Audi urbansphere. Město plné kruhů a koulí

1
Audi urbansphere. Město plné kruhů a koulí
Fotografie: Audi
  • Půl roku po superluxusním pojízdném obýváku Audi grandsphere se představuje další „kulová“ vize
  • Studie Audi urbansphere vznikla pro Čínu, avšak prý se hodí i do přeplněných megapolí v jiných zemích

Aktuálně se odhalil poslední z trojice elektrických konceptů z rodiny „sphere“ naznačujících nový designový sloh i filozofii pro značku Audi. V srpnu 2021 se představil pozoruhodný roadster s proměnnou délkou Audi skysphere, v říjnu pak highendové Audi grandsphere a nyní došlo na pomyslný vrchol. Podobu třetího konceptu jsme dosud neznali a nutno říct, že překvapila. Ať už svými relativně konvenčními vnějšími tvary, tedy ve srovnání s předchozí dvojicí, tak vnějšími rozměry. Délka přes 5,5 metru totiž znamená, že urbansphere překonává i takové šajby jako Rolls-Royce Ghost, Mercedes-Maybach S či Bentley Flying Spur. Dokonce i prodloužený Range Rover LWB je proti němu drobkem. A to se prosím jedná o vůz do města, nikoliv pouze názvem.

Ve skutečnosti se jedná o pojízdnou laboratoř na ověřování pokroků výzkumu autonomního řízení 4. úrovně, které chce Audi již ve druhé polovině aktuální dekády nabídnout komerčně. Takže musí vývoj maximálně urychlit. Jenže proč ji nepojmout stylově? Tak se tedy rozhodlo, že se tentokrát navrhne vůz zevnitř ven a cestujícím se poskytne maximální komfort bez jakýchkoliv kompromisů. A na to se navlékla myšlenka, že lidem v zoufale přelidněných čínských velkoměstech se tak poskytne vzácná možnost být aspoň na chvíli v soukromí. Pochopitelně, že nikoliv těm chudým. Proto dala hlavy dohromady značková designérská studia v Ingolstadtu a Pekingu a rozhodla se maximálně usnadnit život úspěšnému čínskému manažerovi. A potažmo nejen jemu, samozřejmě.

Proporce připomínají obří SUV, ve skutečnosti jde ale o těžko zařaditelnou kategorii mířící zcela mimo zavedenou nomenklaturu

Vytvořila tedy mobilní prostor primárně určený k relaxaci či maximálnímu usnadnění práce, bude-li to nutné. Celé to má jezdit z bodu A do bodu B, ovšem až jako sekundární úkol. Tím hlavním je, aby se na palubě čtyři dospělí cítili tak dobře, jak jen to ve skleněné skořápce uprostřed smogem zalitých čínských mrakodrapů jde. Uvnitř mají svůj soukromý prostor dobře oddělený od okolního světa. A v něm čtyři otočná, ultimátně pohodlná křesla otočitelná buď tradičně, nebo, po přepnutí do režimu autonomní jízdy, do konferenčního uspořádání. Díky rozvoru 3,4 m (to je, pro srovnání, mnohem více, než nabízí například Volkswagen Multivan) k tomu mají uvažovaní pasažéři místa dost. A každý z nich se může nezávisle na ostatních bavit, pracovat, odpočívat, nebo si prostě jen užívat vzácné soukromí.

Prostředků k tomu mají dostatek; každé sedadlo lze například výsuvnou clonkou opticky oddělit, případně s pomocí vlastních reproduktorů vytvořit akustické separé. Také lze mezi přední a zadní sedadla sklopit velký transparentní displej a s jeho pomocí třeba pořádat videokonference a sledovat filmy. Případně lze speciálně zadní sedadla sklopit téměř do vodorovné polohy a zvednout lýtkové opěrky. Sedadla se zároveň při nastupování/vystupování natočí směrem ven a tento proces maximálně usnadní.

Interiér sice ještě nese typické znaky automobilových salonů, avšak spíše ze setrvačnosti. Jeho hlavním úkolem je totiž dělat lidem na palubě dobře

A řízení? To lze svěřit automobilu a nepotřebné ovládací a kontrolní prvky, beztak minimalizované, nechat zmizet v modulu, který bychom u konvenčního automobilu nejspíš nazvali palubní deskou. A během pilotované jízdy se jí skutečně stává; plocha, která dosud vypadala jako homogenní dřevo, se jediným dotykem promění ve velké displeje. Ty však neslouží jen pro jízdní údaje, jejich hlavními posláním je i zde bavit klienty (slovo cestující zde nějak postrádá význam), tentokrát v první řadě.

Rovněž exteriér se naučil nové kousky pro novou dobu. Podstatně například rozšířil možnosti vizuální komunikace s okolím, když na oba konce umístil velké plochy se svítícími segmenty, které dokáží měnit barvy. A kromě tradičních ukazatelů směru, brzdových a obrysových světel došlo i na další signály. Například varování před nebezpečím (velké červené kříže) a upozornění na zrychlení (modrá plocha). Třešničkou na čínském dortu je pak červený světelný koberec promítaný přímo na vozovku. Bez půvabu není ani virtuální obočí ze svítících LED-segmentů na přídi vyjadřující náladu cestujících.

Rozšířená komunikace s okolním světem vypadá jako skvělý nápad. Otázkou bude, jestli se po masovém rozšíření neutopí v davu pestrobarevně poblikávajících aut

Technika vychází z nové prémiové platformy PPE, kterou dostane i budoucí A6 e-tron. Takže v té troše zveřejněných specifikací nacházíme 800V architekturu s dobíjením až 270 kW a baterii se 120 kWh. Ta by měla podle WLTP stačit až na 750 km dojezdu a z 10 na 80 % SoC se dobít za méně než 25 minut. U každé nápravy nacházíme jeden elektromotor, systémový výkon 400 koní a 690 Nm, s možností vypnout přední elektromotor, pokud není potřeba. Čili žádný supersport, ale hbitý pohyb nebude problémem. Technicky by tedy nebyl problém podobný stroj dovést do výroby, uvidíme, zda se jej dočkáme.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Proč jen pro Čínu? Já bych tím klidně nahradil e-trona, konečně něco s charakterem který se mi líbí 😊

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze