Alfa Romeo Tonale HEV a PHEV přicházejí. A uzavírají jednu slavnou éru

1
Alfa Romeo Tonale HEV a PHEV přicházejí. A uzavírají jednu slavnou éru
Fotografie: Alfa Romeo
  • Přichází poslední Alfa Romeo ze samostatného vývoje mimo Stellantis
  • Evropa se dočká pouze ekologických pohonů a dieselů

Na trh se chystá vstoupit Alfa Romeo Tonale, tedy poslední model, vyvinutý ve vlastní režii někdejšího koncernu FCA, dosud prakticky bez vlivu Stellantisu. Půjde o kompaktní SUV, technicky spřízněné s Jeepem Renegade či Fiatem 500X. V budoucnu nabídku SUV doplní ještě malé městské Brennero, jenže o něm zatím nic bližšího nevíme kromě toho, že půjde o první čistě bateriový elektromobil značky.

Linie věrně kopírují koncept Tonale, představený už v březnu 2019 na ženevském autosalonu. Nezvykle dlouhá doba k náběhu sériové výroby, která byla právě zahájena, způsobila, že právě Tonale uzavírá v Alfě Romeo po 112 letech éru samostatného italského vývoje a zřejmě také období spalovacích pohonů. Ty pod kapotou Tonale ještě najdeme, i když v případě benziňáků už pouze v hybridním spojení s elektromotory (což je u značky novinka). Kupodivu došlo i na diesel, dokonce bez hybridní podpory. Tisková zpráva však nehovoří o ručně řazených převodovkách, a tak je docela dobře možné, že právě malé SUV nenápadně uzavře u značky ještě jednu slavnou éru.

Tvary skládají hold slavné historii značky, z níž se mj. vydělilo i Ferrari

Vzhled 4,53 m dlouhého, 1,84 m širokého a 1,6 m vysokého SUV je sice veskrze konvenční, avšak designéři jej vyzdobili celou řadou historických odkazů. Od „tříokých“ LED světlometů, odkazujících na futuristické modely SZ a RZ Zagato z 90. let, přes nezaměnitelná kola s pěti kulatými otvory à la sportovní modely GTA až po zadní okno, vzdávající hold supersportu 8C, který už zřejmě navždy zůstane vrcholem spalovací epochy. Kdo by se cítil ještě málo přesvědčený, může se kochat typickými trojúhelníkovými maskami Trilobo a Scudetto, jimiž se chlubily nejslavnější Alfy posledních desetiletí. A pokračovat může i nočním podpisem, který obepíná záď souvislou červenou linkou, narušenou stylovými sinusoidami.

Uvnitř se hodně hrálo na emoce. Ať už díky výrazným a kontrastním materiálům či odvážnému tvarování k řidiči natočené palubní desky, která se nestydí i v dnešní době geometrických tabletů připomínat tradice a nabídnout očím pohled na hluboce zapuštěnou přístrojovku. Ta je sice digitální, ovšem s maximálně nostalgickým vzhledem virtuálních přístrojů. Nezapomnělo se ani na poctivý hliník, z nějž jsou například řadicí motýlky, a nezvyklé množství poctivých mechanických tlačítek, kombinovaných s dotykovým ovládáním. Hodně se zapracovalo i na dezénu neoprenového čalounění. Samozřejmostí jsou výrazná sportovní sedadla i volant s integrovaným startovacím tlačítkem, jaký známe už z Giulie.

Nabídka standardní i příplatkové výbavy značí vysoké ambice modelu a nechybí v ní audiosystém Harman Kardon se 14 reproduktory, ventilovaná sedadla či handsfree ovládání elektrického víka kufru. O bezpečnost se stará kompletní sada moderních asistentů včetně detekce zranitelných cílů v cestě vozu a panoramatická sada kamer i senzorů. Inovativním využitím již existujících snímačů je funkce, připomínající po ukončení jízdy s pomocí zátěžových senzorů na předmět, ponechaný na zadním sedadle.

Interiér ponechává to, co dělalo vždy Alfy Alfami, a přidává moderní technologie

Infozábava byla jednou z oblastí, kde značka v poslední době zaostávala. Proto nabídla zcela nový infotainment, postavený na on-line službách, telemetrii a také komunikačním rozhraní Amazon Alexa. S ním lze vůz pohodlně proměnit v místo doručení zásilek i v okamžiku, když se sami fyzicky nacházíte na opačném konci světa. Samozřejmě nechybějí telematické služby a také aplikace pro snadnou správu flotily. Novinkou v automobilovém průmyslu je technologie NFT (non-fungible token), známá například ze světa kryptoměn. Zde slouží k jedinečné virtuální identifikaci každého vozidla a spolehlivému ukládání jeho servisní i provozní historie mimo vozidlo a měla by při dalším prodeji zvýšit důvěru kupujícího a potažmo i cenu.

O pohon se starají hned tři hybridní pohony s benzinovými čtyřválci. Základem je hybrid 130 k (obchodní označení zatím neznáme), tvořený zbrusu novou přímovstřikovou patnáctistovkou FireFly Turbo s třetí generací hydraulicky ovládaných ventilů MultiAir a Millerovým cyklem. Tu podporuje 48V mild hybridní systém se startérgenerátorem o výkonu 15 kW (21 k)/55 Nm na řemenu, schopný samostatného pohonu auta v nízkých rychlostech. A to i v případě rozjezdu či parkování, při nichž dokáže spolupracovat i nová, sedmistupňová dvouspojková převodovka TCT. Tato soustava skýtá systémových 130 koní. Technickou lahůdkou je její silnější verze se systémovými 160 k, která přidává jako jeden z prvních zážehových motorů na světě i variabilní geometrii turba VGT.

Vrcholem pro sportovní verzi Q4 pak bude zcela nový plug-in hybrid s elektrickým pohonem zadních kol 4xe. Ten paradoxně spoléhá na menší motor; konkrétně starší konstrukci 1.3 MultiAir Turbo, doplněnou elektromotory zatím neznámých parametrů, poháněnými z baterie s 15,5 kWh. Automobilka se zatím pochlubila systémovým výkonem 275 k a zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Dojezd čistě na elektřinu by měl přesáhnout 60 km a nabíjení příkonem 7,2 kW má trvat 2,5 hodiny. I zde bude standardem dvouspojkový automat TCT, tentokrát šestistupňový.

Zajímavé věci lze najít i na podvozku. Zatímco konstrukce se závěsem McPherson je sama o sobě konvenční, zušlechťují ji adaptivní tlumiče s řízeným přepouštěcím ventilem kapaliny a uživatelsky proměnitelnou charakteristikou. Tlumiče jsou dále vybaveny technologií Koni Frequency Selective Damping, která na ryze mechanickém principu bez elektroniky či vnějších zásahů koriguje tlumicí sílu podle frekvence pohybů pístu, jež roste při klidné jízdě, vyžadující komfort, a naopak klesá při sportovním vyžití.

Zdaleka největším lákadlem je ale tzv. integrovaný brzdový systém IBS. Tento poněkud matoucí obchodní název totiž skrývá použití převratného systému brake by wire, odstraňujícího mechanickou vazbu mezi brzdovým pedálem a brzdovým válcem. Tento systém, zatím se pozvolna uplatňující ve vybraných, velkých prémiových modelech, slaví v kompaktní třídě světovou premiéru. Měl by zkrátit čas aktivace brzd od sešlápnutí pedálu, odstranit nepříjemné cukání zpětné vazby při aktivaci ABS a také samočinně kompenzovat úbytek účinnosti přehřátých brzd. Zatím nejde o ryze elektromechanický systém; médiem, přenášejícím sílu na obložení je tu stále kapalina. Ovšem umožnil mj. integraci všech součástí do levného a lehkého kompaktního celku.

Vůz, který se chlubí mj. nejstrmějším řízením ve své třídě (převod 13,7), se bude vyrábět v jihoitalské továrně Pomigliano d'Arco s velmi pestrou minulostí. Definitivní technické údaje, ceny ani datum zahájení prodeje zatím automobilka nesdělila.

Síla je v detailech, právě ty by měly zaujmout a nepustit
Související články
Diskuze ke článku
Lukáš Veselý
Lukáš Veselý
Máte v článku chybu. Hybrid u Tonale není řešený startérem/alternátorem přes řemen. Pomocný elektromotor je narozdíl od ostatních MHEV zabudovaný do dvojspojkové převodovky. Asi právě proto by auto mělo být schopno třeba zaparkovat čistě na elektriku, E-motor tak nemusí točit vypnutým ICE motorem

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze