Nový Enyaq Coupé přijíždí od začátku již s novou verzí softwaru ME3, kterou na jaře formou updatu obdrží i stávající vozy Enyaq. Největší změnou, která sice nesouvisí přímo s infotainmentem, ovšem jde o čistě softwarovou záležitost, je zrychlení nabíjení. Všechny Enyaqy po aktualizaci ve druhé polovině letošního roku nabídnou rychlost DC až 135 kW a čas 10–80 % SoC zkrácený ze stávajících 36 na 29 minut. Vylepšena byla i teplotní správa baterie, která reaguje lépe a citlivěji baterii ohřívá na komfortní teplotu. Výsledkem by mělo být rychlejší dosažení maximálního výkonu při nabíjení a důslednější udržování optimálního teplotního okna.
Nový software pro Škodu ENYAQ. Co nového umí?
Co se týče samotné infozábavy, největší změny se odehrály v navigaci, která dostala celou řadu nových funkcí. Podrobný itinerář cesty včetně nabíjecích zastávek už Enyaq umí, nově však ukazuje i míru nabití baterie v cíli nebo každé nabíjecí zastávce, včetně procenta, na které je potřeba baterii nabít pro další jízdu. Tedy funkci, jakou od konkurence již nějakou dobu známe. Líbí se mi nastavení, jakou míru nabití si řidič přeje mít v cíli, třeba pro případ, že tam není nabíječka, případně s jakým minimálním dojezdem chce přijíždět k nabíječkám po cestě. To už je funkce, kterou žádná konkurence nenabízí a takto podrobné nastavení se určitě hodí. Nabíjecí stanice lze také filtrovat, například podle obsazenosti či akceptace Powerpassu. Mapa také zobrazuje u nabíječek on-line obsazenost. Powerpass lze využívat už na téměř 300 tisících stanicích v Evropě, takže se pokročilé možnosti rozhodně hodí. Novinky jsem osobně vyzkoušel u Enyaqu Coupé a vše funguje dle očekávání.
Vylepšila se nově i obrazovka nabíjení. Ikonky pro vozidlo a nabíjení byly rozděleny a pod druhou nyní nacházíme více informací. Navíc přibyl režim Battery care, který udržuje baterii v optimálních podmínkách pro maximální životnost a nastavuje jí maximální míru nabití 80 %. Procento nabití baterie se nově zobrazuje na malém displeji před řidičem, to dosavadní Enyaqy neuměly. Život usnadní i detail, kdy couvací kamera ukazuje i za špatných světelných podmínek mnohem světlejší obraz. Příkladem zpětné vazby od zákazníků je ztišení akustické indikace ukazatelů směru, na jehož přílišnou hlasitost si stěžovali.
Velkou novinkou jsou aplikace, na prvním místě mezi nimi samozřejmě obchod. Ten zatím funguje v omezeném režimu, umožňujícím maximálně prodlužování licencí. Jenže už na jaře přibydou internetové streamovací služby typu Spotify, Amazon Music či možnost odemykání extra prvků výbavy bez nutnosti hardwarových změn, jako je například asistent dálkových světel, lepší ambientní osvětlení či jízdní asistenti. Tato možnost nabídne volbu dočasné či trvalé aktivace.
Vstřícným krokem vůči těm, kteří jsou z náhlého přechodu na tabletové ovládání téměř všeho ještě pořád tak trochu zoufalí, je rozšíření možností personalizace nabídky „Oblíbené“. Nabídka tlačítek, která lze tímto způsobem obsluhovat mnohem rychleji, je nyní podstatně širší a nechybí v ní ani deaktivace asistentu jízdy v pruzích, jedné z nejkontroverznějších výbav, které musejí automobilky zavádět povinně i s automatickou aktivací a nemožností snadného vypnutí.
Bonusem je asistované řízení 2.5, které je sice stále jen ve fázi raných krůčků k autonomní jízdě, avšak nabízí nové funkce, jež mohou usnadnit každodenní život. Například asistenci při změně jízdního pruhu či inteligentní parkovací asistent, který se od řidiče umí naučit i složité manévry při zajíždění a pak je opakovat. Novinkou je také mnohem lepší chování v úzkých místech, kdy auto jede jistěji.
Protože vývoj softwaru patří mezi hlavní úkoly, stranou nezůstala ani mobilní aplikace My Škoda, dosud u Enyaqu kritizovaná za malé množství funkcí. Ta tedy dostala inovovaný vzhled a nové možnosti; umí například indikovat zamčení auta a zavření oken. Dálkové zamykání/odemykání, s oblibou využívané například k doručování zásilek v situaci, kdy je majitel auta na opačném konci světa, sice v tuto chvíli aktivní není (stojí za tím prý legislativní důvody v Německu), ovšem pracuje se na jeho spuštění. Novinkou je také možnost posílání bodů nebo tras z aplikace do auta.
Velký head-up displej nově zobrazuje i jízdní režim a při navigaci aktivně pomáhá se správnou volbou výjezdu z rondelu. Při blížící se odbočce zároveň zobrazuje i ubývající vzdálenost k ní. Dokáže také zobrazit varování před nízkým stavem trakční baterie a dalšími situacemi, vyžadujícími aktivní zásah.
Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) 80 iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,1 kWh / 100 km |
Cena od | 1 424 900 Kč |
No vida. U Tesly jdou opacnym smerem a v posledni velke aktualizaci krom spousty dalsich nepochopitelnych pitomosti nabijeci okno z hlavniho displaye uplne odstranili a v podmenu nabijeni orezali vse na kost.
Patrne proto, ze vetsina americanu to stejne nepochopi a co jim vyrobce dovoli nastavovat to zmrvi a pak si stezuji…
Priste si asi koupim Skodovku.