BMW se vrací k vodíku a zahajuje výrobu modelu iX5

BMW se vrací k vodíku a zahajuje výrobu modelu iX5
Fotografie: BMW
  • BMW považuje vodík za perspektivní pohon, od roku 2013 spolupracuje na vývoji s Toyotou
  • Projekt přímého spalování vodíku BMW Hydrogen 7 neskončil úspěchem
  • Palivové články vykazují mnohem slibnější výsledky

BMW zahájilo 31. 8. 2022 výrobu malé série vozů BMW iX5 poháněných palivovými články. Ačkoliv samotné články dodává Toyota, která je už několik let nabízí v modelu Toyota Mirai i komerčně a má s jejich produkcí velké zkušenosti, zbytek si bavorská automobilka obstarává z vlastních zdrojů. Produkce, jejímž účelem je vyrobit předváděcí a testovací vozidla pro celý svět, probíhá přímo v kompetenčním centru v Mnichově. Tam na platformě BMW X5 vzniká elektromobil s palivovými články a elektropohonem páté generace. Poháněcí řetězec doplní vysokonapěťová baterie vyvinutá exkluzivně pro tento model. O případných ambicích na větší série a prodej zákazníkům automobilka nemluví, ovšem tímto krokem se prohlašuje lídrem vývoje vodíkové technologie.

Jednotlivé články jsou automaticky sestavovány do modulů, zkontrolovány a poté nalisovány do litého hliníkového pouzdra vyráběného ve slévárně BMW v Landshutu. Pak je dosazena krycí deska s přívody kyslíku a vodíku a celek je odzkoušen a hermeticky uzavřen. Výsledkem je palivový článek s výkonem 125 kW, který ve spolupráci s vyrovnávací baterií napájí elektrický pohon se systémovým výkonem 374 k. Kromě něj se do vozu vměstnaly ještě dva tlakové zásobníky. Celá soustava byla před zahájením malosériové produkce důkladně otestována a vykázala bezvadnou funkčnost i během testů při velmi nízkých teplotách začátkem letošního roku ve Švédsku.

Rozložení komponent vodíkového pohonu v BMW iX5 kopíruje hnací řetězec BMW X5, z nějž technicky vychází

První testy palivových článků BMW zahájilo v roce 2015 ve vozech BMW 5 GT Hydrogen Cell. V rámci zdokonalování technologie BMW vyvinulo vlastní komponenty, například vysokorychlostní turbokompresor či vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze