Žebříček nejhůře připravených zemí na elektromobily má překvapivého „vítěze“

7
Žebříček nejhůře připravených zemí na elektromobily má překvapivého „vítěze“
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Takzvaná připravenost nemá přímou souvislost se současným stavem
  • Průměrná penetrace elektromobilů v Evropě činí 0,88 %

Server zutobi.com zveřejnil další z mnoha žebříčků. Tentokrát sestavil seznam zemí, seřazený podle připravenosti na elektromobilitu. Ačkoliv podobných výsledkových listin existuje více a často se jejich výsledky mezi sebou vzájemně liší podle zvolených kritérií, tento se zdá být docela dobrým kompromisem mezi srozumitelností a přemírou hledisek. Sestaven byl podle čtyř hodnot; kolik v zemi stojí plné nabití 50kWh baterie, podílu internetových dotazů o elektromobilech, podílu elektromobilů na vozovém parku a počtu veřejných nabíječek na kilometr silnic. V tabulce jsou uvedeny i další tři zajímavé hodnoty, které však umístění v žebříčku neovlivnily, protože samy o sobě míru zájmu neindikují. Jde o výšku pobídky na nákup, počet provozovaných elektromobilů a tříletý nárůst jejich počtu.

Nepřekvapí jednoznačná dominance Norska s celkovým skóre 8,14 z deseti, stejně jako druhé a třetí místo Velké Británie (4,73) a Nizozemska (4,68). Mnohem zajímavější věci nacházíme na opačném konci žebříčku. S poměrně citelnou ztrátou je totiž nejhorší z 32 evropských zemí Německo (1,49), jemuž podrazilo nohy suverénně nejdražší nabíjení. Výše zmíněných 50 kWh vás u veřejných nabíječek totiž vyjde na 399,50 Kč. Pro srovnání – v Norsku totéž pořídíte za 104,30 Kč, v Turecku pak za 86,70 Kč. Rovněž dotazů na elektromobilitu tam na 100 000 obyvatel padlo pouhých 16,61, což rovněž patří mezi nejhorší hodnoty. Naopak penetrace elektromobilů 0,65 % patří k těm lepším, stejně jako 3,43 nabíječky na kilometr. Ve světle norských hodnot (11,83 % a 35,79 nabíječek na km) je však jasně patrný prostor ke zlepšení.

EV_preparations

V žádném případě to ovšem neznamená, že by v Německu vládl fosilní pravěk. Absolutní počet tamějších elektromobilů je po Norsku (319 540) druhý nejvyšší (308 139), tamější pobídky ve výši 9 000 eur (229 000 Kč) jsou druhé nejvyšší v Evropě a rovněž tříletý nárůst o 472 % patří k nejlepším. Jenže to je dáno spíš velikostí země, kupní silou a restrikcemi než skutečným zájmem. Za pozornost stojí Rumunsko, které se sice o kousek nevešlo do první poloviny (19. místo a skóre 2,65), ovšem nabízí nejvyšší pobídky z celé Evropy (255 300 Kč) a vykázalo neuvěřitelný, 1 294% tříletý nárůst elektromobilů. Ve třech ze čtyř soutěžních kritérií je lepší než Česko, má výrazně levnější veřejné nabíjení (192 Kč za 50 kWh) a o setinu procentního bodu vyšší penetraci (0,09 %).

Česko se nemá moc čím chlubit, zbylo na něj 30. místo (2,10). Máme tu osmé nejdražší veřejné dobíjení (268,80 Kč za 50 kWh), 0,08% penetraci elektromobilů a necelou jednu nabíječku (0,97) na kilometr a dotazů na elektromobilitu tu bylo zadáno 12,61 na 100 000 obyvatel. Znamená to nejhorší pozici z postkomunistických zemí, z nichž Estonsko (3,19) to dotáhlo na 10. místo. Přitom české pobídky, které americký server spočítal na 90 240 Kč (přesnou metodiku neznáme) by měly patřit v rámci Evropy k nadprůměru a absolutním počtem elektromobilů 7 109 jsme předstihli dokonce i Polsko (6 556), které se umístilo na 25. místě se skóre 2,42.

Zutobi.com patří společnosti Google a k výpočtu použilo data z European Alternative Fuels Observatory (EAFO), počty vyhledávání poskytl Google Keyword Planner a ceny dobíjení převzalo od Numbeo.

Související články
Diskuze ke článku
Adalberto Sarto
Adalberto Sarto
Tak množství veřejných nabíječek je ve většině Evropy téměř nadbytečné, i kvůli tomu, že BEV již nemá téměř žádnou perspektivu růstu prodejů a pro pár Greta fans není třeba zvyšovat emise budováním dalších zbytečných nabíjecích bodů. Mimo to jakékoli dotace jsou ZLO a jejich vychvalování hraničí s idiocií.
Josef L
Josef L
Zajímalo by mě, jak přišli k těm cenám za nabití 50 kWh. Na Slovensku, Polsku a Rakousku jsou podstatně dražší veřejné nabíječky než u nás.
Rostislav Pavelka Osobní
Zase jen lži a lži a lži. Elektro vuz je jeden velký shit, nasilim vnuceny svobodnemu svetu. Kdyby to bylo tak vyhodne pro lidi, svet, prirodu, prodavalo by se to samo.
Takhle jsou tyto srágory dotovane, aby si je aspon nekdo koupil
SL AD
SL AD
Nehorázne je fakt, že Nór (ale aj napríklad Švajčiar), ktorý si dokáže zarobiť na Teslu za jeden rok zaplatí za elektrinu na nabíjačke o polovicu menej (alebo len o Euro viacej) ako Slovák (Čech ) ktorý si tu teslu nemôže ani len dovoliť lebo by ju zo 700 eurového platu splácal 20 rokov. Ať jdeme do hajzlu

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze