Jako druhý ze tří elektrických konceptů Audi se představil luxusní cestovní sedan Audi grandsphere. Stejně jako v případě nedávno uvedeného luxusního roadsteru Audi skysphere nejde o přímý předobraz konkrétního budoucího modelu, ale o výkladní skříň nové techniky a designu. Nadcházející vozy ingolstadtské značky použijí některé z designových parádiček, představených právě těmito koncepty. A jejich technologie se bude ubírat směrem, který naznačily.
Grandsphere představuje vizi luxusního cestování blízké budoucnosti. Tak trochu vyčnívá z kolonky „automobil“ ve smyslu, v jakém jsme byli dosud zvyklí ji vnímat. Proudnicový sedan délky 5,35 m, srovnatelné s prodlouženými verzemi reprezentačních modelů kalibru Mercedesu S, totiž představuje nejen rychlý a přepychový dopravní prostředek, ale také multifunkční prostor, v němž lze pracovat, bavit se či relaxovat, a to v nejvyšších standardech. Sice jde stále primárně o automobil, ale s volantem bez mechanické vazby s koly, zasouvajícím se do palubní desky v autonomním režimu, jakoby na stejné důležitosti nabývaly i ostatní, výše zmíněné úkoly. Vnitřní prostor se totiž promění v pohodlné klubové posezení bez rušivých prvků.
Design sice adaptoval celou řadu moderních prvků, zároveň se ale přidržel zásad klasické krásy. Jasně dané horizontální linie, dlouhá plochá kapota a krátký přední převis si tu podávají ruce s decentně zvýrazněnými lemy kol. Oblá příď i záď jsou jen minimálně narušeny moduly světlometů i dalšími prvky, parádičkou jsou 23" kola, jejichž stylizovaný šestipaprskový design se odkazuje na legendární koncepční kupé Audi Avus Quattro z roku 1991. A konečně tu máme C-sloupky, přecházející přímo do zadních blatníků v jakýchsi ploutvích, evokujících splývavou záď. Čisté boky nenarušuje téměř nic, ani zrcátka – ta byla nahrazena kamerami. A konečně designérský majstrštyk s lomenými bočními okny. Ta opticky snižují a rozšiřují karoserii a zároveň uvnitř vyvolávají pocit ještě většího prostoru. Interiér je totiž díky nim nejširší přibližně v úrovni očí.
Už nastupování je speciálním zážitkem. Vůz s předstihem identifikuje řidiče podle chůze a nastaví mu celý vůz podle jeho preferencí. Pozici sedadla, setup vozu a oblíbená média, přičemž každé ze čtyř míst dokáže poskytnout zcela rozdílné prostředí. Pokud řidič předtím sledoval stream na tabletu, palubní systém automaticky pokračuje v jeho přehrávání. Na posádku čekají čtvery, proti sobě se otevírající dveře bez B-sloupku. Po usednutí do křesel, která záměrně připomínají automobilová sedadla tak málo, jak je to jen možné, se interiér pomyslně změní v salón první třídy. Uvnitř jsou ušlechtilé obnovitelné materiály, ovšem žádná kůže. V rámci digitálního detoxu spočinou pohledy nikoliv na prázdných černých displejích, ale na plochách s útěšným vzorem dřeva, které se ovšem v případě potřeby promění v dokonale čitelný obří displej s jemným rozlišením, který zobrazí jak provozní údaje, tak multimédia či rovnou domácí kino. Dojem uvnitř podtrhují velká okna a průhledný strop.
Interiér v 2+2místné konfiguraci je totiž navržen pro maximální komfort na předních místech. Mělo by to odbourat tradiční koncept „boss“ místa vpravo vzadu, zde jsou VIP místa vpředu vedle sebe. Podobně jako ve skysphere, i zde se interiér mění podle aktuálního režimu. Když řidič chce nebo musí řídit, jeho sedadlo se vztyčí a přisune blíže palubce, z níž se vysune volant spolu s pedály, které se zjeví z podlahy. Vůz je během několika sekund připraven a řidič ovládá provozní funkce inovativním kontrolérem. Ještě o něco zajímavější je interakce s vozem v relaxační poloze během autonomního řízení. Ta totiž probíhá virtuálními gesty v prostoru.
Nezapomnělo se ani na techniku. Skysphere vyrostlo na nové, čistě elektrické platformě PPE (Premium Platform Electric), která celý prostor mezi nápravami, vzdálenými od sebe 3,19 m (více než v prodloužené Audi A8), vyplnila 120kWh baterie, která by měla stačit k ujetí více než 750 km. A to bez omezování prostoru, podlahu totiž nezvedají ani kryty převodovky, ani tunely pro kardanovou hřídel. Nabíjení s 800V architekturou může probíhat až 270 kW, k nabrání energie na 300 km by mělo stačit 10 minut. Nezapomnělo se ani na legendární quattro, byť zde realizované dvěma samostatnými elektromotory. Oba dohromady vyvinou 530 kW a 960 Nm, což je výkon menší lokomotivy. Stačí to k akceleraci z klidu na 100 km/h za čtyři sekundy, nejvyšší rychlost je prý omezena, ale nedozvěděli jsme se, na jakou hodnotu.
Zdatným sparring partnerem pohonu je podvozek. Hliníkové pětiprvkové závěsy vpředu a víceprvkové vzadu spolupracují s jednokomorovým vzduchovým pérováním a adaptivními tlumiči. Pérování jednoho každého kola je ovládáno separátně, což umožňuje aktivně předcházet nežádoucím pohybům karoserie na špatných cestách, případně během zrychlení, zpomalení a zatáčení. Každé kolo se může s předstihem připravit díky kameře, snímající povrch vozovky. Obřímu stroji ulehčuje manévrování natáčení všech čtyř kol. Zážitek na palubě by tedy nemělo rušit vůbec nic.