Evropu propojí vodíková potrubní síť. Její délka dosáhne skoro 40 tisíc km

4
Evropu propojí vodíková potrubní síť. Její délka dosáhne skoro 40 tisíc km
Fotografie: Toyota
  • Rozpočet na výstavbu se pohybuje mezi 40 až 80 miliardami eur
  • Potrubní síť pro přepravu kapalného vodíku dosáhne délky 39 700 km

Evropské země do roku 2040 propojí potrubní síť pro přepravu kapalného vodíku o celkové délce 39 700 km. Produktovod by měl procházet 21 státy. Výstavba nové sítě v rámci iniciativy European Hydrogen Backbone (EHB) by měla z téměř 70 procent spočívat v modernizaci stávajících plynovodů a zbylých 30 procent mají tvořit přípojky pro další odběratele. V dalším období se bude tato mezinárodní investice dále rozvíjet.

Rozpočet na modernizaci a výstavbu nových částí produktovodu se pohybuje mezi 40 a 80 miliardami eur. Podle zprávy Gas for Climate 2050 jsou náklady na jeden kilometr produktovodu nižší, než se předpokládalo v loňském roce. Transport vodíku na vzdálenost více než 1 000 km by stál průměrně 0,11 až 0,21 eur za jeden kilogram vodíku, což představuje ziskovou formu jeho přepravy na velké vzdálenosti. Vodík podporuje i Bill Gates Do iniciativy EHB se zapojilo více než dvě stě evropských plynárenských přepravních soustav.

Řada firem, včetně RWE nebo Bosch, již představila plány počítající s významnými investicemi spojenými s výrobou a využitím vodíku. Vodíkové projekty podporují rovněž nejvlivnější podnikatelé světa, včetně Billa Gatese. Vize vytvoření evropské vodíkové sítě se objevila v červenci 2020 v rámci plánů na dekarbonizaci Evropy. Délka produktovodu měla původně činit 23 tisíc km a tehdejší plány počítaly s tím, že bude instalace procházet územím deseti států. Finální vizi plánovaného produktovodu zatím iniciativa EHB nepředstavila.

Bude záležet na podmínkách na trhu se zemním plynem, rozvoji vodíkových projektů a zavedení regulačních rámců pro tento sektor. Velkým hybatelem vodíku v dopravě i průmyslu je japonská Toyota. Ta již před šesti lety uvedla na trh první sériový automobil na palivové články, model Mirai. Ten je nyní na trhu již v druhé generaci a letos na jaře se začal prodávat i v Česku. Automobilka se také podílí na vývoji nákladních vodíkových vozidel, vlaků či lodí. Aktivní je rovněž v oblasti vodíkové infrastruktury v Japonsku, kde spolupracuje na projektech pro levnou a bezpečnou výrobu a skladování vodíku.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
To bude zase tunel.
Miroslav Vochozka
Miroslav Vochozka
Super. Hádejte, co je třeba na výrobu vodíku? Elektrická energie. U elektro aut vadí, že se velká část elektřiny dělá z uhlí. U vodíku to platí také. Bude zajímavé, jak to dopadne. Až zakážou uhlí a plyn, všichni budou na elektriku i topit.
Jaroslav Křivánek
Jaroslav Křivánek
Kapalný vodík má teplotu -250°C. Opravdu se bude dopravovat kapalný vodík? Potrubí budou izolovany desítkami centimetrů izolace? Na zkapalnéní voďíku je potřeba 40% energie v něm uložené. Ovšem těchto 40% je elektrická energie zatimco uskladněná ve vodíku je chemická a konverze na elektrickou má max. 50% účinnost. Nállady na dopravu 0,1-0,2EUR na kg? 1kg obsahuje 30kWh energie. Takže náklady ta dopravu jsou jsou 0,1-0,2kč/kWh. Zemní plyn se obchoduje za 0,25kč/kWh. Vodík bzde zadarmo? Kde se vezme vodík? Jen těchto mých par poznamek ukazuje že cely článek je cypovina!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze