec to nejzajímavější. Automobilka JAC Motors patří do koncernu JAG (JAC Group) z 50 % vlastněného Volkswagenem. Čili existuje teoretická šance, že by se Volkswagen k této technologii také mohl záhy dostat. Pak by jeho sliby o cenách dvou malých připravovaných elektromobilech ID.1 a ID.2 hned nabyly reálnějších kontur.

Diskuze ke článku
Milos matej
Milos matej
Zdá se ale, že sériove zavádet do výroby to první bude BYD: "The BYD Seagull hatch is reported to launch in China in the second quarter (April to June inclusive) of 2023, starting from ¥60,000 yuan (A$12,500) with the sodium-ion battery providing up to 300km of range. This is likely on the generous China Light-Duty Vehicle Test Cycle (CLTC)"
Ing.Václav Hellebrand
Ing.Václav Hellebrand
Čína je jednoznačně vítěz 21. století. Může se nám to nelíbit, ale nic s tím neuděláme.
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Teď se uvidí, jak ta politika zamává s přenosem technologií. My jim určitě technologii určitě neukradneme, ale jestli dovolí její přenos do Evropy, to se uvidí.
Vít Ožana
Vít Ožana
Bez lithia neznamená levnější, sodikova technologie se musí zaplatit...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze