Tesla na sebe v posledních měsících strhává pozornost zejména Cybertruckem, který se již prohání i po českých silnicích, tentokrát se však stala objektem zájmu o poznání „civilnější“, tedy i na první pohled méně zajímavá Tesla Model Y. Server Arizona's Family, na který odkázal The Verge, popisuje situaci, kdy zůstalo v Modelu Y uvězněné několikaměsíční batole, venkovní teplota se přitom tou dobou šplhala ke 40 stupňům Celsia.
Nejednalo se o případ zapomenutého dítěte na zadní sedačce, jak by se mohlo na první pohled zdát, nýbrž o situaci, kdy babička batolete po návštěvě zoologické zahrady uložila dítě do sedačky, zavřela dveře a následně obešla vůz, aby se usadila na místo řidiče. To se jí však již nepodařilo. „Zavřela jsem dveře, obešla auto, chtěla si sednout na sedadlo řidiče, ale moje auto bylo mrtvé,“ uvedla Renee Sanchez. „Nemohla jsem nastoupit. Klíčem v telefonu vůz nebylo možné otevřít, nepomohla ani karta od vozu.“
V následujících chvílích byli přivoláni hasiči, kteří museli rozbít okno, aby dítě dostali z vozu ven. Na vině je přitom 12V autobaterie, která dodává energii elektronice ve vozidle, včetně napájení zámků dveří. Paradoxem elektromobilů je právě mnohem větší množství problémů s 12V baterií, která se nachází i ve spalovacích vozech, a tudíž by se něco podobného mohlo stát u jakéhokoliv vozidla bez ohledu na pohon.
Nouzové otevření zvenčí pro podobné situace prozatím schází
Kromě relativně běžného případu „mrtvé“ 12V baterky je však na tomto incidentu zajímavé především to, že Tesla nemá řešení pro nouzové, resp. mechanické rychlé otevření dveří vozu zvenčí (nebo jej alespoň uživatelům neprozradila). U velkého množství vozidel by v takovém případě stačilo použít klasický klíč, který se ukrývá v dálkovém ovládání. Obvykle je nutné v takovém případě zjistit, kde se zámek nachází, respektive, jak se k němu dostat, neboť se ukrývá např. pod krytkou kliky. U některých elektromobilů existuje také možnost průběžného dobíjení autobaterie i ve stacionární poloze, tedy i v případech, kdy vůz jen stojí, ale uživatel v něm poslouchá hudbu, má aktivované přisvícení v interiéru a další „spotřebiče“, které autobaterii vybíjejí.
Jak se však zdá, v případě Modelu Y (či možná Tesly obecně) žádné jednoduché a rychlé řešení neexistuje. Vůz sice lze otevřít zvenčí i v případě vybité baterie, ovšem je nutné použít kabely a přivolat si na pomoc jiný vůz nebo mít nabíječku autobaterií. Výrobce přitom ale myslel na situaci, kdy by byla (dospělá a znalá) osoba uvězněna uvnitř vozu s vybitou autobaterií, tudíž by nebylo možné použít elektrické otevření dveří. Pro tyto účely je možné dveře mechanicky otevřít, viz manuál dostupný na tesla.com, což je ale řešení skutečně pouze pro nouzové situace a normálně by se používat nemělo. Na obhajobu Tesly na závěr dodejme, že vůz by měl v případě nízké kapacity autobaterie uživatele třikrát upozornit, což se ale podle Renee Sanchez v tomto případě nestalo.
Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Rozměry | 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg |
---|---|
Výkon | 324 kW |
Baterie | 78,1 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 542 km (WLTP) |