Za zapůjčení Tesly Model 3 Long Range 2021 děkujeme Teslička.cz, kde si můžete mimo jiné objednat třeba zážitkovou jízdu s tímto autem.
Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty.
Tesla Model 3 Long Range (E5)
Rozměry | 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Výkon | 258 kW |
Baterie | 75 kWh, NACS, CCS Combo, Mennekess |
Dojezd | 614 km (WLTP) |
Dnes se podíváme na nejprodávanější elektromobil na světě – Teslu Model 3. Od majitele jsme si vypůjčili model Long Range z prvního čtvrtletí roku 2021, která má baterii LG (kód E5D) s využitelnou kapacitou 74,5 kWh a navíc bufferem o velikosti 3,5 kWh. Tesla tuto baterii začala bez předchozího upozornění používat v těchto vozech zhruba před půl rokem, a to k nelibosti uživatelů, kteří po převzetí auta na fórech hromadně hlásili neuspokojivou rychlost nabíjení. My jsme se tak rozhodli celou nabíjecí křivku prověřit v praxi. K autu jsme připojili také aplikaci Scan My Tesla, takže jsme velice dobře mohli monitorovat teplotu baterie, reálný průtok energie a další parametry. Měření jsme provedli na novém Superchargeru verze 3 s maximálním výkonem 250 kW v Lovosicích, který jsme vám nedávno představili. K nabíjecí stanici jsme dorazili po 350 kilometrech dálniční jízdy, baterie tak byla patřičně zahřátá, dle Scan My Tesla bylo rovněž vidět, že Tesla za pomocí statorů baterii dále výrazně ohřívala a ze 30 °C stoupla teplota na 40 °C během 10 minut těsně před příjezdem k nabíjecí stanici, kam jsme přijeli s pouhým 1 % nabití, abychom otestovali celou nabíjecí křivku. A výsledky? Tady jsou.
Jak rychle se ve skutečnosti nabíjí Tesla Model 3?
Při zahájení nabíjení měla baterie teplotu 40 °C a takřka okamžitě po startu jsme dosáhli maximálního výkonu 250 kW, tedy maxima toho, co dokáže auto i nabíjecí stanice. Uvážíme-li, že Tesla Model 3 má pouze 400V architekturu, je v této disciplíně rekordmanem a vyšších výkonů dosahují pouze auta s 800V technologií – Audi e-tron GT a Porsche Taycan. Kvůli nižšímu napětí teče do Tesly proud více než 500 A. Prakticky hned ale nabíjecí výkon začíná strmě padat a už při 10 % je pod 200 kW, vysoký nabíjecí výkon tak auto prakticky vůbec nedrží. Při 15 % byla teplota baterie 50 °C, při 30 % už je nabíjecí výkon jen 133 kW a teplota baterie byla už nad 50 °C.
Zde se začíná projevovat velký rozdíl mezi bateriemi LG a Panasonic, kdy Panasonic drží vysoký výkon výrazně déle. Polovičního nabití baterie jsme dosáhli za 17 minut (pro srovnání – Ioniq 5 to ze 4 % zvládne jen za 10 minut) a nabíjecí výkon je při této úrovni nabití už pouze 93 kW. Námi naměřená reálná dálniční spotřeba 19,2 kWh / 100 km znamená, že při 50 % má auto reálný dálniční dojezd 194 kilometrů, pokud nepočítáme buffer pod nulou.
Nad 50 % se nabíjení dále zpomaluje a ve srovnání s ostatními elektromobily Tesla v tomto ohledu podle našich testů zaostává. To se projevuje na poměrně dlouhé době nabíjení, pokud potřebujete doplnit více energie pro delší cestu. Maximální teploty baterie 54 °C jsme dosáhli při 63 % a auto opravdu velmi silně baterii chladí, přičemž větráky v přední části vozu jely naplno a byly ve srovnání s veškerou konkurencí velmi hlučné. Při 70 % je nabíjecí výkon už jen 58 kW, což je již takřka na úrovni výkonu běžných rychlonabíjecích stanic. Abyste doplnili energii na zhruba 300 reálných dálničních kilometrů, je potřeba Teslu Model 3 nabít na necelých 80 % s tím, že při této úrovni nabití je nabíjecí výkon již po 50 kW a na 80 % trvá Teslu nabít 37 minut. To je stále velmi dobrá hodnota, nicméně například Ioniq 5 se na 80 % nabije o 17 minut rychleji a nabití na 300 kilometrů reálného dálničního dojezdu mu pak trvá jen 28 minut, což jsou výrazně lepší hodnoty než u Tesly, i když jde o větší auto kategorie SUV. Pokud Teslu Model 3 porovnáme s přímým konkurentem v podobě Volkswagenu ID.3 Tour, tak ten se nabije na 80 % z 9 % za 36 minut, tedy za prakticky shodný čas jako Tesla, i když má maximální nabíjecí výkon jen 125 kW. Je tak vidět, že mnohem důležitější než maximální papírový výkon je doba, po kterou auto vysoký nabíjecí výkon udrží.
Nad 80 % se už časově Teslu Model 3 nevyplatí na Superchargeru nabíjet, nabíjecí výkon totiž dále klesá k 36 kW při 90 % a až na 9 kW při úplném závěru nabíjení. Plného nabití jsme dosáhli za 1 hodinu a 7 minut a za celé nabíjení jsme doplnili 73 kWh.
Z 1 % do | Délka nabíjení | Nabito kWh | Reálný dálniční dojezd |
---|---|---|---|
50 % | 17 minut | 36 kWh | 194 km |
70 % | 29 minut | 51 kWh | 272 km |
80 % | 38 minut | 59 kWh | 310 km |
90 % | 48 minut | 65,6 kWh | 349 km |
95 % | 56 minut | 70 kWh | 369 km |
99 % | 68 minut | 73 kWh | 384 km |
Tesla Model 3 se, i s bateriemi LG, nabíjí rychle a stále je mezi výrazným nadprůměrem mezi elektromobily, na špičku ale výrazně ztrácí. Je vidět, že baterie LG, které Tesla začala v Modelech 3 používat na přelomu roku, se nabíjejí o poznání pomaleji ve srovnání s bateriemi dosavadních i následujících dodavatelů. Pokud vám jde o rychlé nabíjení na cestách, je dobré se verzím s touto baterií vyhnout. Problémem je, že Tesla nijak veřejně nedeklaruje výrazně pomalejší nabíjení u těchto baterií, je tak pochopitelné rozladění uživatelů, kteří za stejnou cenu obdrží bez předchozího oznámení vůz s baterií s výrazně horšími parametry nabíjení. Při koupi vozu, zejména z druhé ruky, tak doporučujeme typ baterie ověřit. Brzy budeme mít možnost porovnat rychlost nabíjení identického auta s baterií Panasonic, u které by mělo být nabíjení výrazně rychlejší.