Změřili jsme to. Jak rychle se ve skutečnosti nabíjí Tesla Model 3?

1
Změřili jsme to. Jak rychle se ve skutečnosti nabíjí Tesla Model 3?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Vyzkoušeli jsme rychlost nabíjení Tesly Model 3 Long Range z roku 2021 s baterií od LG
  • Oproti bateriím Panasonic je nabíjení výrazně pomalejší a horší
  • Na 80 %, což je 300 dálničních kilometrů, se Tesla Model 3 nabíjí 38 minut

Za zapůjčení Tesly Model 3 Long Range 2021 děkujeme Teslička.cz, kde si můžete mimo jiné objednat třeba zážitkovou jízdu s tímto autem.

Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty.

Tesla Model 3 Long Range (E5)

Rozměry4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg
Výkon258 kW
Baterie75 kWh, Supercharger, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)614 km

Dnes se podíváme na nejprodávanější elektromobil na světě – Teslu Model 3. Od majitele jsme si vypůjčili model Long Range z prvního čtvrtletí roku 2021, která má baterii LG (kód E5D) s využitelnou kapacitou 74,5 kWh a navíc bufferem o velikosti 3,5 kWh. Tesla tuto baterii začala bez předchozího upozornění používat v těchto vozech zhruba před půl rokem, a to k nelibosti uživatelů, kteří po převzetí auta na fórech hromadně hlásili neuspokojivou rychlost nabíjení. My jsme se tak rozhodli celou nabíjecí křivku prověřit v praxi. K autu jsme připojili také aplikaci Scan My Tesla, takže jsme velice dobře mohli monitorovat teplotu baterie, reálný průtok energie a další parametry. Měření jsme provedli na novém Superchargeru verze 3 s maximálním výkonem 250 kW v Lovosicích, který jsme vám nedávno představili. K nabíjecí stanici jsme dorazili po 350 kilometrech dálniční jízdy, baterie tak byla patřičně zahřátá, dle Scan My Tesla bylo rovněž vidět, že Tesla za pomocí statorů baterii dále výrazně ohřívala a ze 30 °C stoupla teplota na 40 °C během 10 minut těsně před příjezdem k nabíjecí stanici, kam jsme přijeli s pouhým 1 % nabití, abychom otestovali celou nabíjecí křivku. A výsledky? Tady jsou.

Jak rychle se ve skutečnosti nabíjí Tesla Model 3?


Při zahájení nabíjení měla baterie teplotu 40 °C a takřka okamžitě po startu jsme dosáhli maximálního výkonu 250 kW, tedy maxima toho, co dokáže auto i nabíjecí stanice. Uvážíme-li, že Tesla Model 3 má pouze 400V architekturu, je v této disciplíně rekordmanem a vyšších výkonů dosahují pouze auta s 800V technologií – Audi e-tron GT a Porsche Taycan. Kvůli nižšímu napětí teče do Tesly proud více než 500 A. Prakticky hned ale nabíjecí výkon začíná strmě padat a už při 10 % je pod 200 kW, vysoký nabíjecí výkon tak auto prakticky vůbec nedrží. Při 15 % byla teplota baterie 50 °C, při 30 % už je nabíjecí výkon jen 133 kW a teplota baterie byla už nad 50 °C.

Tesla Model 3
Nabíjení na Superchargeru v3 v Lovosicích

Zde se začíná projevovat velký rozdíl mezi bateriemi LG a Panasonic, kdy Panasonic drží vysoký výkon výrazně déle. Polovičního nabití baterie jsme dosáhli za 17 minut (pro srovnání – Ioniq 5 to ze 4 % zvládne jen za 10 minut) a nabíjecí výkon je při této úrovni nabití už pouze 93 kW. Námi naměřená reálná dálniční spotřeba 19,2 kWh / 100 km znamená, že při 50 % má auto reálný dálniční dojezd 194 kilometrů, pokud nepočítáme buffer pod nulou.

Do Lovosic jsme dorazili s 1 % baterie. Odhad času do plného nabití mělo auto přesný

Nad 50 % se nabíjení dále zpomaluje a ve srovnání s ostatními elektromobily Tesla v tomto ohledu podle našich testů zaostává. To se projevuje na poměrně dlouhé době nabíjení, pokud potřebujete doplnit více energie pro delší cestu. Maximální teploty baterie 54 °C jsme dosáhli při 63 % a auto opravdu velmi silně baterii chladí, přičemž větráky v přední části vozu jely naplno a byly ve srovnání s veškerou konkurencí velmi hlučné. Při 70 % je nabíjecí výkon už jen 58 kW, což je již takřka na úrovni výkonu běžných rychlonabíjecích stanic. Abyste doplnili energii na zhruba 300 reálných dálničních kilometrů, je potřeba Teslu Model 3 nabít na necelých 80 % s tím, že při této úrovni nabití je nabíjecí výkon již po 50 kW a na 80 % trvá Teslu nabít 37 minut. To je stále velmi dobrá hodnota, nicméně například Ioniq 5 se na 80 % nabije o 17 minut rychleji a nabití na 300 kilometrů reálného dálničního dojezdu mu pak trvá jen 28 minut, což jsou výrazně lepší hodnoty než u Tesly, i když jde o větší auto kategorie SUV. Pokud Teslu Model 3 porovnáme s přímým konkurentem v podobě Volkswagenu ID.3 Tour, tak ten se nabije na 80 % z 9 % za 36 minut, tedy za prakticky shodný čas jako Tesla, i když má maximální nabíjecí výkon jen 125 kW. Je tak vidět, že mnohem důležitější než maximální papírový výkon je doba, po kterou auto vysoký nabíjecí výkon udrží.

Průběhu nabíjení dle Scan My Tesla. Je vidět, že před nabíjením Tesla baterii patřičně zahřála

Nad 80 % se už časově Teslu Model 3 nevyplatí na Superchargeru nabíjet, nabíjecí výkon totiž dále klesá k 36 kW při 90 % a až na 9 kW při úplném závěru nabíjení. Plného nabití jsme dosáhli za 1 hodinu a 7 minut a za celé nabíjení jsme doplnili 73 kWh.

Z 1 % do Délka nabíjení Nabito kWh Reálný dálniční dojezd
50 % 17 minut 36 kWh 194 km
70 % 29 minut 51 kWh 272 km
80 % 38 minut 59 kWh 310 km
90 % 48 minut 65,6 kWh 349 km
95 % 56 minut 70 kWh 369 km
99 % 68 minut 73 kWh 384 km

Tesla Model 3 se, i s bateriemi LG, nabíjí rychle a stále je mezi výrazným nadprůměrem mezi elektromobily, na špičku ale výrazně ztrácí. Je vidět, že baterie LG, které Tesla začala v Modelech 3 používat na přelomu roku, se nabíjejí o poznání pomaleji ve srovnání s bateriemi dosavadních i následujících dodavatelů. Pokud vám jde o rychlé nabíjení na cestách, je dobré se verzím s touto baterií vyhnout. Problémem je, že Tesla nijak veřejně nedeklaruje výrazně pomalejší nabíjení u těchto baterií, je tak pochopitelné rozladění uživatelů, kteří za stejnou cenu obdrží bez předchozího oznámení vůz s baterií s výrazně horšími parametry nabíjení. Při koupi vozu, zejména z druhé ruky, tak doporučujeme typ baterie ověřit. Brzy budeme mít možnost porovnat rychlost nabíjení identického auta s baterií Panasonic, u které by mělo být nabíjení výrazně rychlejší.

Související články
Diskuze ke článku
Jiří Ostarek
Jiří Ostarek
Naposledy upraveno: 23. 8. 2021 14:14
Dříve This Is Sparta! dnes This Is Tesla! :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze