Zkušenosti s Hyundai Ioniq Electric po dvou měsících provozu

Zkušenosti s Hyundai Ioniq Electric po dvou měsících provozu
8
  • Hyundai Ioniq Electric slibuje dojezd až 280 km a velkou dávku moderních technologií
  • Jaké jsou naše zkušenosti po dvou měsících provozu?

Proč to nepřiznat, na možnost dlouhodobého testu elektrického Ioniqu jsem se díval s velkým očekáváním, ale též s jistou dávkou nedůvěry. Vyrábí se již třetím rokem, a to je u elektromobilů docela dlouhá doba. Je vybaven relativně malým trakčním akumulátorem o kapacitě 28 kWh. Před necelými třemi lety, v době, když přišel na trh, to byla standardní, spíš nadprůměrná hodnota. Konkurence v této třídě mezitím zvedla kapacitu akumulátorů svých modelů na 36, 40 i více kWh. Větší kapacita slibuje vyšší dojezd, zdánlivě je to jasné. Ale platí to vždy, za každých okolností? Hyundai Ioniq dnes zůstává posledním mohykánem s takto malým akumulátorem, konkurenti mají „pod kapotou“ již akumulátory větší. Osvědčí se mezi konkurenty, kteří mají zdánlivě navrch?

Příkladná hospodárnost provozu

Hned úvodem všem prozradím, že Hyundai Ioniq Electric je, co se týče dojezdu, hospodárnosti provozu a rychlosti nabíjení skutečně skvělé auto a plně drží krok se svými konkurenty, některé dokonce předčí.

Hyundai Ioniq (2016)

Tento článek a další díly o dlouhodobém testu nebudou pouze suchým popisem vozidla nebo poznatků z dlouhodobého testu. Často některé skutečnosti zdůrazním, vypíchnu a srovnám s mýty a nepravdami, které o elektromobilech kolují. Některá fakta pojmu trochu šířeji a snad pomůžou všem zájemcům o elektromobilitu pochopit některé body a skutečnosti.

Seznámení s Ioniqem

Hyundai Ioniq Electric je rozměrově docela pořádný kus auta. Je o dost větší než hlavní konkurenti. Na délku měří 4 470 mm, což je například o 200 mm více má VW e-Golf a dokonce o 470 mm více oproti oblíbené BMW i3s. Pro porovnání: Octavia první generace je delší o pouhých 37 mm, druhá generace pak o 102 mm.

Technické parametry Hyundai Ioniq Electric

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 495 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon120 koní, toč. moment: 295 Nm
Baterie28 kWh
SpotřebaKombinovaná: 11,5 kWh / 100 km, dojezd: 280 km
Infotainment8" dotykový displej
Cena859 900 Kč

Šířka karoserie (bez zrcátek) je u Hyundai také o něco větší než u konkurentů, je o 21 mm širší než e-Golf, o 29 mm širší než BMW i3, o 89 mm širší než Octavia 1 a o 51 mm širší než Octavia 2. Výška je naopak menší, což opticky vůz zeštíhluje a prodlužuje. A není to jenom zdání. Vůz je aerodynamický, pyšní se neuvěřitelně nízkým součinitelem odporu, přímo rekordní hodnotou ve své třídě: cx = 0,24. Takto nízká hodnota není samoúčelná a nevypovídá pouze o šikovnosti designerů a tisíci hodinách detailního ladění tvaru karoserie na počítačích a v aerodynamických tunelech. Nízká hodnota součinitele odporu výrazně snižuje spotřebu při vyšších a vysokých rychlostech, jinými slovy, výrazně prodlužuje dojezd.

Náš vůz je v nejvyšší výbavě Ultimate a má téměř vše, co je možné si v této třídě přát. Z komfortní výbavy vybírám:

  • kožená sedadla a sportovní volant obšitý kůží
  • elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro dvě různá nastavení
  • vyhřívání předních i zadních sedadel v několika úrovních se samostatnými ovladači
  • odvětrávání předních sedadel ve třech úrovních
  • automatickou klimatizaci s funkcí automatického odmlžování
  • chlazení schránky spolujezdce
  • vyhřívání čelního a zadního skla
  • ventilační průduchy u zadních sedadel
  • elektrické stahování všech oken
  • digitální autorádio DAB
  • audiosystém Infinity včetně externího zesilovače, subwooferu a 8 reproduktorů
  • bezdrátové nabíjení chytrých telefonů
  • USB výstup, dvojici zapalovačů, 5 interiérových stropních lampiček
  • elektricky ovládaná, vyhřívaná a elektricky sklopná vnější zrcátka
  • osvětlení nástupního prostoru a klik předních dveří
  • automatické otevírání a uzavírání vozu chytrým klíčkem v kapse
  • bezklíčkové startování tlačítkem
  • 7palcový barevný displej před řidičem
  • 8palcový barevný dotykový displej uprostřed na přístrojové desce
  • navigace

Co se týká bezpečnostní výbavy a asistenčních systémů, vybírám:

  • výkonná LED světla
  • Inteligentní adaptivní tempomat s funkcí opětovného rozjezdu kolony
  • přední a zadní parkovací senzory se zadní barevnou kamerou
  • automatické samostmívací vnitřní zrcátko
  • automatická světla a stěrače (světelný a dešťový senzor)
  • stabilizační systém včetně protiprokluzového systému
  • asistent jízdy v pruzích
  • autonomní nouzové brzdění s varováním před čelním nárazem
  • hlídání mrtvého úhlu s akustickou a světelnou signalizací v zrcátkách
  • upozornění na projíždějící vozidla při couvání z parkovacího místa
  • monitorování tlaku v pneumatikách včetně zobrazení přesné hodnoty tlaku
  • Výčet není zdaleka úplný, Ioniq nabízí dále například zrcátka ve slunečních clonách, uzavírací držák na brýle, zadní odklopná sedadla dělená v poměru 60:40, kapsy na opěradlech předních sedadel, středovou opěrku rukou pro přední sedadla s úložným prostorem, dveře a přístrojovou desku s měkčenými plasty, síťku na věci v zavazadlovém prostoru, asistent rozjezdu do kopce a mnoho dalších. Hyundai Ioniq Electric ve výbavě Ultimate s tímto sáhodlouhým a zdaleka ne úplným výčtem výbavy a asistenčních systému lze pořídit již za 883 900 Kč. Záruka na auto je 5 let bez omezení kilometrů, na trakční akumulátor je záruka dokonce 8 let, nebo 200 000 kilometrů.

    Hyundai Ioniq Electric ve výbavě Ultimate s tímto sáhodlouhým a zdaleka ne úplným výčtem výbavy a asistenčních systému lze pořídit již za 883 900 Kč.

    Zde udělám svoji první odbočku a trochu si rýpnu do všech „znalců“ elektromobilů, kteří tvrdí, že elektromobily a hlavně jejich akumulátory mají velmi omezenou životnost. Co pak prý s nimi bude, když za několik málo let doslouží? Kam se akumulátory vyhodí? Vždyť někde prý psali, že se nedají recyklovat? Těmto „znalcům“ zdůrazňuji: záruka na akumulátor je 8 let, nebo 200 000 kilometrů. Ptám se: kdo z výrobců aut se spalovacím motorem poskytne záruku na agregát (například na motor) 8 let, nebo 200 000 kilometrů? A mimochodem, akumulátory se recyklovat samozřejmě dají. Zatím je jich k recyklaci málo, protože prostě stále „drží“.

    Druhé rýpnutí bude do škarohlídů, kteří tvrdí, že jsou elektrická auta předražená. Je nutno srovnávat srovnatelné. Ať zkusí nakonfigurovat libovolné auto stejné velikostní kategorie, zvolí nejvyšší výbavu (automatická převodovka, sedadla a volant v kůži, doplní další výbavu z výše uvedeného seznamu) a nezapomenou na dva barevné displeje, digitální DAB rádio, nejlepší audio systém, pokročilé asistenční systémy a nakonec ať si připlatí za prodlouženou záruku 200 tisíc kilometrů (jestli taková záruka bude vůbec možná). Když to udělají, tak se budou hodně divit, když se cena u vybraného modelu se spalovacím motorem bude blížit výše uvedené částce, nebo jí dokonce dosáhne. A navíc, co se týká zrychlení, těmto vozům s elektrickým Ioniqem hravě ujedu. A ať si připočítají k dobru ušetřených několik set tisíc korun díky podstatně nižší ceně elektrické energie ve srovnání s cenou benzínu/nafty. Rovněž náklady na údržbu jsou díky jednodušší konstrukci auta výrazně nižší. Proč se srovnává cena skvěle vybaveného elektromobilu s velkým zrychlením a úsporným provozem s cenou běžného auta se základní motorizací a se základní výbavou?

Diskuze ke článku
Michelin
Diky za pekny clanek.

Potvrzuji spolehlivost. Po vice nez roce a vice nez 40tis.km ve firemnim provozu stale plne nalozeny v rukou zamestnance, ktery ho nesetri jsme neresili krome dvou pravidelnych servisnich prohlidek jedinou zavadu.
Tom
Už nabízejí i u ioniqu baterii s vyšší kapacitou 38,3kWh
no_name
U domácího dobíjení by bylo vhodné spíš změřit skutečně odebranou energii ze zásuvky než počítat s tím co ukazuje pal. pc.
Ale souhlasím s tím, že za rok ušetří člověk na palivu dost. Třeba jen výměna rozvodového řemenu po koupi bazarového splovacího auta u mě znamená náklady na roční ježdění elektromobilem :)
UdA
Tenhle ioniq se už dá sehnat jen jako ojetina, nebo v doprodeji, uvítal bych test toho nového.
Z vlastní zkušenosti musím efektivitu Ioniqu potrvdit i ve verzi PHEV. Spotřebu má v čistě elektrickém režimu trochu vyšší cca 13 kWh/100 Km. Ale na delší trasy na benzín +zakladní mini baterka jezdí za 2,9 litru /100 Km měřeno na trase 235 Km bez dobíjení trakční baterky.
NAd 4 litry s tím jezdit se skoro ani nedá bylo by to o papíry.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze