Automobilový sektor vidí budoucnost ve vodíku, plnicích stanic je 432

7
Automobilový sektor vidí budoucnost ve vodíku, plnicích stanic je 432
Fotografie: toyota.com
  • První vodíkovou stanici v České republice postaví Unipetrol
  • Momentálně v Evropě funguje 177 plnicích vodíkových stanic

Automobiloví výrobci se stále více zaměřují na vodík jako na palivo budoucnosti. Nutnost je ale vybudování potřebné infrastruktury. V současnosti je na světě jen 432 plnicích stanic, z toho 330 veřejných.

V Česku by měl první stanici vybudovat Unipetrol v rámci své sítě Benzina. Celkově má Unipetrol v přípravě tři stanice v Praze, Litvínově a Brně, další se zřejmě příští rok otevře v Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí, a plnicí stanice má vzniknout i v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu.

V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech stávajících čerpacích stanicích. Projekty jsou nyní ve stádiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů,“ říká mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.

V Evropě vede Německo

V Evropě v současné době funguje 177 plnicích vodíkových stanic. Z toho v Německu je jich nyní 87 a dalších 43 bude fungovat do roku 2021. Francie je s 26 stanicemi číslem dvě na starém kontinentu. Plánuje se dalších 34 stanic. Francouzi se ovšem zaměřují na tankování autobusů a flotil dodávkových vozů, méně už na veřejně přístupné vodíkové čerpací stanice. Ve Švýcarsku působí čtyři stanice a dalších šest se plánuje. V Polsku vznikne první stanice v příštím roce.

Ambiciózní Korea

V Asii funguje 178 vodíkových stanic, z toho 114 v Japonsku a 33 v Koreji. 27 stanic je v Číně, ovšem využívají se takřka výhradně k tankování vodíkem napájených autobusů nebo nákladních vozů. Nejambicióznější plány výstavby má v Asii Korea, kde by mělo vzniknout zhruba 40 nových stanic.

Většina ze 74 vodíkových čerpacích stanic v Severní Americe se nachází v Kalifornii (48). V roce 2019 zde byly spuštěny čtyři nové a v současnosti se připravuje zahájení provozu dalších 21. K zemím, kde lze natankovat vodík, přibyly Malajsie a Saudská Arábie.

Japonci nedávno představili novou generaci vodíkem poháněného modelu Mirai. Ten by se mohl v několika exemplářích dostat i do Česka. Toyota Mirai je prvním sériovým vozem na vodík. Představila se v roce 2014. Mirai je poháněn pouze vodíkem, který se v palivovém článku proměňuje na elektrickou energii pohánějící. S plnou nádrží paliva ujede až 500 km, přičemž tankování zabere necelé tři minuty. V České republice by v roce 2030 mohlo podle odhadu ministerstva průmyslu a obchodu jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články.

Skupina firem podpoří poptávku po vodíku

Toyota je jednou z deseti zakládajících firem skupiny pro zkoumání využití vodíku v japonském regionu. Jejím cílem je podpořit poptávku po vodíku a vybudovat dodavatelský řetězec pro stabilní využívání vodíku v regionu. První aktivity skupiny v Japonsku budou zahrnovat mezioborové studie napříč odvětvími, včetně energetiky (ropný a plynárenský průmysl, elektroenergetika), petrochemického průmyslu, automobilového průmyslu a finančnictví. Skupina chce docílit celospolečenské implementace v polovině 20. let a následně uskutečňovat strategický plán roční produkce až 300 000 tun vodíkového paliva kolem roku 2030.

Diskuze ke článku
SVN
To by mne zajímalo, kdo za neustálým prosazováním vodíku skutečně stojí. Vodík není ani snadno dostupný, ani levný, ani bezpečný, ani snadno vyrobitelný, k jeho výrobě, vyčištění, stlačení, schlazení, přečerpávání a následnému udržování v kapalném stavu je potřeba obrovské množství elektrické energie, kterou lze rovnou nabít z jakékoliv zásuvky do baterie před elektromotorem automobilu.
CarlosEV
mě by zajímalo kteří automobilový výrobci se čím dál víc zaměřují na vodík

VW Diess řekl že na alternativní pohony kašlou, to samé zaznělo od BMW ...
fantastic plastic
Tak zdrojem je "Tisková zpráva" předpokládám že Unipetrolu.
Vodík je palivo blízké budoucnosti posledních 30 let.
Dřív sloužil jako výmluva proč nedělat čistý elektromobil.("Protože do pěti let budeme stejně jezdit na vodik.") ale teď už jde o to jak zajistit přímy pro fosilní průmysl v budoucnosti.
Zároveň auto na vodík bude mít mnohem náročnější servis oproti eletromobilu. Vzduchový filtr se musí často měnit, palivový článek má omezenou životnost, a nádrž na vodík se musí kontrolovat a případně měnit. Takže na tom vydělá i automobilový sektor.
Rob
Že neznáte, neznamená že není a neexistuje. Ale aspoň Hyundai byste znát mohli... Snad. A že se všichni vrhli na baterky? :-D Dostál někdo z nich na výběr když nedostali čas až bede dostatečná infrastruktura vodíku ale limity musí splnit hned :-D. Počítám že by jste to s nožem pod krkem (drakonické pokuty) řešil naprosto stejně. Ano, je i druhá možnost vedle baterek - zavřít krám :-(

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze