BMW iX5 Hydrogen podstoupilo tvrdé testovací jízdy v poušti. Obstálo na jedničku

1
BMW iX5 Hydrogen podstoupilo tvrdé testovací jízdy v poušti. Obstálo na jedničku
Fotografie: BMW Group
  • Systémový výkon vodíkového BMW iX5 činí 401 koní
  • Vozy zvládly těžké testovací podmínky v extrémním vedru, písku a prachu
  • Dojezd verze iX5 se pohybuje na hranici 500 km

Vozidla pilotní flotily BMW iX5 Hydrogen, která se začala po silnicích pohybovat letos v únoru, poprvé absolvovala intenzivní testování v horkém počasí ve Spojených arabských emirátech. Hnací soustava s vodíkovými palivovými články si vedla naprosto suverénně jak při teplotách dosahujících 45 °C, tak v písku a prachu, na různých převýšeních a při výrazných výkyvech vlhkosti vzduchu. Hlavní prvky hnací soustavy BMW iX5 Hydrogen – vysoce efektivní palivový článek, dvě vodíkové nádrže, elektromotor a akumulátor – společně prokázaly svůj vynikající výkon a připravenost pro použití v reálném provozu. Vývojový tým z Mnichova prověřil jak funkčnost všech elektrických systémů v extrémních podmínkách, tak zajištění chladicího výkonu umožňujícího plný výkon hnací soustavy.

Vodíkové BMW iX5 objíždí svět

Vozidla z pilotní flotily jsou v současné době v provozu v Evropě, Japonsku, Koreji, Číně, USA a na Blízkém východě. Cílem je upozornit na každodenní použitelnost vozů na vodíkový pohon a kromě toho získat důležité poznatky pro vývoj potenciálního sériového modelu. BMW Group využívá pilotní flotilu také k tomu, aby na regionální úrovni podpořila vývoj plnicí infrastruktury pracující s technologií 700 barů a určené pro všechny kategorie vozidel od osobních vozů a lehkých užitkových automobilů až po autobusy a těžké nákladní vozy. Synergie mezi různými možnostmi použití rovněž nabízejí významný prostor pro rozvoj silné sítě dodavatelů vodíkové technologie a snížení nákladů.

BMW iX5 Hydrogen kombinuje schopnost cestování na dlouhé vzdálenosti s krátkými zastávkami na doplňování paliva a lokálně bezemisní provoz. Za předpokladu, že bude vytvořen příslušný systém plnicích stanic, má technologie vodíkových palivových článků potenciál sloužit jako další pilíř v budoucím portfoliu pohonných systémů BMW Group. V rámci probíhající transformace uplatňuje BMW Group v oblasti pohonných systémů přístup technologické otevřenosti. Společnost se tak přizpůsobuje různým požadavkům zákazníků, infrastrukturním standardům a politickému a regulačnímu prostředí v různých regionech světa. Díky této flexibilitě je BMW Group schopna v každé situaci rychle reagovat na měnící se požadavky na různých trzích a vždy představit atraktivní nabídku pro co největší počet zákazníků.

BMW iX5 Hydrogen má systém palivových článků o výkonu 170 koní a integrovanou elektrickou hnací jednotku BMW eDrive páté generace (elektromotor, převodovka a výkonová elektronika jsou sdruženy v kompaktním celku). Celkový výkon pohonného systému činí 401 koní. Vodík potřebný pro pohon palivového článku je uložen ve dvojici nádrží pod tlakem 700 barů, které jsou vyrobeny z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Tyto nádrže dohromady pojmou přibližně šest kilogramů vodíku. Na toto množství BMW iX5 Hydrogen v cyklu WLTP ujede až 504 km.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Hlavně se na poušti dá vodík velmi snadno koupit a je tam levný.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze