Vývoj systému autonomního řízení Tesla FSD se začíná stávat tak trochu detektivkou. Automobilka se tváří, že je všechno na nejlepší cestě, dokonce nedávno zdvojnásobila beztak nemalou cenu systému. Odebrala novým Teslám dokonce i radar kvůli jeho údajné nepotřebnosti, zatímco kompletní konkurence už si naopak s radary nevystačí a angažuje nově i LiDARy. A nadále systému ponechává název a rétoriku evokující schopnost plně autonomního řízení, ačkoliv mu do něj stále ještě dost chybí.
Jenže přibývá zákazníků, kteří si připlatili dříve sto, dnes už dvě stě tisíc korun (či ekvivalent v jiných měnách), za své peníze získali pouze možnost dělat Elonu Muskovi zadarmo testovacího řidiče a přesto stále nevidí hmatatelný pokrok. A přestává je to bavit. Jednomu takovému dal prostor electrek.co. Ten na Twitteru pod jménem Taylor Ogan zveřejnil velice nelichotivé porovnání asistentu FSD a řady konkurenčních systémů z hlediska jednoho z nejdůležitějších parametrů spolehlivosti – průměrný nájezd mezi jednotlivými nouzovými odpojeními systému.
What's the state of Tesla's "Full Self-Driving" initiative? Is it improving? How does it compare to other companies' systems?
— Taylor Ogan (@TaylorOgan) December 13, 2022
Data-driven thread below:
Tady je dobré vysvětlit, jak se Taylor Ogan k datům dostal, protože Tesla je jako jediná z velkých hráčů nezveřejňuje. Místo ní to ovšem ochotně dělají tisíce fanoušků a testerů a vzniklo hned několik projektů a webů agregujících data z jejich diskuzí a porovnávajících je s veřejnými čísly od konkurence. Vznikla tak tabulka, která je sice neoficiální, ale má poměrně vysokou validitu. Té jasně dominuje čínská společnost AutoX (s níž spolupracuje mj. Stellantis), která se už loni chlubila průměrným nájezdem přes 50 108 mil (80 624 km) mezi nouzovými shutdowny. Druhá je Cruise (patřící GM) se 41 719 mílemi (67 126 km) a třetí Waymo s výsledkem 7 965 mil (12 816 km).
Tesla FSD pak vykazuje nouzové vypnutí, ať už autem samotným, nebo řidičem, průměrně každých 9,1 mil (14,6 km). Lépe je na tom na dálnici, kde vydrží fungovat bez přerušení průměrně 1 087 mil (1 749 km), což je ovšem stále o řád méně než u konkurence. Tady je potřeba dodat, že nejde o jediný kvalitativní ukazatel, avšak o jeden z nejdůležitějších a lze jej docela dobře použít jako ilustraci vývoje, kterým FSD prochází. Na druhou stranu jde o vysoce validní čísla založená na více než 72 000 hlášeních uživatelů a najetých 60 milionech mil (97 milionů kilometrů).
Taylor Ogan dále poukazuje, že se situace meziročně nezlepšila, naopak se výkon systému od března 2022, kdy došlo ke krátkodobému posunu, opět zhoršil o 54 %. Zdá se tedy, že Teslu čeká bolestivé rozhodnutí, pokud chce udržet krok s konkurencí na poli autonomních systémů. Náskok, kterým se zpočátku chlubila, totiž už zjevně ztratila.
A jak to tak mam moznost sledovat tak zastavam nazor, ze Tesly nebudou ridit plne autonomne nikdy. Zejmena prave pro absenci radaru.
Pri sebemensim destiku ctu v kaplicce neustale jen zpravy, ze jedna nebo vice kamer je blokovana nebo spinava, atd. atd.