Server zutobi.com zveřejnil další z mnoha žebříčků. Tentokrát sestavil seznam zemí, seřazený podle připravenosti na elektromobilitu. Ačkoliv podobných výsledkových listin existuje více a často se jejich výsledky mezi sebou vzájemně liší podle zvolených kritérií, tento se zdá být docela dobrým kompromisem mezi srozumitelností a přemírou hledisek. Sestaven byl podle čtyř hodnot; kolik v zemi stojí plné nabití 50kWh baterie, podílu internetových dotazů o elektromobilech, podílu elektromobilů na vozovém parku a počtu veřejných nabíječek na kilometr silnic. V tabulce jsou uvedeny i další tři zajímavé hodnoty, které však umístění v žebříčku neovlivnily, protože samy o sobě míru zájmu neindikují. Jde o výšku pobídky na nákup, počet provozovaných elektromobilů a tříletý nárůst jejich počtu.
Nepřekvapí jednoznačná dominance Norska s celkovým skóre 8,14 z deseti, stejně jako druhé a třetí místo Velké Británie (4,73) a Nizozemska (4,68). Mnohem zajímavější věci nacházíme na opačném konci žebříčku. S poměrně citelnou ztrátou je totiž nejhorší z 32 evropských zemí Německo (1,49), jemuž podrazilo nohy suverénně nejdražší nabíjení. Výše zmíněných 50 kWh vás u veřejných nabíječek totiž vyjde na 399,50 Kč. Pro srovnání – v Norsku totéž pořídíte za 104,30 Kč, v Turecku pak za 86,70 Kč. Rovněž dotazů na elektromobilitu tam na 100 000 obyvatel padlo pouhých 16,61, což rovněž patří mezi nejhorší hodnoty. Naopak penetrace elektromobilů 0,65 % patří k těm lepším, stejně jako 3,43 nabíječky na kilometr. Ve světle norských hodnot (11,83 % a 35,79 nabíječek na km) je však jasně patrný prostor ke zlepšení.
V žádném případě to ovšem neznamená, že by v Německu vládl fosilní pravěk. Absolutní počet tamějších elektromobilů je po Norsku (319 540) druhý nejvyšší (308 139), tamější pobídky ve výši 9 000 eur (229 000 Kč) jsou druhé nejvyšší v Evropě a rovněž tříletý nárůst o 472 % patří k nejlepším. Jenže to je dáno spíš velikostí země, kupní silou a restrikcemi než skutečným zájmem. Za pozornost stojí Rumunsko, které se sice o kousek nevešlo do první poloviny (19. místo a skóre 2,65), ovšem nabízí nejvyšší pobídky z celé Evropy (255 300 Kč) a vykázalo neuvěřitelný, 1 294% tříletý nárůst elektromobilů. Ve třech ze čtyř soutěžních kritérií je lepší než Česko, má výrazně levnější veřejné nabíjení (192 Kč za 50 kWh) a o setinu procentního bodu vyšší penetraci (0,09 %).
Česko se nemá moc čím chlubit, zbylo na něj 30. místo (2,10). Máme tu osmé nejdražší veřejné dobíjení (268,80 Kč za 50 kWh), 0,08% penetraci elektromobilů a necelou jednu nabíječku (0,97) na kilometr a dotazů na elektromobilitu tu bylo zadáno 12,61 na 100 000 obyvatel. Znamená to nejhorší pozici z postkomunistických zemí, z nichž Estonsko (3,19) to dotáhlo na 10. místo. Přitom české pobídky, které americký server spočítal na 90 240 Kč (přesnou metodiku neznáme) by měly patřit v rámci Evropy k nadprůměru a absolutním počtem elektromobilů 7 109 jsme předstihli dokonce i Polsko (6 556), které se umístilo na 25. místě se skóre 2,42.
Zutobi.com patří společnosti Google a k výpočtu použilo data z European Alternative Fuels Observatory (EAFO), počty vyhledávání poskytl Google Keyword Planner a ceny dobíjení převzalo od Numbeo.
Takhle jsou tyto srágory dotovane, aby si je aspon nekdo koupil