Asociace evropských výrobců automobilů si nechala vypracovat studii, podle níž by v Česku mělo do roku 2030 vyrůst celkem 20 čerpacích stanic na vodík, určených pro nákladní auta. Ta totiž nemohou kvůli vyšším energetickým nárokům používat stávající infrastrukturu pro osobní auta, proto jsou jejich možnosti tankování vodíku na veřejných stanicích v tuto chvíli prakticky nulové. Pro srovnání – Německo se svou hustou sítí dálnic bude plniček potřeboval rovnou 300, náš východní soused, Slovensko, se naopak spokojí s deseti. Je to třeba k dosažení cíle, vytyčeného směrnicí Evropského parlamentu (EP) a Rady pro zavádění infrastruktury na alternativní paliva (AFID). Ten praví, že v roce 2025 by mělo stát zhruba 300 vodíkových čerpaček, v roce 2030 pak nejméně tisíc.
AFID rovněž stanovil potřebné minimální parametry každé stanice. Měla by umět vydat nejméně šest tun H2 denně a nabídnout minimálně dvě plnicí pistole. Očekává se totiž, že do stejného data bude brázdit Evropskou unii a Velkou Británii nejméně 60 000 nákladních aut na vodík. Problém je v tom, že zatím prakticky schází potřebná infrastruktura, zejména dostatek ekologicky šetrných kapacit k výrobě a transportu vodíku. To však prý lze s dostatečnými investicemi vyřešit. Ostatně v současné době už po Evropě funguje přes 300 plniček pro osobní automobily. Bohužel ani jedna veřejná zatím v Česku.
To by se však mělo brzy změnit, první dvě stanice v tuto chvíli již buduje Benzina ve spolupráci s domácí firmou Bonett. První v Praze na Barrandově, druhou v Litvínově. Měly by být zásobované vodíkem, vzniklým při zpracování ropy v rafinériích v Litvínově-Záluží a Kralupech nad Vltavou. Další na řadu by mělo přijít Brno, pak Plzeň a ještě jednou Praha – tentokrát její jihovýchodní cíp, na konci dálnice D10. V Česku už se rovněž nabízí vodíková Toyota Mirai s dojezdem přes 600 km, kterých už se celosvětově prodalo přes 10 000.