Vyzkoušeli jsme Teslu Model 3 a tady jsou naše podrobné dojmy
test

Vyzkoušeli jsme Teslu Model 3 a tady jsou naše podrobné dojmy

6
  • V Las Vegas jsme vyzkoušeli verzi Long Range v přepočtu za cenu 1,3 milionu Kč
  • Potěšil nás interiér a také jízdní vlastnosti
  • Evropské prodeje budou zahájeny v následujících měsících

Design Tesla umí. Je asi zbytečné popisovat to, co vidíte ve fotogalerii a v našem videu, a proto tedy jen shrnu, že i naživo působí Trojka jako malý Model S. Proporce v zadní části karoserie jsou odlišné, ale kapkovitý tvar karoserie, charakteristická příď i zadní světla nenechají nikoho na pochybách, že to je Tesla. Zaujmou hlavně neobvykle velká boční okna vzhledem ke karoserii, zajímavé tvarování předních světel a absence chladiče v přední masce.

Nejlepší elektromobil? Projeli jsme se Teslou Modelem 3

Pro ušetření nákladů zde už nenajdeme vysouvací kliky nebo elektricky otvírané dveře jako u Modelu S nebo Model X. Zde je vše mechanické a dost neobvyklé. Pro otevření dveří musíte „vyloupnout“ kliku ven a teprve poté za ní vzít a dveře otevřít. Tento způsob mi přišel nepraktický a nepohodlný a podle mě zde Tesla zbytečně experimentovala. Zajímavé je pak i odemykání přiložením karty nebo telefonu na B sloupek. Není to nic převratného, třeba Mercedes u svých aut NFC otevírání poskytuje také, ale stále jde o inovaci, kterou většina konkurence může oběma závidět.

Interiér jako z budoucnosti

Co mě naopak velmi mile potěšilo je nadprůměrný prostor v kufru, který je mnohem větší, než byste od auta této velikosti čekali. I když by to mohl tvar karoserie naznačovat, Model 3 nemá páté dveře – otevírá se pouze spodní část zádě a vstupní otvor do kufru je tak poměrně malý. Na převážení objemnějších věcí tak musí majitelé zapomenout, i když lze sklopit zadní sedadla. Limitující totiž bude právě malý vstup do kufru. Další místo ještě Tesla poskytuje pod kapotou, kde je rovněž poměrně velký úložný prostor. Zde Tesla zcela deklasuje konkurenci. Elektromobil žádné jiné značky, třeba i dražší, neposkytuje tak velký přední úložný prostor, pokud má vůbec nějaký.

Tesla Model 3

Po nastoupení zažijete něco, co u žádného jiného auta ne, a to ani u větších Tesel – totální minimalismus a jednoduchost interiéru, kterému vládne jen jeden velký displej. Na to se velmi rychle zvyká. Futuristický interiér navíc i dobře vypadá, i když třeba design volantu je v kontrastu s ním poměrně odpudivý.

Tesla zredukovala ovládací prvky takovým způsobem, že zde nenajdete kliky dveří (ovládají se tlačítkem na nich) ani páčky na nastavování sedadel, zrcátek a dokonce světel. Vše se ovládá skrze různá menu velkého displeje. To je z velké části dobře, ale abych pro rychlé sklopení zrcátek, otevření přihrádky před spolujezdcem nebo dokonce přepnutí světel musel provést několik kliknutí v menu na displeji – to praktické není. Celkově je ale menu na displeji špičkové a Tesla opravdu přemýšlela nad ergonomií a uspořádáním. Menu je přehledné, reakce rychlé a navigace také velmi dobrá. S verzí softwaru 9 se vzhled sjednotil s Modelem S a X, jen je uspořádání na šířku.

Tesla Model 3
Nastavování klimatizace vypadá velmi zajímavě

Na přístrojové desce se táhne průduch klimatizace přes celou šířku a má to svůj důvod – prsty na displeji můžete krásně ovládat směřování a intenzitu vzduchu. Vypadá to náramně a funguje stejně dobře. A co zpracování interiéru, Achillova pata dřívějších Tesel? Nevalná kvalita zpracování interiéru, kterou jsou Tesly pověstné, je ta tam. Výrobce si problém, zdá se, uvědomil a na interiéru Modelu 3 skutečně zapracoval. Úroveň je výrazně lepší a i když se pořád ani náhodou nemůže měřit s německými prémiovými automobilkami a působí poněkud plastově a „nehodnotně“, ve srovnání s konkurenčními elektromobily v podobné cenové relaci je na tom velmi dobře. Většina dílů nevrže, slícování je také ucházející a dobře vyřešené jsou i odkládací prostory ve středovém tunelu, jehož povrch je ale nepraktický a extrémně rychle se poškrábe. Líbilo se mi třeba vyřešení nabíjení mobilních telefonů s předpřipravenými zdířkami na zapojení vlastních kabelů. Naopak zklamáním je opět absence bezdrátové nabíječky.

Kde je kůže a sportovní sedadla?

Tesla se rozhodla skoncovat s pravou kůží a v Modelu 3 jsme tak nalezli jen umělou. Nevypadá špatně, dobře větrá, ale oproti pravé kůži v prémiových autech není tak příjemná a působí o poznání levněji. Je na vás, zda to u takto drahého auta překousnete. Výhrady mám také k sedadlům, která neposkytují dostatečné boční vedení, zejména uvážíme-li, že jde o sportovní sedan. Také opora zad není příliš pohodlná a sedák je až příliš měkký. Už po dvaceti minutách jízdy jsem se cítil nepohodlně. Zde je vidět, že tradiční automobilky vědí mnohem lépe, jak udělat kvalitní a pohodlná sportovní sedadla. Je však jasné, že řadě lidem bude jejich měkkost vyhovovat – jde o individuální posouzení.

Posez na zadních sedadlech je průměrný. Místa na nohy nijak hodně není, ale nijak to nevybočuje ze standardů této třídy. Model 3 je malý sedan a tak je nutné k němu přistupovat. Potěší dvojice obrovských panoramatických skel ve střeše, z nichž jedno je sdružené se zadním oknem. Výhled posádky vzadu je tak výborný.

Jak jezdí? Dozvíte se v další kapitole.

Jak jezdí?

Stejně jako v dalších Teslách, ani zde není potřeba auto nijak zapínat. Prostě zařadíte a jedete. Zvukový projev je velmi podobný Modelu S, motory ani měnič tedy nejsou slyšet, dokud pořádně nepřidáte. I tak jde ale o mírný zvuk. Odhlučnění i ve vyšších rychlostech je dobré, a to i přes bezrámová skla. Bohužel jsem neměl možnost jet rychleji než zhruba 110 km/h. Na chování ve vyšších rychlostech si tak budeme muset počkat na podrobnější český test, jakmile se nám zde Model 3 dostane do rukou.

Měl jsem možnost vyzkoušet střední variantu Modelu 3, která je momentálně v prodeji, tedy Long Range se dvěma motory a pohonem všech čtyř kol, výkonem 258 koní a baterií s kapacitou 74 kWh, která by měla zaručit zhruba 480 kilometrů dojezdu. Za tuto verzi dáte po přepočtu z dolarů a připočtení DPH zhruba 1,3 milionu Kč, což je za prémiový výkonný malý sedan více než odpovídající cena.

K dispozici je pak ještě výkonnější verze Performance nebo naopak Mid-range verze s menším dojezdem a náhonem pouze na zadní kola, která vás vyjde zhruba na 1,1 milionu. Nejlevnější „Base“ verze, na kterou řada lidí čeká, zatím stále v nabídce není.

Reálný dojezd jsme zatím vyzkoušet nemohli, základní poznatky z jízdy ale máme. A jedno je jisté – Tesla Model 3 bude rozhodně zábavné auto na řízení. Naladění podvozku je měkčí než u Modelu S, ale stále sportovní a poměrně tvrdé. I na upravených amerických silnicích bylo při přejíždění nerovností cítit, že naladění je spíše sportovní. Auto díky nízkému těžišti sedí výborně při ostrých změnách směru jízdy, díky menším rozměrům a nižší hmotnosti pak působí svižněji a agilněji.

Akcelerace není zdaleka tak brutální jako u Insane nebo Ludicrous módu u nejsilnějších Modelů S, avšak dynamika je stále špičková. Zrychlení z 0 na 100 km/h za zhruba 5 vteřin je stále velmi dobrá hodnota, kterou pocítíte. Zrychlení je v praxi mohutné, ale vcelku postupné a elektrický kopanec je mírnější než u větších a výkonnějších Tesel. Rekuperace je nastavená podobně silně, ale stále je bohužel nutné při zastavování na konci přibrzdit brzdovým pedálem. Celkově je jízda velmi příjemná a obecně jde v této kategorii o jedno z nejpříjemnějších aut na řízení.

Veškerá nastavení se provádí přes velký displej

K dispozici je i asistent řízení, který se aktivuje páčkou řazení za volantem a už nemá samostatný volič nalevo od volantu jako Model S a X. Rychlost a vzdálenost se pak reguluje rollerem na volantu. Asistent pak funguje prakticky stejně. Autopilot využívá 8 kamer, 12 ultrazvukových senzorů a přední radar a zobrazuje okolní dění na centrálním displeji. Stále platí, že Tesla má jeden z nejlepších a nejpokročilejších asistentů řízení vůbec, u kterého nechybí automatické přejíždění z pruhu do pruhu (pokud vy jako řidič vyhodíte blinkr).

Jak se používá velký displej?

A odpověď na velkou otázku na závěr. Jaké to je nemít před sebou přístrojový panel? Zvyknout se na to dá, ostatně mnohá auta v minulosti měla také přístroje uprostřed, nicméně v éře pokročilých head-up displejů je opravdu nepraktické klopit zrak dolů a ještě k tomu doprava pokaždé, když chcete zkontrolovat rychlost. O dalších informacích umístěných ještě dále na velkém displeji ani nemluvě. Zabudování head-up displeje by minimalistický design nijak nenarušilo a sledování rychlosti a dalších důležitých údajů by bylo mnohem snazší a praktičtější. Takto se řidič stává obětí estetiky.

Model 3 již nemá v ceně nabíjení zdarma na Superchargerech a za každé nabíjení si tak zaplatíte. V USA to činí v přepočtu zhruba 4,50 Kč za jednu kilowatthodinu. Plné nabití, které reálně vystačí na zhruba 400 kilometrů, tak vyjde na zhruba 350 Kč. V Evropě rovněž nebude nabíjení v ceně, Tesla navíc evropské Modely 3 vybaví konektorem CCS Combo, aby bylo možno nabíjet rychle i ze standardních rychlonabíječek dalších poskytovatelů bez potřeby nepohodlných adaptérů, po jakých musí sahat majitelé současných Tesel.

Detail plánování cesty na druhé pobřeží USA

Skvělé auto, na které si ještě počkáme

Tesla Model 3 mě velmi mile překvapila. Výborně jezdí. Potěšil mě prostorný a minimalistický interiér, velký úložný prostor v kufru a skvělý infotainment. Úroveň zpracování sice stále nedosahuje evropských prémiových automobilek a ovládání pouze skrze displej je v řadě případů o kompromisech, ale celkově jde o velmi dobré auto. Fakt, že jde o elektromobil s dynamikou sobě vlastní, je pouze dalším plusem. Jakmile se Model 3 dostane i do Evropy, lze očekávat, že naváže na prodejní úspěchy v USA, kde je v posledním čtvrtletí jedním z nejprodávanějších aut vůbec. Vše rozhodne cena a nabídka konkurence, která nespí.

Technické parametry Tesla Model 3 Long Range

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm
Baterie74 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: Supercharger, CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 580 km
Cena od1 486 990 Kč
Diskuze ke článku
karel
"nemůže měřit s německými prémiovými automobilkami" .. to podle autora nikdo jiny krom nemcu premiova auta nevyrabi?
Pavel
kde se ztratil můj příspěvek??? nebo názor?
Pavel
Tesla propustí 7% zaměstnanců, aby mohla snížit ceny modelu 3
Henry
Americke auto lze porovnat jen s amerikou. Vyroba zpracovani garance atd je typicka pro USA auta. O sedackach v porovnani treba s VW koncernem ktery dela lavice ve vsech modelech napsat ze jsou spatne je mimo. Porovnat 3 Teslu s S class mercedes nebo 7er BMW nebo Lexus je nesmysl. Takze bych se zameril na Chevy Cadilac (GM) Chrysler a Ford. Pri tomhle porovnani vypadne Tesla na prvnich mistech. Americka auta jsou vyrobena na 100tis mil kdyz se to povede a pak snima do srotu. Nemluve o zpracovani typickych USA aut kde 5mm sem a tam neni zadnej rozmer. Cadilac v tom primo exceluje. Kdyz se povede vydrzi i 50 tis mil bez poruch. Jinak to stoji vic na dilnach nez na silnici.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze