Zdá se, že hubená léta končí a zase je politicky korektní ukázat trochu té rozmařilosti, byť samozřejmě v přísně ekologických mantinelech. Audi se proto pochlubilo s prvním ze tří konceptů, které mají určit budoucí designové směrování značky. Audi skysphere, které automobilka opět píše s malým písmenem, pracuje s motivem koule a oblých tvarů. S jejich pomocí vznikl elegantní objekt ve stylu klasických exkluzivních kabrioletů. V mysli určitě vytane Jaguar E či z novějších časů BMW Z8. Jenže tady se konvence braly jen jako odrazový můstek ke skutečnému rozletu.
Vůz totiž skrývá dvě zcela odlišné osobnosti. Dokáže být přepychově konejšivým, extrémně pohodlným cestovním korábem ve stylu doktora Jekylla, nebo se na požádání změní v ostrého a agresivního útočníka à la pan Hyde. A v tomto případě nejde jen o prázdné marketingové fráze; téměř 5,25m protistresový lék se totiž zmáčknutím jediného tlačítka zkrátí o čtvrt metru včetně rozvoru, přisedne si blíž k zemi a stane se nástrojem k vybíjení adrenalinu. A to zdaleka nejen zvenčí; uvnitř se totiž v ten okamžik stanou ještě zajímavější věci.
I když podle původních informací má plná autonomie zatím chybět, Audi hovoří o samočinném řízení 4. úrovně, které posádku ve vybraných úsecích osvobodí od nutnosti ztrácet čas sledováním provozu a dá jí prostor využít jej smysluplněji – ať už prací, nebo prostým kocháním se nádhernou krajinou. Nepředpokládá se totiž, že by podobným skvostem (pokud by s ním někdy někdo teoreticky dostal možnost jezdit) dojížděli do práce zaměstnanci v Norilsku, Port-au-Prince nebo Bogotě. V tom případě se vůz natáhne na plnou délku a plavně se vznáší nad vozovkou za tklivých tónů Rachmaninova či Stravinského. Pasažéry v tu chvíli nestresuje nic, co by připomínalo řízení, ani volant a pedály. Ty jsou totiž důmyslně skryty a objeví se, až když šofér dostane chuť opět si užít řízení. Pak se volant vyklopí zpod palubky, ta se s výjimkou části před řidičem odsune do pozadí, pedály přistanou na svém místě a za několik vteřin je prostřeno k ušlechtilé zábavě.
Netřeba se obávat překážejícího sloupku řízení, žádný není. Všechna čtyři kola se totiž natáčejí podle pokynů řízení bez mechanické vazby steer by wire. V tomto okamžiku sice puristé vytřeští oči, ale uklidnit je mohou výhody, které toto řešení přináší. Kromě již zmíněného mizejícího volantu lze totiž, podle přání, zcela libovolně přizpůsobit charakteristiku řízení řidičovu vkusu, od velmi komfortního po extrémně strmé, ale také s různým odporem. Zpětná vazba z toho sice nekouká, ale na její absenci už jsme si zvykli i u konvenčnějších řešení.
Patřičný fleur obstará jediný elektromotor, uložený u zadní poháněné nápravy, o důstojném výkonu 465 kW (632 k) a 750 Nm. Ten uvede 1,8tunový roadster do pohybu stokilometrovou rychlostí za čtyři sekundy. Nic dalšího Audi neprozradilo, kromě rozložení hmotnosti, z níž připadá 60 % na zadní nápravu. Ta by tedy měla mít trakce dost, k čemuž jí dopomůže část baterií zatím neznámé kapacity (měla by přesahovat 80 kWh a dojezd podle WLTP tím pádem prolomit 500km hranici), uložená za kabinou. Jejich zbytek našel azyl ve středovém tunelu, což dává dobrou představu o uspořádání interiéru. Před kabinou pak své kilogramy uložila silová a regulační elektronika, spolu se sadou servomotorů a aktuátorů, souvisejících s řízením vozu a ovládáním mechanismu změny rozvoru.
Hlavním tahákem je samozřejmě design. Ten se odvolává na jedno z (oficiálně) nejkrásnějších aut světa, předválečný Horch 853 Voll & Ruhrbeck Sport Cabriolet, ve své době převratný model s nezávisle zavěšenými koly a řadovým 5litrovým osmiválcem (prvním u značky). Nejde prý o kopii, jen o volnou inspiraci. A to přestože mají oba vozy velmi podobné proporce (Horch vs. Audi, délka 5,23 vs. 5,18 m a šířka 2,00 vs. 1,85 m), liší se ovšem výškou (1,77 vs. 1,23 m). Velice se ale podobá i nekonečná příď, dobře viditelná z kabiny, své dodávají i vytažené blatníky, i když jiným způsobem. Majstrštykem amerických designérů je řešení obou konců auta.
Vpředu se zachoval náznak masky single frame, podle níž poznáte každé Audi za posledních 15 let, přesto vznikl velmi dynamický objekt. Vzadu se zase spoléhalo ryze na tvary, koncová světla dostala čistě informativní funkci. Mimochodem, aerodynamický průhledný kryt za ochranným obloukem připomíná spíše targu. Kromě estetické funkce kryje i prostor pro dvě cestovní zavazadla, exkluzivně navržená právě k tomuto účelu. Jsou stylově ochráněna dvěma překříženými popruhy, které evokují pevnostní rozpěrky u závodních aut. Druhý, hlavní zavazadelník skrývají dvě stylově výklopná křídla vpředu. Hlavní v tomto případě ovšem znamená přizpůsobený dvěma golfovým bagům. Pochopitelně rovněž ušitým přímo pro tento speciál.
Interiér se podle formulace zástupců Audi stane platformou pro příští exkluzivní zážitky, ať už přímo během jízdy – vytvoření působivé vyhlídkové trasy, proložené vybranými restauracemi a hotely – či po ní. Například sportovní či kulturní akce nebo koncerty, přístupné pouze na zvláštní pozvání. Čekání během jízdy zpříjemní interiér bez jediného viditelného ovladače v secesním stylu, sestavený kompletně z ekologických materiálů, jako je umělá kůže či čalounění z mikrovláken. Eukalyptové dřevo je sice pravé, ale ekologicky certifikované. Řidič tedy nebude muset trpět černým svědomím ani v tomto ohledu. Celou palubní desku pokrývá souvislý displej, široký 1 415 mm. Na něm se lze kromě provozních funkcí v režimu Grand Touring oddávat i zábavě, ať už sledováním filmů, poslechem hudby z high-endové reprosoustavy, nebo individualizovaném obsahu z webu. Poslouží ale téměř čemukoliv jinému, včetně práce.
Audi skysphere concept se veřejně představí v pátek 13. 8. během akce Monterey Car Week na golfovém hřišti Pebble Beach, které je pro fanoušky klasické automobilové krásy něco jako svatyně. Tamtéž ostatně před 12 lety zazářil jeho pravzor Horch 853 Voll & Ruhrbeck Sport Cabriolet, který ovládl soutěž krásy Concours d’Elegance. Zanedlouho budou následovat další dva koncepty se společným designovým motivem, avšak ze zcela jiného soudku: komfortní cestovatel Audi grandsphere a v roce 2022 městská štička Audi urbansphere.