Vodík v Česku raketově zdražil, ekonomicky nedává vůbec smysl

19
Vodík v Česku raketově zdražil, ekonomicky nedává vůbec smysl
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • V Praze cena 1 kg vodíku poskočila na 499 Kč
  • Plně natankovaná nádrž Toyoty Mirai nyní vychází na 2 794 Kč
  • Aktuálně je vodík takřka neschopný konkurovat jiným typům pohonu

Se stále rostoucím světem elektromobility a ekologických řešení pohonů se již mnoho let objevují alternativy v podobě pohonných ústrojí na CNG, LPG nebo vodík. A právě třetí zmíněný typ pohonu začala již mnoho let dozadu prosazovat japonská Toyota. Její Mirai měl zbořit svět a vybudovat další pevnou kolej pro ekologický provoz osobních automobilů na naší planetě. Jenže jak roky plynuly, veřejnost tomuto řešení kvůli své komplikovanosti a ceně nemohla přijít na chuť. Nyní je to ještě horší, protože sama Toyota se nedávno rozhodla, že s vodíkem u osobních vozidel nejspíše skončí. Jenže to je ještě daleko a my máme tento týden v redakci na test druhou generaci modelu Mirai. A hned první tankování, které jsme museli v rámci testovacích procedur podniknout, nám vyrazilo dech.

Čerpacích vodíkových stanic v ČR moc není a ta nejlepší (a současně nejrychlejší) stojí na pražském Barrandově. Má plnící tlak 700 barů, takže nádrž vozu by měla být doplněna v čase okolo 5 minut. Mnohem horší je to ale s cenou, která právě v Praze s novým rokem neuvěřitelně poskočila. Aktuálně zde kg vodíku stojí 499 Kč, přitom ještě loni v létě zde stejné množství stalo 279 Kč. Námi testovaná Toyota Mirai pojme 5,6 kg vodíku, což po navýšení ceny vychází na 2 794 Kč! To je naprosto šílená částka, hlavně z důvodu, kdy vůz hlásil v době převzetí dojezd 370 km (s aktivovanou klimatizací). Finální náklady na provoz se tak začínají v tomto případě rovnat tomu, jako by někdo provozoval vysoce výkonný vůz s průměrnou spotřebou okolo 17 litrů na 100 km. A tím se dostáváme k jádru věci. Je vodík opravdu konkurenceschopný vůči klasické elektromobilitě?

Názor si musíte udělat sami, ale i v porovnání s elektromobilem vychází provoz vodíkového vozu (na českém trhu) na nepoměrně větší peníze. Toyota Mirai je toho zářným příkladem a v redakci jsme se při pohledu na ceník pražské čerpací stanice nestačili divit.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Hlavní rozdíl vodíku je v tom, že jste na ceně dodavatele a plnicí stanici dodavatele, zcela závislí a nemáte na rozdíl od EV jinou možnost.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Konkurenceschopný vůči EV? Jako vážně? To není konkurence schopné vůči ničemu. Kdo by chtěl Corrolu s výkonem 130kW co žere 17l/100km??? Tohle je úplně mimo. A ještě více usmevnejsi je realita, jak odpůrci EV čekají na vodík...tak musí čekat dále a dále....
Josef L
Josef L
Vyrábět vodík s elektřiny je stejné, jako nabíjet BEV z naftového generátoru. Celé je to nesmysl. Palivový článek dá tak 150 tis. km a je na výměnu, o tom výrobce taktně mlčí. Průmyslové články vydrží podstatně více, ale to je cena jako za auto. Vlastní skladování je také lahůdka, cituji:

"Vodík je ze zásobníku čerpán jako kapalina - pro spalovací motory nebo jako plyn - pro palivové články. Pro uskladnění se používají vícevrstvé nádoby s velmi dobrými izolačními vlastnostmi s maximálním přetlakem 5 barů. Tyto nádoby musí být vybaveny přetlakovým mechanismem, kterým je regulován maximální přípustný tlak. Při skladování vodíku v kryogenních nádobách dochází vlivem přestupu tepla z okolí k postupnému odpařování, a tedy zvyšování tlaku uvnitř této nádoby. Aby nedošlo k destrukci nádrže, musí být tlak uvnitř nádoby regulován odpouštěním odpařeného vodíku. Pro běžně používané nádrže dosahují ztráty až 3 % hm na den. V některých aplikacích je takto unikající vodík jímán a stlačován do přídavných tlakových lahví.

Zkapalňování vodíku je technologicky i energeticky náročný proces. Energie potřebná ke zkapalnění dosahuje přibližně 40 % energie v palivu.

Zdroj: idnes. cz/technet/technika/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku.A080127_234744_tec_technika_vse"
Tomáš Veselý
Tomáš Veselý
A pro představu co znamená “raketově” by bylo vhodné v článku zmínit, kolik že stál 1kg vodíku před tímto zdražením?
Jinak vodík pro osobní vozy je nesmysl od začátku a jen se v tom utápí zbytečně peníze…

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze