Hyundai Ioniq Electric vyhrál v testu spotřeby elektromobilů. Má výrazně menší spotřebu než ostatní konkurenti. Dojezd je dokonce vyšší než u některých konkurentů s vyšší kapacitou baterie.
Německý autoklub ADAC, se svými 19,6 miliony členů největší motoristická organizace v Evropě a po americké AAA druhá na světě, otestovala 11 elektromobilů různých velikostí a cen. Zvláštní pozornost věnovala dojezdu a spotřebě energie. Měření byla provedena v realistickém ADAC Ecotestu, kde se všechny elektromobily testovaly v reálných podmínkách: jak ve skutečném provozu, tak na testovacích stolicích. V testu byl mix všech podmínek, jezdilo se hezky ostře na čas, žádné loudání. Výsledky vyšly zajímavě, ukázaly přímo propastné rozdíly v efektivitě jednotlivých vozidel.
Jaká je spotřeba benzínu nebo nafty ví většina majitelů vozů a vychází ze svých zkušeností. Rozdíly ve spotřebě pohonných hmot u aktuálně prodávaných vozidel jsou minimální, většinou jde o několik málo procent. Jednotlivé typy motorů a převodovek od různých výrobců mají podobnou konstrukci a nedá se říct, že by někdo ve vývoji zaostával a jeho agregáty by byly podstatně žíznivější, případně méně výkonné než u konkurence. Zkrátka konkurenti se navzájem dost hlídají.
Jak jsou na tom elektrická vozidla? Motoristé často zdaleka netuší, kolik proudu elektromobil spotřebuje. Je to přitom zásadní otázka. Kolik bude potřeba za spotřebovanou energii zaplatit, o kolik bude elektromobil úspornější než jeho elektrický konkurent, případně vůz se spalovacím motorem?
Suverénním vítězem testu ve spotřebě energie je Hyundai Ioniq Electric se spotřebou 14,7 kWh/100 km. Tento vůz měl zároveň nejmenší rozdíl mezi spotřebou udávanou výrobcem a skutečnou.
Model | Spotřeba v ADAC Ecotest | Spotřeba výrobce NEDC / WLTP |
---|---|---|
Hyundai Ioniq Electric | 14,7 kWh / 100 km | 11,5 / není údaj kWh / 100 km |
Volkswagen e-Golf | 17,3 kWh / 100 km | 13,2 / 15,8 kWh / 100 km |
Volkswagen e-up! | 17,7 kWh / 100 km | 11,7 / 14,3 kWh / 100 km |
BMW i3 (120Ah) | 17,9 kWh / 100 km | 13,1 / 15,3 kWh / 100 km |
Kia e-Niro (64 kWh) | 18,1 kWh / 100 km | není údaj / 15,9 kWh / 100 km |
Smart Fortwo | 18,3 kWh / 100 km | 13,9 / 16,6 kWh / 100 km |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) | 19,5 kWh / 100 km | 14,3 / 15,0 kWh / 100 km |
Renault Zoe | 20,3 kWh / 100 km | 13,3 / není údaj kWh / 100 km |
Tesla Model 3 Long Range | 20,9 kWh / 100 km | není údaje / 16,0 kWh / 100 km |
Nissan Leaf II (40 kWh) | 22,1 kWh / 100 km | 15,2 / 20,6 kWh / 100 km |
Tesla Model X 100D | 24,0 kWh / 100 km | 20,8 / není údaj kWh / 100 km |
Jaguar I-PACE EV400 | 27,6 kWh / 100 km | není údaj / 22,0 |
Je zřejmé, že větší a těžší vozidla vozy mají obvykle vyšší spotřebu energie. Ale jak markantní jsou tyto rozdíly, je velkým překvapením. Obdobně jsou překvapující rozdíly mezi vozidly obdobné velikosti. Posledním překvapením jsou pak rozdíly mezi spotřebou vozů udávanou výrobcem dle metodiky NEDC, případně WLTP a skutečně dosaženou spotřebou dle testu ADAC.
Test zkoumal jak spotřebu elektromobilů v jízdných podmínkách, tak účinnost při „tankování“. Při „doplňování paliva“ spotřebují elektromobily o něco více proudu, než se nakonec v baterii uloží. Je to stejné, jako kdyby se u auta se spalovacím motorem při každém tankování plné nádrže několik litrů paliva vylilo na zem, to je ovšem potřeba zaplatit. Při tomto testu rozdíly mezi elektrickými vozy nebyly tak propastné. V této části testu nejlépe hospodařil s energií automobil Tesla Model X 100D s akumulátorem o kapacitě 100 kWh. Na druhém místě se umístil Hyundai Ioniq Electric, těsně následován Nissanem Leaf II.
Model | Využitelná kapacita baterie | Množství dodaného proudu | Ztráty při nabíjení |
---|---|---|---|
Hyundai Ioniq Electric | 28 kWh | 30,90 kWh | 10,36 % |
Volkswagen e-Golf | 35,8* kWh | 34,90 kWh | * |
Volkswagen e-up! | 18,7 kWh | 20,90 kWh | 11,76 % |
BMW i3 (120Ah) | 37,9 kWh | 44,50 kWh | 17,41 % |
Kia e-Niro (64 kWh) | 64,0 kWh | 73,90 kWh | 15,47 % |
Smart Fortwo | 17,6 kWh | 20,50 kWh | 16,48 % |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) | 64 kWh | 73,90 kWh | 15,47 % |
Renault Zoe | 41 kWh | 49,50 kWh | 20,73 % |
Tesla Model 3 Long Range | 75 kWh | 89,50 kWh | 19,33 % |
Nissan Leaf II (40 kWh) | 40 kWh | 44,50 kWh | 11,25 % |
Tesla Model X 100D | 100 kWh | 108,30 kWh | 8,30 % |
Jaguar I-PACE EV400 | 90 kWh | 100,90 kWh | 12,11 % |
*Pravděpodobně uvádí VW celkovou kapacitu baterie místo využitelné. Na dotaz VW neposkytl žádné další informace.
Testoval se samozřejmě také dojezd elektromobilů. Hyundai Ioniq Electric měl v náročném testu dojezd 211 km, ten byl dokonce vyšší než u některých konkurentů s výrazně vyšší kapacitou baterie.
Nejekologičtější vozidlo v ADAC Ecotestu
Hyundai Ioniq Electric vyhrál ve srovnávacím testu nejekologičtějších vozidel. Je zřejmé, že na první pohled mají elektromobily náskok před automobily se spalovacím motorem, protože jsou lokálně bezemisní a z výfuku nevypouštějí žádné zplodiny. Přesto dle autoklubu ADAC tato vozidla nejsou klasifikována jako plně bezemisní, protože je třeba započítat emise CO2, které vypouštějí elektrárny v Německu při výrobě elektřiny. Na druhé straně, k emisím, které produkují spalovací motory v testu taktéž započítali emise potřebné k výrobě paliva.
V testu autoklubu ADAC se změřily všechny emise, které vozidla vypouštějí do ovzduší. Zvlášť se hodnotila kategorie CO2 (kysličníku uhličitého) a kategorie ostatních škodlivin (oxidy dusíku, saze, jemné částice, atd).
Do testu bylo vybráno 105 automobilů. První místo obsadil Hyundai Ioniq Electric s celkovým ziskem 105 bodů (z maximálně možných 110). Plného zisku 50 bodů (z 50 možných) dosáhl v kategorii škodlivin a 55 bodů (z 60 možných) získal v kategorii CO2. K tomu je potřeba dodat, že pokud se tankuje energie získaná z obnovitelných zdrojů, například ze solárních panelů ať už doma, v zaměstnání, nebo u supermarketu, stává se elektromobil absolutně bezemisním vozidlem.
Zisk 5 hvězdiček pro vítěze testu Green NCAP
Green NCAP je iniciativa organizace Euro NCAP (New Car Assessment Programme), která již řadu let testuje a hodnotí auta dle bezpečnostních kritérií. Nově testuje vozidla také z hlediska jednotných standardů ekologie. Důraz se klade na emise škodlivin a spotřebu energie, respektive paliva.
V tomto testu získala 5 hvězdiček 3 vozidla – Hyundai Ioniq Electric, BMW i3 a nový Nissan Leaf, přičemž Hyundai Ioniq měl absolutně nejlepší výsledky.
Laboratorní testy (kWh) | Hyundai Ioniq Electric | BMW i3 (42 kWh) | Nissan Leaf (40 kWh) |
---|---|---|---|
Studené vozidlo | 13,2 kWh | 14,9 kWh | 17,1 kWh |
Zahřáté vozidlo | 12,7 kWh | 14,5 kWh | 15,4 kWh |
Eco mód | 12,7 kWh | 12,9 kWh | 15, 2 kWh |
Sport mód | 12,7 kWh | 14,5 kWh | 15,4 kWh |
Dálnice | 19,3 kWh | 19,8 kWh | 22,9 kWh |
Průměrná spotřeba | 14,1 kWh | 15,3 kWh | 17,2 kWh |
Nejvyšší spotřeba | 19,3 kWh | 19,8 kWh | 22,9 kWh |
Vítěz testu ekologie a spotřeby webového portálu Sust-it
Britský webový portál pomáhá spotřebitelům kupovat energeticky nejhospodárnější výrobky různých kategorií, od telefonů, počítačů, mrazáků, myček nádobí až po automobily. Sust-it do hodnocení zahrnul emise vozidel (u elektromobilů dle energetického mixu elektráren v Británii), spotřebu paliva (u elektromobilů elektrickou energii) a vypočítal provozní náklady na ujetí 1 km v pencích. Základem výpočtu je průměrný nájezd vozidla v Británii, cca 19 000 kilometrů ročně. Celkem je do testu zahrnuto neuvěřitelných 76 066 vozidel.
Model | Škodliviny | Spotřeba energie | Náklady na jeden kilometr |
---|---|---|---|
Hyundai Ioniq Electric | 40,02 CO2/km | 11,50 kWh/100 km | 2,04 (pence/1 km) |
Volkswagen e-up! | 40,72 CO2/km | 11,68 kWh/100 km | 2,08 (pence/1 km) |
BMW i3 2018 | 43,85 CO2/km | 12,61 kWh/100 km | 2,24 (pence/1 km) |
Volkswagen e-Golf | 44,2 CO2/km | 12,68 kWh/100 km | 2,26 (pence/1 km) |
Renault Zoe | 46,28 CO2/km | 13,30 kWh/100 km | 2,37 (pence/1 km) |
Hyundai Kona (39 kWh) | 48,37 CO2/km | 13,92 kWh/100 km | 2,47 (pence/1 km) |
Výpočty a výsledky v tomto srovnání se liší od výsledků testů autoklubu ADAC nebo Green NCAP. Důvodem jsou odlišné metodiky a podmínky testu, jiný energetický mix v Británii atd.
Výborných hodnot ve všech testech nezávislých organizací dosahuje Hyundai Ioniq díky skvělé aerodynamice karoserie s hodnotou koeficientu odporu 0,24, která je rekordní ve své třídě, úsporným pohonem, konstrukcí baterie, která má dobrou termoregulaci a vysokou účinnost při nabíjení a rekuperaci.
Technické parametry Hyundai Ioniq electric (2016)
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 495 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 88 kW, 120 koní, točivý moment: 295 Nm |
Baterie | 28 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 69 kW, palubní: 7 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 11,5 kWh / 100 km, dojezd: 280 km |
Cena od | 859 900 Kč |