Hyundai Ioniq Electric: vítěz mnoha testů ve spotřebě energie a ekologii

Hyundai Ioniq Electric: vítěz mnoha testů ve spotřebě energie a ekologii
  • Hyundai Ioniq Electric vyhrál několik testů hospodárnosti renomovaných společností
  • Vozidlo má nejnižší spotřebu mezi elektromobily
  • Dojezd předčí některé konkurenty s mnohem větší kapacitou baterií
  • Vůz se pyšní cenou za nejekologičtější vozidlo ve srovnání se všemi ostatními vyráběnými automobily

Hyundai Ioniq Electric vyhrál v testu spotřeby elektromobilů. Má výrazně menší spotřebu než ostatní konkurenti. Dojezd je dokonce vyšší než u některých konkurentů s vyšší kapacitou baterie.

Německý autoklub ADAC, se svými 19,6 miliony členů největší motoristická organizace v Evropě a po americké AAA druhá na světě, otestovala 11 elektromobilů různých velikostí a cen. Zvláštní pozornost věnovala dojezdu a spotřebě energie. Měření byla provedena v realistickém ADAC Ecotestu, kde se všechny elektromobily testovaly v reálných podmínkách: jak ve skutečném provozu, tak na testovacích stolicích. V testu byl mix všech podmínek, jezdilo se hezky ostře na čas, žádné loudání. Výsledky vyšly zajímavě, ukázaly přímo propastné rozdíly v efektivitě jednotlivých vozidel.

Hyundai Ioniq Electric

Jaká je spotřeba benzínu nebo nafty ví většina majitelů vozů a vychází ze svých zkušeností. Rozdíly ve spotřebě pohonných hmot u aktuálně prodávaných vozidel jsou minimální, většinou jde o několik málo procent. Jednotlivé typy motorů a převodovek od různých výrobců mají podobnou konstrukci a nedá se říct, že by někdo ve vývoji zaostával a jeho agregáty by byly podstatně žíznivější, případně méně výkonné než u konkurence. Zkrátka konkurenti se navzájem dost hlídají.

Jak jsou na tom elektrická vozidla? Motoristé často zdaleka netuší, kolik proudu elektromobil spotřebuje. Je to přitom zásadní otázka. Kolik bude potřeba za spotřebovanou energii zaplatit, o kolik bude elektromobil úspornější než jeho elektrický konkurent, případně vůz se spalovacím motorem?

Suverénním vítězem testu ve spotřebě energie je Hyundai Ioniq Electric se spotřebou 14,7 kWh/100 km. Tento vůz měl zároveň nejmenší rozdíl mezi spotřebou udávanou výrobcem a skutečnou.

Model Spotřeba v ADAC Ecotest Spotřeba výrobce NEDC / WLTP
Hyundai Ioniq Electric 14,7 kWh / 100 km 11,5 / není údaj kWh / 100 km
Volkswagen e-Golf 17,3 kWh / 100 km 13,2 / 15,8 kWh / 100 km
Volkswagen e-up! 17,7 kWh / 100 km 11,7 / 14,3 kWh / 100 km
BMW i3 (120Ah) 17,9 kWh / 100 km 13,1 / 15,3 kWh / 100 km
Kia e-Niro (64 kWh) 18,1 kWh / 100 km není údaj / 15,9 kWh / 100 km
Smart Fortwo 18,3 kWh / 100 km 13,9 / 16,6 kWh / 100 km
Hyundai Kona Electric (64 kWh) 19,5 kWh / 100 km 14,3 / 15,0 kWh / 100 km
Renault Zoe 20,3 kWh / 100 km 13,3 / není údaj kWh / 100 km
Tesla Model 3 Long Range 20,9 kWh / 100 km není údaje / 16,0 kWh / 100 km
Nissan Leaf II (40 kWh) 22,1 kWh / 100 km 15,2 / 20,6 kWh / 100 km
Tesla Model X 100D 24,0 kWh / 100 km 20,8 / není údaj kWh / 100 km
Jaguar I-PACE EV400 27,6 kWh / 100 km není údaj / 22,0

Je zřejmé, že větší a těžší vozidla vozy mají obvykle vyšší spotřebu energie. Ale jak markantní jsou tyto rozdíly, je velkým překvapením. Obdobně jsou překvapující rozdíly mezi vozidly obdobné velikosti. Posledním překvapením jsou pak rozdíly mezi spotřebou vozů udávanou výrobcem dle metodiky NEDC, případně WLTP a skutečně dosaženou spotřebou dle testu ADAC.

Test zkoumal jak spotřebu elektromobilů v jízdných podmínkách, tak účinnost při „tankování“. Při „doplňování paliva“ spotřebují elektromobily o něco více proudu, než se nakonec v baterii uloží. Je to stejné, jako kdyby se u auta se spalovacím motorem při každém tankování plné nádrže několik litrů paliva vylilo na zem, to je ovšem potřeba zaplatit. Při tomto testu rozdíly mezi elektrickými vozy nebyly tak propastné. V této části testu nejlépe hospodařil s energií automobil Tesla Model X 100D s akumulátorem o kapacitě 100 kWh. Na druhém místě se umístil Hyundai Ioniq Electric, těsně následován Nissanem Leaf II.

Model Využitelná kapacita baterie Množství dodaného proudu Ztráty při nabíjení
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh 30,90 kWh 10,36 %
Volkswagen e-Golf 35,8* kWh 34,90 kWh *
Volkswagen e-up! 18,7 kWh 20,90 kWh 11,76 %
BMW i3 (120Ah) 37,9 kWh 44,50 kWh 17,41 %
Kia e-Niro (64 kWh) 64,0 kWh 73,90 kWh 15,47 %
Smart Fortwo 17,6 kWh 20,50 kWh 16,48 %
Hyundai Kona Electric (64 kWh) 64 kWh 73,90 kWh 15,47 %
Renault Zoe 41 kWh 49,50 kWh 20,73 %
Tesla Model 3 Long Range 75 kWh 89,50 kWh 19,33 %
Nissan Leaf II (40 kWh) 40 kWh 44,50 kWh 11,25 %
Tesla Model X 100D 100 kWh 108,30 kWh 8,30 %
Jaguar I-PACE EV400 90 kWh 100,90 kWh 12,11 %

*Pravděpodobně uvádí VW celkovou kapacitu baterie místo využitelné. Na dotaz VW neposkytl žádné další informace.


Testoval se samozřejmě také dojezd elektromobilů. Hyundai Ioniq Electric měl v náročném testu dojezd 211 km, ten byl dokonce vyšší než u některých konkurentů s výrazně vyšší kapacitou baterie.

Nejekologičtější vozidlo v ADAC Ecotestu

Hyundai Ioniq Electric vyhrál ve srovnávacím testu nejekologičtějších vozidel. Je zřejmé, že na první pohled mají elektromobily náskok před automobily se spalovacím motorem, protože jsou lokálně bezemisní a z výfuku nevypouštějí žádné zplodiny. Přesto dle autoklubu ADAC tato vozidla nejsou klasifikována jako plně bezemisní, protože je třeba započítat emise CO2, které vypouštějí elektrárny v Německu při výrobě elektřiny. Na druhé straně, k emisím, které produkují spalovací motory v testu taktéž započítali emise potřebné k výrobě paliva.

V testu autoklubu ADAC se změřily všechny emise, které vozidla vypouštějí do ovzduší. Zvlášť se hodnotila kategorie CO2 (kysličníku uhličitého) a kategorie ostatních škodlivin (oxidy dusíku, saze, jemné částice, atd).

Do testu bylo vybráno 105 automobilů. První místo obsadil Hyundai Ioniq Electric s celkovým ziskem 105 bodů (z maximálně možných 110). Plného zisku 50 bodů (z 50 možných) dosáhl v kategorii škodlivin a 55 bodů (z 60 možných) získal v kategorii CO2. K tomu je potřeba dodat, že pokud se tankuje energie získaná z obnovitelných zdrojů, například ze solárních panelů ať už doma, v zaměstnání, nebo u supermarketu, stává se elektromobil absolutně bezemisním vozidlem.

Zisk 5 hvězdiček pro vítěze testu Green NCAP

Green NCAP je iniciativa organizace Euro NCAP (New Car Assessment Programme), která již řadu let testuje a hodnotí auta dle bezpečnostních kritérií. Nově testuje vozidla také z hlediska jednotných standardů ekologie. Důraz se klade na emise škodlivin a spotřebu energie, respektive paliva.

V tomto testu získala 5 hvězdiček 3 vozidla – Hyundai Ioniq Electric, BMW i3 a nový Nissan Leaf, přičemž Hyundai Ioniq měl absolutně nejlepší výsledky.

Laboratorní testy (kWh) Hyundai Ioniq Electric BMW i3 (42 kWh) Nissan Leaf (40 kWh)
Studené vozidlo 13,2 kWh 14,9 kWh 17,1 kWh
Zahřáté vozidlo 12,7 kWh 14,5 kWh 15,4 kWh
Eco mód 12,7 kWh 12,9 kWh 15, 2 kWh
Sport mód 12,7 kWh 14,5 kWh 15,4 kWh
Dálnice 19,3 kWh 19,8 kWh 22,9 kWh
Průměrná spotřeba 14,1 kWh 15,3 kWh 17,2 kWh
Nejvyšší spotřeba 19,3 kWh 19,8 kWh 22,9 kWh

Vítěz testu ekologie a spotřeby webového portálu Sust-it

Britský webový portál pomáhá spotřebitelům kupovat energeticky nejhospodárnější výrobky různých kategorií, od telefonů, počítačů, mrazáků, myček nádobí až po automobily. Sust-it do hodnocení zahrnul emise vozidel (u elektromobilů dle energetického mixu elektráren v Británii), spotřebu paliva (u elektromobilů elektrickou energii) a vypočítal provozní náklady na ujetí 1 km v pencích. Základem výpočtu je průměrný nájezd vozidla v Británii, cca 19 000 kilometrů ročně. Celkem je do testu zahrnuto neuvěřitelných 76 066 vozidel.

Model Škodliviny Spotřeba energie Náklady na jeden kilometr
Hyundai Ioniq Electric 40,02 CO2/km 11,50 kWh/100 km 2,04 (pence/1 km)
Volkswagen e-up! 40,72 CO2/km 11,68 kWh/100 km 2,08 (pence/1 km)
BMW i3 2018 43,85 CO2/km 12,61 kWh/100 km 2,24 (pence/1 km)
Volkswagen e-Golf 44,2 CO2/km 12,68 kWh/100 km 2,26 (pence/1 km)
Renault Zoe 46,28 CO2/km 13,30 kWh/100 km 2,37 (pence/1 km)
Hyundai Kona (39 kWh) 48,37 CO2/km 13,92 kWh/100 km 2,47 (pence/1 km)

Výpočty a výsledky v tomto srovnání se liší od výsledků testů autoklubu ADAC nebo Green NCAP. Důvodem jsou odlišné metodiky a podmínky testu, jiný energetický mix v Británii atd.

Výborných hodnot ve všech testech nezávislých organizací dosahuje Hyundai Ioniq díky skvělé aerodynamice karoserie s hodnotou koeficientu odporu 0,24, která je rekordní ve své třídě, úsporným pohonem, konstrukcí baterie, která má dobrou termoregulaci a vysokou účinnost při nabíjení a rekuperaci.

Technické parametry Hyundai Ioniq electric (2016)

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 495 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon88 kW, 120 koní, točivý moment: 295 Nm
Baterie28 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 69 kW, palubní: 7 kW,
SpotřebaKombinovaná: 11,5 kWh / 100 km, dojezd: 280 km
Cena od859 900 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze