BMW Group zahajuje výrobu vodíkového modelu BMW iX5 Hydrogen. Výroba malé série vozu na vodíkový pohon probíhá na pilotní výrobní lince v mnichovském výzkumném a inovačním centru (FIZ). Vůbec první Sports Activity Vehicle (SAV) s technologií vodíkových palivových článků již během vývojové fáze absolvovalo intenzivní testovací program v náročných podmínkách. Nyní bude od jara 2023 ve vybraných regionech využíváno jako technologická ukázka mobility bez lokálně produkovaných emisí CO2.
„Vodík je všestranný zdroj energie, který hraje klíčovou roli při cestě ke klimatické neutralitě,“ říká Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj. „Jsme si jisti, že vodík bude pro individuální mobilitu výrazně nabývat na významu, a proto považujeme kombinaci bateriových systémů a elektrických pohonů s palivovými články za dlouhodobě rozumný přístup. Palivové články nevyžadují ani žádné kritické suroviny, jako je kobalt, lithium nebo nikl, takže investicemi do tohoto typu pohonného systému posilujeme i geopolitickou stabilitu BMW Group. Zásluhou testovací flotily BMW iX5 Hydrogen získáme nové a cenné poznatky, které nám umožní představit zákazníkům atraktivní produktovou řadu již od okamžiku, kdy dojde k většímu rozšíření vodíkové ekonomiky.“
BMW iX5 Hydrogen vzniká na pilotní výrobní lince BMW umístěné přímo ve výzkumném a inovačním centru v Mnichově. Tato linka je spojovacím článkem mezi vývojem a výrobou, právě zde se poprvé vyrábí každý nový model všech značek společnosti. V karosárně, při montáži, konstrukci modelů, stavbě koncepčních vozidel a aditivní výrobě zde pracuje přibližně 900 lidí. Každý z nich se podílí až na šesti projektech současně a má za úkol zajistit, aby byl produkt i výrobní proces připraven pro sériovou výrobu. V případě BMW iX5 Hydrogen úzce spolupracují specialisté na vodíkovou technologii, vývoj nových vozů a prvotní montáž nových modelů tak, aby integrovali jeho pokrokové technologie pohonu a skladování energie.
Chystaný vodíkový model byl vyvinut na základě současné generace BMW X5, a právě tento vůz jako základ dodává továrna BMW Group ve Spartanburgu v USA, kde se model X5 vyrábí. V karosárně pilotní výrobní linky jsou karoserie vybavené novou podlahou navrženou tak, aby bylo možné umístit dvě vodíkové nádrže do středového tunelu a pod zadní sedadla. Elektrické systémy 12 V a 400 V navržené přímo pro daný model, vysokovýkonná baterie, elektromotor a palivový článek se do vozu montují společně se standardními sériovými díly. Elektromotor umístěný u poháněné zadní nápravy je společně s vysokovýkonnou baterií produktem současné, páté generace technologie BMW eDrive, která se používá také v čistě elektrických a plug-in hybridních modelech BMW. Systémy palivových článků instalované pod kapotou BMW iX5 Hydrogen se od srpna letošního roku vyrábějí ve vlastním kompetenčním centru BMW pro vodík v Garchingu severně od Mnichova.
Pro SAV s vodíkovým pohonem je celá řada komponentů navržena na míru, některé z nich se vyrábějí v kampusu pro aditivní výrobu, jenž je kompetenčním centrem BMW Group pro 3D tisk, které je rovněž součástí pilotní výrobní linky. BMW iX5 Hydrogen prochází všemi obvyklými fázemi výroby, jež začínají v karosárně, pokračují lakovnou a montáží a končí závěrečnou kontrolou každého jednotlivého vozidla. Poté každé vozidlo projde komplexní provozní kontrolou ve zkušebním centru BMW v Aschheimu.
BMW iX5 Hydrogen kombinuje z pohledu CO2 lokálně bezemisní pohon s mimořádnou každodenní použitelností a schopností cestování na dlouhé vzdálenosti. Díky tomu je jeho technologie vodíkových palivových článků atraktivní alternativou k čistě elektrickému pohonu. To platí zejména pro zákazníky vyžadující krátké zastávky na doplnění paliva a dlouhý dojezd, ale také pro regiony, kde dosud chybí odpovídající nabíjecí infrastruktura.
Ucinnost palivoveho clanku je 50%.
Takze suma sumarum dosahuje cely retezec ucinnosti cca mezi 30-42%. Cast elektriny jde v aute z palivoveho clanku jeste do vyrovnavaci baterie a z ni teprve do motoru. A take je potreba zapocitat dopravu vodiku na plnici stanice.
Lithiove baterie pak dosahuji ucinnosti kolem 97%. A ano ve vedeni k nabijecim stanicim se take neco ztrati, coz ovsem plati i o doprave elektriny od OZE k elektrolyzerum pokud tyto zdroje nebudou stat v bezprostredni blizkosti coz pujde u dostatecne velke kapacity vetsinou jen tezko.
Srovnavat pak cenu a slozitost vystavby nabijecich stanic s plnicimi stanicemi vubec nema smysl a tak se ptam jaky smysl ma pocinani BMW popsane v tomto clanku?