Vyvinou společně Toyota a Tesla malé SUV?

Vyvinou společně Toyota a Tesla malé SUV?
Fotografie: Toyota
  • Chystá se další z mnoha strategických spojenectví?
  • Neoficiální zdroj o něm hovoří jako o hotové věci
  • Smysl by to dávalo, ale oba zmínění hráči zatím mlčí

Společnosti Toyota a Tesla se údajně dohodly na společném vývoji malého elektrického SUV, jak informuje electrek.co. V tomto případě je však třeba zdůraznit ono „údajně“, protože jde o informaci, která se sice bleskově šíří médii, avšak pochází z jediného, neoficiálního zdroje. Korejský novinář Choi Won-seok, který s ní přišel, se odvolává na „nejmenovaný, dobře informovaný zdroj z japonského automobilového průmyslu“. Takže to může být pravda a nemusí, nicméně tato možnost zní natolik pravděpodobně, že jsme se rozhodli ji zveřejnit.

Podle korejského novináře obě čelní automobilky už od loňského roku prověřují možnosti spolupráce na vývoji platformy pro malé elektrické SUV. Japonským vkladem by byla mechanická část, vycházející z některé ze současných Toyot, Tesla by do společného projektu zase vložila to, co umí nejlépe, tedy řídicí elektroniku a softwarovou výbavu.

Komentář redakce

Pravděpodobnosti této spekulace nahrává fakt, že obě automobilky, patřící k lídrům ve svých oborech, už v minulosti spolupracovaly. Konkrétně Toyota koupila v roce 2010 z pozice mnohem silnějšího hráče za 50 milionů dolarů 1,43% podíl v Tesle (který později navýšila) a obratem Američanům prodala svou uzavřenou kalifornskou továrnu za 42 milionů dolarů. Tehdy šlo o americkou hru, za celou transakcí byla snaha Toyoty splnit přísné emisní limity CARB (kalifornská agentura, oprávněná definovat emisní standardy vozidel, jimiž se ostatní státy USA sice řídit nemusejí, avšak nesmějí si stanovovat vlastní) a proniknout na slibně rostoucí severoamerický trh.

Zářící Elon Musk označil toto partnerství za „historické“, nadšením nešetřili ani obvykle zdrženliví Japonci. Akio Toyoda, prezident Toyoty, se po svezení Teslou Roadster nechal slyšet, že „cítil vítr budoucnosti.“ Jenže spolupráce od počátku narážela na značné kulturní rozdíly obou společností, jak se někdy eufemicky říká. Elektrické RAV4 druhé generace, vybavené elektropohonem od Tesly, se sice v kanadském závodě Toyoty vyrábět bok po boku spalovacích kolegyň začaly, avšak v letech 2012 až 2014 jich bylo úhrnem jen necelých 2 500 a dodány byly pouze do Kalifornie.

Kooperace skončila mnohem tišeji, než začala – Toyota si v roce 2016 raději založila vlastní divizi vývoje elektromobilů a svého podílu v Tesle se napřesrok zbavila. O následných vztazích mezi automobilkami nejlépe svědčí fakt, že když se Tesla v roce 2020 stala hodnotnější společností než Toyota, přišla z nesrovnatelně větší Toyoty reakce, že jde o čísla, nezakládající se na reálném byznysu. Pronesl ji tentýž Akio Toyoda, který tak chválil Teslu Roadster...

Jenže byznys často dokáže vyhladit i kulturní rozdíly a pro Toyotu je dohnání ztráty ve vývoji elektromobilů životně důležité. Tesle by se zase zatraceně hodilo postavit svůj nesporný náskok ve vývoji baterií a řídicí elektroniky na pořádná kola, obrazně řečeno. Pravda by se každopádně měla ukázat už zanedlouho.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze